השמיים עדיין סגורים, ובוועדת הקורונה תיאר היום (שני) נציג משרד הבריאות את המתווים השונים - שעדיין לא אושרו.
מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, אמר כי "העמדה של בריאות הציבור של ישראל היא שבדיקות לא מחליפות באופן מלא בידוד. אנחנו דנים בחלופות לבידוד של 14 ימים. אזרחים ישראלים שחוזרים ממדינות אדומות מחויבים בבידוד".
יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, ביקשה ממנו: "שימו על השולחן את הנתון של כמה מאומתים היו מתוך אלו שהגיעו לישראל. אשמח שהוועדה תקבל את הנתונים כי מהנתונים שאני קיבלתי מפיקוד העורף מכל האנשים שהגיעו אליהם ושהו בבידוד היו שני חולים בלבד". ד"ר שלמון ענה: "יש חולה אחד ביום מכל האנשים שנכנסים למדינה בכל יום".
1 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
(צילום: ערוץ כנסת)
שאשא ביטון הוסיפה: "אני מרגישה הרבה יותר רע ממה שהיה בשבוע שעבר. בשבוע שעבר היה כאן נציג של המשל"ט שאמר כי יש מתווה שאנחנו יכולים לאשר בלחיצת כפתור. אמרנו אוקיי, ניתן לכם שבוע להביא את המתווה לשולחן הדיונים. אין מתווה היום. אתם לא יודעים לענות לנו על השאלות, מה הבעיה להציג את המתווה אם הוא קיים? אם לא רוצים להציג את הדברים בכנסת כי לא רוצים לחשוף אותם, אז זה חמור. ואם אין נתונים זה גם חמור. אני רואה זאת בחומרה שהממשלה לא מוכנה לחשוף את הדברים כאן בשולחן הדיונים".
שלמון הציג מתווה "ירוק לאדום", "מתווה חד צדדי שבו ישראלים יוכלו להיכנס ולצאת מישראל ללא חובת בידוד וחובת בדיקות. אנחנו לא דורשים בדיקות אך יכול להיות שמדינות אחרות ידרשו בדיקות. לא יהיה מצב שישראלי ירצה לנסוע למקום מסוים ולא יוכל לנסוע היות ואין בדיקה".
בנוגע למתווה זה, "הוזכרו מדינות אירופאיות רבות ומדינות עם תחלואה מאוד נמוכה כמו ניו זילנד וטייוואן. יש יותר מעשר מדינות, המטרה היא לא לצמצם אלא להכניס את כל המדינות שעונות על הקריטריונים". התבקשתי לא להפיץ את רשימת המדינות. רובן מדינות שהוזכרו וחלקן מדינות שהולכות ונהיות ירוקות, כמו קנדה".
שלמון הזכיר כי יש גם "מתווה נוסף שנקרא 'מתווה אדום לאדום' אשר לא יאושר עד 16 באוגוסט, אך מתקיים דיון מקצועי על מנת למצוא דרך לקצר את תקופת הבידוד".
אילן פלוס ממשרד החוץ ציין כי בכל העולם יש רק ארבע מדינות שנחשבות ירוקות ומאפשרות כניסה לישראלים בהצגת בדיקה שלילית - קרואטיה, בולגריה, מונטנגרו ורואנדה. "איטליה מאפשרת כניסה למספר ימים בודדים אבל רק לאנשי עסקים או סטודנטים שבאים לבחינות, לאיחוד משפחות או לנושאים רפואיים", הוסיף.
בתחילת הוועדה אמרה ח"כ איילת שקד: "מה שנראה לי מוזר ותמוה זה שאם רק עכשיו מתחילים להוציא מכרז ייקח חודש-חודשיים עד שתקום מעבדה. מדינות אחרות עשו את זה תוך 24 שעות. למה אי אפשר לעשות את זה מהר? מדינה שפרצה לארכיון הגרעין האיראני לא מסוגלת להקים מעבדה בנתב״ג עד ה-16 לחודש?".
ד"ר שלמון, אמר כי "העמדה של בריאות הציבור של ישראל היא שבדיקות לא מחליפות באופן מלא בידוד. אנחנו דנים בחלופות לבידוד של 14 ימים. אזרחים ישראלים שחוזרים ממדינות אדומות מחויבים בבידוד".
בשבוע שעבר הציג משרד הבריאות תחזית פסימית לפתיחת השמיים לטיסות בינלאומיות וקרא לאוקראינה למנוע הגעת ישראלים לאומן בשל חשש בריאותי. ד"ר שלמון אמר אז: "עמדתנו המקצועית היא שאסור לאפשר לאירוע להתרחש בשל ההתכנסות של 30 אלף איש על רחוב וחצי. הדרך היחידה לעצור את זה היא שהרשויות באוקראינה ינקטו את הפעולות המתאימות".
שאשא ביטון סיכמה: "אנחנו נקיים דיון ביום שני הבא ונדרוש שוב את הנתונים מראש. גם את הנתונים של הנכנסים ארצה שהיו בבידוד וכמה מתוכם נמצאו מאומתים. . אנחנו צריכים לחשוב כיצד אנחנו בודקים את האנשים שנכנסים ויוצאים ולא את המדינות".