עימות חזיתי: שגרירת ישראל ברוסיה סימונה הלפרין זומנה הבוקר (שני) על-ידי משרד החוץ במוסקבה לשיחת נזיפה, אחרי ריאיון אמיץ שבו ציינה בין היתר כי בגלל התנהגות הממשל בקרמלין - רוסיה מאבדת אהדה בישראל. בהודעה הרוסית על אודות זימונה של השגרירה צוין כי היא השמיעה בריאיון "אמירות לא מקובלות" ו"הציגה מצג שווא בנוגע למדיניות החוץ הרוסית".
3 צפייה בגלריה
שגרירת ישראל ברוסיה סימונה הלפרין
שגרירת ישראל ברוסיה סימונה הלפרין
שגרירת ישראל ברוסיה סימונה הלפרין
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב עורר בחודש שעבר סערה כשטען שישראל משתמשת בשואה כדי להצדיק את מעשיה במהלך המלחמה בעזה. "אסור לישראל ליצור את הרושם שכיוון שהם סבלו במלחמת העולם השנייה - מותר להם הכול", אמר אז לברוב. בריאיון לעיתון הרוסי "קומרסנט", ציינה השגרירה הישראלית הלפרין כי היא לא מבינה מדוע שר החוץ הרוסי ממעיט בחשיבות האירוע המפלצתי של השואה.
"כן, אומות רבות ספגו אבדות כבדות, העם הרוסי שילם עבור הניצחון על הנאציזם במיליונים ומיליונים של חיים, ואנחנו זוכרים את זה, אבל מעולם בהיסטוריה לא ידע העולם השמדה כל מסיבית ושיטתית רק על רקע אתני", אמרה הלפרין. "רק העם היהודי חווה זאת, אחזור על זה ללא לאות".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של שר החוץ הרוסי לברוב באו"ם
מסיבת עיתונאים של שר החוץ הרוסי לברוב באו"ם
שר החוץ הרוסי לברוב
(צילום:רויטרס , Eduardo Munoz)
השגרירה אמרה עוד כי למרות חילוקי הדעות החריפים בין המדינות, אין חלופה ליחסי ידידות בין ישראל ורוסיה וכי היא מאמינה בדיאלוג פתוח וישיר. הלפרין הוסיפה שגם מוסקבה וגם ירושלים מעוניינות בכך שישראל תמשיך להיות אחת המדינות הידידותיות לרוסיה.
בתשובה לשאלה מה ישראל לא אוהבת במדיניות המזרח התיכון של רוסיה, אמרה הלפרין: "בואו נפריד בין מדיניות המזרח התיכון של רוסיה באופן כללי לבין האופן שבו היא באה לידי ביטוי לאחר 7 באוקטובר. ההנהגה הרוסית, כולל בדרג הנשיאותי, הצהירה שוב ושוב כי ביטחון ישראל הוא אינטרס אסטרטגי של רוסיה.
"למרבה הצער, אחרי 7 באוקטובר ראינו שהעיקרון הזה כבר לא רלוונטי. נדמה לי שההנהגה הרוסית לא הבינה עד הסוף שמצאנו את עצמנו במציאות אחרת, נוראית. חמאס, בגיבוי איראן, ביצע מתקפה אכזרית ובלתי אנושית. הם שרפו בתים יחד עם יושביהם, הרגו נשים, זקנים וילדים. יותר מ-1,200 ישראלים נהרגו ויותר מ-240 נלקחו כבני ערובה, מתוכם 136 עדיין בידי חמאס. לקח זמן מה עד שרוסיה גינתה בפומבי את המתקפה, כינתה אותה מתקפת טרור והזכירה את חמאס".

"למה רוסיה לא מדברת נגד החזרה על 7 באוקטובר?"

