שמונה ברים בירושלים הצטרפו לאחרונה ליוזמת "בר בטוח", שנועדה להיאבק בהטרדות ובאלימות מינית, ולאפשר ללקוחות הברים לפנות לצוות העובדים במקרה הצורך באמצעות מילות קוד.
הודיה בושרי (22), סטודנטית ירושלמית שיזמה את הפרויקט, סיפרה כי הרעיון הגיע אחרי חוויה לא נעימה שהייתה לה בבר. "הבעלים הבחין שאני לא נינוחה, אבל לא לגמרי ידע אם לגשת או לא, כי לא הייתי מאוד ברורה ברמזים כיוון שלא רציתי לפגוע באדם שממנו הרגשתי לא בנוח. הוא הציע שבפעם הבאה שקורה מקרה כזה, אקרוץ לו והוא ירחיק ממני את האדם המטריד".
5 צפייה בגלריה
הודיה בושרי
הודיה בושרי
בושרי מחלקת את המדבקות
בהמשך נתקלה הודיה בסרטון שהציג פרויקט דומה בארצות הברית, שכלל שמות קוד וכיצד משתמשים בהן במקרה הצורך - וגילתה שברחבי ארה"ב ובאירופה יש לא פחות מ-89 מילות קוד למקרים דומים. "החלטתי להביא את שמות הקוד לארץ כי אני מאמינה שהם יכולים להקל על מי שנמצא בסיטואציה בתחום האפור לפנות לעזרת הצוות מבלי לחשוש", הסבירה.
כך למעשה נולד הרעיון עם שמות הקוד של משקאות, כדי שאישה שנקלעת לסיטואציה מטרידה או חשה במצוקה תוכל לקרוא לאחד מאנשי הצוות בשמות קוד שמותאמים לכל סיטואציה.
5 צפייה בגלריה
בר השכנה בירושלים
בר השכנה בירושלים
בר השכנה בירושלים
(צילום: בר השכנה)
5 צפייה בגלריה
בר חצי תוכי בירושלים
בר חצי תוכי בירושלים
בר "חצי תוכי" בירושלים
(צילום : דניאל בודנשטיין)
בכל בר שבו יופיעו מדבקות עם שם המיזם, ניתן יהיה לפנות אל צוות הבר במצב של מצוקה, והעובדים יפעלו בהתאם. "כל הברים הבטוחים מופיעים בעמוד האינסטגרם והפייסבוק שלנו כך שכל הלקוחות ידעו אילו מהברים הם ברים בטוחים", הסבירה הודיה שנעזרה בחברת "ערק ארנבים" כדי להפיץ את המדבקות ברחבי הארץ.
המיזם נמצא עדיין בשלביו הראשוניים ופועל בכמה ברים בירושלים - ובחודש הקרוב צפוי להתרחב גם לתל אביב. "אני בודקת עם כל בר שהצוות עובר הדרכה קצרה ומתאימה על ידם או שאני מעבירה אותה בעצמי", אמרה הודיה. "אני מאמינה ששמות הקוד, גם ללא שימוש בהם, משמשים גם כתמרור אזהרה למטריד שנמצא בבר, כיוון שהם מייצרים סטנדרט לברים. כך יהיה צוות מודע שמאפשר ללקוחות להרגיש בנוח לפנות אליו".
5 צפייה בגלריה
בר השכנה בירושלים
בר השכנה בירושלים
בר "השכנה"
(צילום: בר השכנה)
אייל אשוש, בעלי בר "השכנה", אמר כי הוא מודה על הזכות להיות חלק מפרויקט כה חשוב. "כשמנהל הבר שלנו סיפר לנו על המיזם, אנו, שחרטנו על דגלנו למנוע הטרדות ואלימות מכל סוג שהיא, מיד השבנו בחיוב ואף התחייבנו לרתום ברים נוספים", אמר אשוש והוסיף: "כולנו תקווה כי כלל הברים בישראל יצטרפו למיזם שבאמצעותו נצליח להגביר את המודעות להטרדות, למנוע הטרדות ולהגביר ביטחון בקרב הלקוחות, שיידעו שהם נכנסים למקום ששומר עליהם ודואג לביטחונם".
אסף שרם, מבעלי הבר "חצי-תוכי", אמר כי "יוזמת הפרויקט הרגישה בנוח לפנות אלינו כחלוצי הפיילוט והיא ידעה למה. הבר תמיד היה ויהיה בר בטוח ללקוחותיו ושמח לרכוש עוד כלים להגנה על לקוחותינו". הודיה ציינה כי היוזמה מתכתבת עם המאבק בתופעת סמי האונס בחיי הלילה, וגם למקרה של חשש משימוש בסם אונס יש שם קוד ספציפי.
בין מילות הקוד: "אנג'ל עם קרח", שמשעותו חשש מסם אונס במשקה וקריאה לעזרה, "אנג'ל עם לימון", שמבקש להזמין משטרה, ו"אנג'ל שוט", שמשמעותו הרחקה של מטריד.