הסנאט של מדינת קונטיקט בארה"ב אישר בשבוע שעבר החלטה היסטורית וזיכה 12 בני אדם שהורשעו במעשי כישוף בימי אמריקה הקולוניאלית. 11 מ-12 המזוכים אף נתלו למוות אחרי שנשפטו, ובהחלטת הסנאט של קונטיקט נקבע כי מדובר ב"עיוות דין".
3 צפייה בגלריה
קונטיקט זיכוי זוכו מכשפים מכשפות 376 שנה אחרי אמריקה הקולוניאלית
קונטיקט זיכוי זוכו מכשפים מכשפות 376 שנה אחרי אמריקה הקולוניאלית
בת' קרוסו, אחת מצאצאי ה"מכשפות". פעילות כבר מ-2005
(צילום: AP )
עשרות בני אדם הוצאו להורג בארה"ב כולה במאה ה-17 בגין כישוף. הסנאט של קונטיקט החליט ברוב כמעט מוחלט – 33 נגד 1 – על זיכוי אלה שהורשעו במסגרת המשפטים במדינה באמצע עד סוף שנות המאה ה-17.
הסנאטור שהצביע נגד ההחלטה הסביר כי הוא מאמין ש"לא נכון להכתיב מה היה נכון ומה לא לגבי תקופות העבר, שאין לנו ידע לגביהן". לדברי הסנאטור, הרפובליקני רוב סמפסון, "אני לא רוצה לראות הצעות שמנסות לצבוע את אמריקה כמקום רע עם היסטוריה רעה. אני רוצה להתמקד במקום שאליו אנחנו הולכים – עתיד טוב יותר".
רשימת המזוכים כוללת תשע נשים ושני גברים שהוצאו להורג, ואישה נוספת שזכתה להמתקת עונשה – ולא הוצאה להורג לבסוף. מאחר שמדובר בהחלטה, ולא בהצעת חוק, לא נדרשה חתימה של המושל על הצעד שאישר הסנאט אחרי שגם בית הנבחרים בקונטיקט נתן אישור דומה.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב סיילם מסצ'וסטס פסל מכשפה כישוף ציד מכשפות
ארה"ב סיילם מסצ'וסטס פסל מכשפה כישוף ציד מכשפות
פסל בסיילם, זכר ל"ציד המכשפות" במסצ'וסטס
(צילום: shutterstock)
לאישור ההחלטה קדם קמפיין ארוך שנים של צאצאי אותם מורשעים, שביקשו לנקות את שמות בני משפחתם. הארגון שהקימו הצאצאים החל לפעול בנושא כבר ב-2005. "אנחנו מרוצים ומעריכים את ההחלטה", אמרו בארגון – שחלק מחבריו גילו את קשרי המשפחה שלהם ל"מכשפים והמכשפות" באמצעות בדיקות גנטיות.
לפי ההערכות, לפחות 45 בני אדם הואשמו בסך הכול בכישופים בקונטיקט הקולוניאלית. משפט מכשפות מוכר יותר התרחש במסצ'וסטס הסמוכה, משפט שזכה לשם "ציד המכשפות של סיילם". כ-200 בני אדם הואשמו בכישופים, ו-25 מהם הוצאו להורג. מסצ'וסטס זיכתה בשנה שעברה את אליזבת' ג'ונסון, שהייתה ה"מכשפה" האחרונה שהורשעה במסגרת "ציד המכשפות של סיילם". גם היא נידונה לעונש מוות, אך זכתה להמתקה – וחיה עד גיל 77.
לא רק בארה"ב ניסו לתקן את ההיסטוריה באמצעות זיכוי מאוחר של מי שהורשעו בכישוף. בסקוטלנד, פרסמה בשנה שעברה המנהיגה לשעבר ניקולה סטרג'ן, התנצלות רשמית בפני כ-4,000 בני אדם – רובם נשים – שהואשמו בכישוף עד שנת 1736. מתוך אותם 4,000, כ-2,500 הוצאו להורג. בפרלמנט הסקוטי אף נשמעו אז קריאות לחנינה שלאחר המוות.