השגרירה הוסיפה: "יש לך רשימה של ארגוני טרור אסורים ברוסיה. זה כולל גם את האחים המוסלמים, אבל חמאס הוא הסניף הפלסטיני של האחים המוסלמים. למה הוא לא ברשימה הזו? בינתיים, חמאס מצהיר בגלוי שזה לא 7 באוקטובר האחרון, 'יהיה עוד 7 באוקטובר'. הם לא מסתירים את זה, אלא להפך, הם גאים בזה. אז למה רוסיה לא מדברת לא רק נגד הטרור, אלא גם נגד החזרה על 7 באוקטובר? אבל לא, אנשי חמאס מתקבלים במוסקבה מחובקים ופורסים להם שטיחים. אנחנו לא יכולים להבין את זה".
הלפרין ציינה גם כי על אף שרוסיה אומרת שהיא מנהלת משא ומתן לשחרור חטופים, בקרוב ימלאו ארבעה חודשים מאז שאנשים נותרו בשבי ולא שוחררו. לדבריה, "אנו מודאגים מאוד גם מהמצב באזורנו בכללותו, שבו איראן מסיתה את חמאס, חיזבאללה והחות'ים, שפוגעים בחופש השיט בתעלת סואץ ובים האדום, דבר הפוגע ביציבות הסחר העולמי ומביא לעליית מחירים, אבל אנחנו לא שומעים מילה של גינוי מרוסיה במועצת הביטחון של האו"ם.
"רוסיה, שסבלה בעצמה מפיגועים, אינה תומכת במאבקה של ישראל בטרור. להפך, היא עומדת בסולידריות עם דרום אפריקה שהגישה תביעה אבסורדית נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי, והאשימה אותה ברצח עם. אני שמחה שבית המשפט לא תמך בהאשמה זו, אלא רק הורה לישראל 'להימנע מרצח עם', ולהבטיח אספקת סיוע הומניטרי לעזה. ובכן, כמו שאומרים, בוקר טוב. ישראל עושה זאת מהיום הראשון. יותר מ-6,000 משאיות כבר סיפקו סיוע הומניטרי לעזה".
3 צפייה בגלריה
תמונה של בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
תמונה של בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
נשיא רוסיה פוטין וראש הממשלה נתניהו
(צילום: AP)
הלפרין הוסיפה: "עמדתה של רוסיה מדאיגה ומדכאת אותי, כי בגללה המדינה שלכם מאבדת את אהדת הישראלים, כולל דוברי הרוסית".
בתשובה לשאלה מדוע ישראל מתנגדת למדינה פלסטינית, אמרה הלפרין: "אנחנו לא נגד הקמת מדינה פלסטינית. בעתיד, איננו שוללים את האפשרות לדון בהקמת מדינה פלסטינית. אבל הדיון הזה יכול להתחיל רק כשחמאס יפסיק להוות איום ישיר על עם ישראל. מתי תופיע ממשלה שמוכנה לקחת אחריות לפיתוח ושגשוגה של החברה הפלסטינית ולא להפוך את הרג ישראלים למטרה העיקרית שלה? כיום, העדיפות העיקרית שלנו היא להביס את הטרור".
לגבי היחסים בין רוסיה לישראל, אמרה השגרירה: "בקושי אוכל להסתיר ממך שיש לנו חילוקי דעות בכמה נושאים. לדוגמה, עמדתה של רוסיה באו"ם אינה מקובלת לחלוטין על ישראל. אבל אני באמת מאמינה בדיאלוג פתוח וישיר. אנחנו יכולים לפחות להבין אחד את השני טוב יותר ואיכשהו להשפיע על עמדות השותף שלנו. חשוב שנסכים ונרצה ליצור אינטראקציה. יתרה מכך, יש נושאים שאינם גורמים לחוסר הסכמה, ועליהם נוכל לעבוד יחד. זהו, למשל מאמץ משותף לשחרר את כל בני הערובה שנותרו בידי חמאס".
השגרירה ציינה עוד שהמגעים בין הצבאות של שתי המדינות נמשכים. באשר לעמדה ביחס לאוקראינה, אמרה השגרירה כי ישראל תמכה ותמשיך לתמוך בעיקרון של שלמות טריטוריאלית וריבונות אוקראינה. "אנו מספקים סיוע הומניטרי לאוקראינה ופתחנו שם בית חולים שדה, עמדה זו נותרה ללא שינוי מאז תחילת הלחימה", ציינה הלפרין.