3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדים במילואים בצה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדים במילואים בצה"ל
הורה למפקדים לנהוג בשיח עם הקצינים שפונים בסוגייה. הרמטכ"ל הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
למרות ריבוי מכתבי ההצהרה של לוחמים וקצינים במילואים על הקפאת שירותם כמחאה על חקיקת המהפכה המשפטית – בצה"ל אומרים כי הכשירות למלחמה לא נפגעה כתוצאה מכך. בצבא מזהים נתון דו-ספרתי בכמות חיילי המילואים שהודיעו שלא יתייצבו יותר, אם יזומנו.
כמה עשרות משרתי מילואים, בעיקר מיחידות שונות בחיל האוויר ולא דווקא מקרב צוותי האוויר, הודיעו בימים האחרונים למפקדיהם על רצונם להפסיק בשלב זה להגיע לשירות, אם ייקראו שוב בקרוב, כמחאה על חקיקת המהפכה המשפטית. גם ברקע המתיחות ההולכת וגוברת בגבול הצפון לאור פרובוקציות חיזבאללה, בצבא אומרים כי הכשירות לא נפגעה בשל כך.
הרמטכ"ל הורה למפקדים לנהוג בשיח ובקשב כלפי קציני מילואים שפונים בסוגיה הנפיצה, ולטפל בהם באופן אישי. זאת כדי לשמור על האיזון הנדרש בין הלכידות ביחידות שהולכת ונפגעת, לבין הצורך הקריטי בכשירות כוח האדם, בעיקר במערכים החשובים בחיל האוויר ובאמ"ן.
כך למשל, ישנן טייסות שרוב משרתיהם מורכבים מחיילי מילואים – רוב מפעילי הכטמ"מים בטייסת הזיק 161 בבסיס פלמחים, לדוגמא, הם במילואים. ביחידה זו אגב לא נרשמו הפסקות התייצבות נכון לשבוע האחרון, אך הסוגיה עולה בשיחות עולה תדיר, ורבים מהמשרתים הביעו מורת רוח מקמפיין השנאה נגד אנשי חיל האוויר.
3 צפייה בגלריה
מכתב סיירת מטכ"ל למפקדם
מכתב סיירת מטכ"ל למפקדם
מכתב המילואימנקים הפעילים למפקד סיירת מטכ"ל
( צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
תרגיל צה"לי ברמת הגולן
תרגיל צה"לי ברמת הגולן
פלוגות יסייעו לגדודי ביטחון השדה להתמודד עם הפרות הסדר בגבול הצפון. תרגיל צה"ל ברמת הגולן
(צילום: JALAA MAREY / AFP)
לצד אלו, בצבא ממשילים את צה"ל בתקופה זו לספינה שנמצאת בסערה, ולכן יש לנהוג עמה בזהירות ובדיוק, ללא צעדים דרמטיים. במערכת הביטחון מזהים כי חולשתה הפנימית של ישראל והפגיעה במעמדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על ידי וושינגטון הופכים את המדינה לפגיעה יותר ויותר בקרב אויביה, בדגש על חיזבאללה ואיראן.
החשש בצה"ל הוא גם מפגיעה בלכידות לטווח הרחוק, ולכן יערכו בקרוב דיונים כיצד יש להשקיע בשימור ושיפור הלכידות גם בקרב מתגייסי השנים הקרובות, שיתכן וחלקם לא ירצו לעלות על מדים או לא לשרת במערכים קריטיים. הנושא צפוי להיות מטופל במסגרת התוכנית הרב-שנתית החדשה.
באשר לגבול לבנון, בפיקוד הצפון החליטו לתגבר את אוגדת הגליל במספר פלוגות כדי לסייע לגדודי ביטחון השדה להתמודד עם הפרות הסדר והפרובוקציות בגבול, בעיקר בגזרת הר דב וליד מטולה. זו תמונת המצב העדכנית שהוצגה אמש לשר הביטחון יואב גלנט על ידי בכירי הצבא ובראשם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי.