מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב (יום ב') לדיון בנושא המזרח התיכון, בצל החתימה על שני הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ועם בחריין ובצל הסכם הנורמליזציה עם סודן. הישיבה התקיימה באופן מקוון, לאור הגבלות הקורונה. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר בדיון כי הוא רוצה להודות לאיראן על תפקידה באזור, שהוביל לדבריו לאיחוד הכוחות המתונים. "הדרכים הקיצוניות והרצחניות של איראן תרמו להסכם ההיסטורי", הוא קבע.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן אום או"ם
גלעד ארדן אום או"ם
ארדן באו"ם. הודה לאיראן
(צילום: UN Web TV)
לאורך נאומו בדיון במועצה, תקף ארדן שוב ושוב את המוסד הבינלאומי, בין היתר על אי-ההתייחסות הרשמית שלה להסכמי השלום, על ההתעלמות שלה מהמידע שחשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הנוגע לפעילות חיזבאללה בנאומו בעצרת האו"ם בחודש שעבר וגם על כך שהיא לא מגנה את איראן, שהיא, כלשונו, "אחת ממפירות זכויות האדם הגדולות בעולם".
"מאז שהגעתי לניו יורק, ראיתי דיסוננס בין התמקדות המועצה למה שקורה במזרח התיכון", אמר ארדן בפתח דבריו. "רבים במועצה הזו מתעלמים מנושאים קריטיים ומתמקדים רק בשאלה הפלסטינית. המועצה צריכה לדבר על הסכמי אברהם ועל ההסכם בין ישראל לסודן, אבל היא דנה בהם רק באופן לא-רשמי".
4 צפייה בגלריה
עבדאללה חמדוקת בנימין נתניהו, עבד אל פתח אל בורהאן סודן
עבדאללה חמדוקת בנימין נתניהו, עבד אל פתח אל בורהאן סודן
חמדוק, נתניהו ואל-בורהאן. המועצה צריכה לדבר על ההסכם רשמית
(צילום: AFP)
לדברי ארדן, הסכמי השלום החדשים של ישראל ומדינות ערב "מייצגים גישה חדשה, שלא מחזיקה כבת ערובה צד אחד בעקבות דרישות לא-ריאליסטיות של צד אחר". הוא ציין כי "אולי לכן הפלסטינים מתנגדים להם. במקום להסתכל עליהם כהזדמנות חדשה למו"מ, הם תקפו את האמירתים, הבחריינים והסודנים וכינו את החלטותיהם 'בגידה' ו'דקירה בגב'. העובדה שהם תוקפים את מי שעושה שלום עם ישראל מראה שבמשך שנים המועצה הפעילה לחץ על הצד הלא נכון".
ארדן הוסיף לתקוף את הפלסטינים בדבריו. "עבאס סירב לכל הצעת שלום מצד ממשלת ישראל. הנציג הפלסטיני קרא לוועידת שלום, אבל זו עוד הסחת דעת. הדרך היחידה להביא שלום היא מו"מ דו-צדדי ואמיתי. אם מחפשים את המכשול לשלום, תסתכלו על ההסתה ברשות הפלסטינית. היא מוציאה מיליוני דולרים על התשלומים למחבלים במקום להילחם בקורונה בכסף".
4 צפייה בגלריה
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מלכי
(צילום: EPA)
"האו"ם מפיץ דוחות חד-צדדיים של הפרה ישראלית של זכויות פלסטיניות, אבל אולי צריך לדון בהפרת הזכויות של אזרחי הרשות", הוסיף ארדן. "זה כולל את הזכות הבסיסית שלהם לבחור את מנהיגיהם. לישראל יש יותר בחירות בשנה אחת מאשר ברשות הפלסטינית ב-15 השנים האחרונות".
שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מלכי, טען כי האו"ם צריך להעניש את ישראל על ההתנחלויות ולא רק להגיד שהן אסורות, כלשונו. "יכולנו לפנות לאלימות ולענות לאלימות הישראלית באחת משלנו, אבל לא עשינו זאת", הוא אמר. "יכולנו להפוך את זה לוויכוח על דת ולא עשינו זאת. במקום זה, עבאס (אבו מאזן – ר"ר) ביקש לקיים ועידת שלום. אני מקווה שכולם יתמכו בה".
4 צפייה בגלריה
קלי קראפט ה שגרירה החדשה של ארה"ב ב או"ם שימוע ב סנאט
קלי קראפט ה שגרירה החדשה של ארה"ב ב או"ם שימוע ב סנאט
"איך ההצעה של אבו מאזן שונה?" קראפט
(צילום: AFP)
אל-מלכי הוסיף: "ישראל הודיעה על השהיית הסיפוח תחת לחץ, אבל לא הפסיקה את הכיבוש". הוא קרא לחברי המועצה לפעול ל"עצירת הכיבוש", וציין כי "המשא ומתן לא ייעשה בלב שלם מצידה עד שהיא לא תעצור".
שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב סקר בפתח הדיון את ההתפתחויות האחרונות באזור, וציין בפני חברי מועצת הביטחון כי הוא מודאג מהיחס הפלסטיני לעולים לרגל להר הבית. "אני מודאג מיחס הפלסטינים למוסלמים ממדינות אחרות שמגיעים לשם", אמר. "אני מודאג מכך שהם אומרים שהם לא רצויים שם".
השגרירה האמריקנית באו"ם, קלי קראפט, אמרה כי הדיונים במועצת הביטחון לא מובילים לדבר במזרח התיכון. "הניסיון של טראמפ הוביל לשלום. היוזמה הערבית מ-2002 לא נחוצה יותר. ההצעה שלנו תפתח בפני הפלסטינים אפיקים חדשים. ההצעה של עבאס לוועידת שלום לא שונה ממה שנעשה כאן ב-60 השנים האחרונות".