ברקע הבהרתו לפני כמה חודשים כי אין בכוונתו לבקר ביהודה ושומרון, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס הגיע היום (חמישי) לנחם את בני משפחתו של תמיר אביחי ז"ל, שנרצח בפיגוע הדקירה המשולב באזור התעשייה באריאל בשלישי האחרון.
3 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב בישראל בניחום אבלים בשומרון:
שגריר ארה"ב בישראל בניחום אבלים בשומרון:
השגריר ניידס בבית משפחת הנרצח בקריית נטפים
( צילום: רועי חדי)
ניידס, שהגיע לבית המשפחה בקריית נטפים יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן, אמר כאמור לאחרונה בריאיון כי ביקור בהתנחלויות "ירגיז אנשים", ולכן בחר שלא לעשות זאת.
"אני מצטער מאוד, אין דבר שאוכל להגיד שיביע את צערי", אמר ניידס למשפחה. "באתי לכאן כדי להביע הזדהות עם צערכם, אני רוצה להביע את תנחומיי". לדבריו, "ביקרתי בבית שתי משפחות הנרצחים האחרות, ומצאתי לנכון להגיע גם לכאן. רציתי לבוא ולכבד את המשפחה, אני חושב שזה מתאים, הולם ומכבד. הלב שלי נשבר עבורכם".
3 צפייה בגלריה
יוסי דגן
יוסי דגן
"מעריכים מאוד את הגעתך לגאן - גם אם לא מסכימים על כל הדברים". דגן
(צילום: שלו שלום, TPS)
דגן הודה לניידס ואמר כי "אנחנו מאוד מעריכים את ההגעה שלך לכאן. גם כשאנחנו לא מסכימים על כל הדברים, אנחנו יודעים שכולנו פועלים למען אותה מטרה. אני מבקש לומר לך משהו בשם תושבי השומרון - אנחנו כואבים ובוכים - אבל אנחנו לא שבורים, ולא נישבר". הוא הוסיף: "אנחנו אנשים מאמינים ויודעים שזו הארץ שלנו - נמשיך לבנות אותה ביתר שאת. אנחנו יודעים שכשאנחנו גרים כאן, אנחנו מביאים ביטחון לכל אזרחי מדינת ישראל. מעריכים מאוד את ההגעה שלך לכאן".
ראש מועצת שומרון מסר כי "השבוע אירע פיגוע קשה בשומרון שבמהלכו נרצחו שלושה יהודים, תמיר אביחי, מיכאל לדיגין ומוטי אשכנזי. מחבל, שהיה בעל היתר עבודה בישראל, דקר מאבטח באזור התעשייה ברקן - ומשם המשיך במסע הרצח שלו בתחנת הדלק 'טן' הסמוכה ובכביש 5 - עד שחוסל על ידי כמה חיילים שזיהו את האירוע. בקרב שלושת הנרצחים היה גם תושב השומרון, תמיר אביחי, שהותיר אחריו שישה ילדים, ובהם ילד בן 11 שאומר עליו קדיש".
3 צפייה בגלריה
תמיר אביחי ז"ל
תמיר אביחי ז"ל
תמיר אביחי ז"ל, אחד מקורבנות הפיגוע באזור התעשייה באריאל
(באדיבות המשפחה)
משפחתו של תמיר אביחי ז"ל התרגשה מביקורו של ניידס. לירון, בתו של הנרצח, אמרה לשגריר: "אנחנו לא מפחדים ולא הולכים לשום מקום. אנחנו כאן כדי להישאר, ולכן גם קברנו אותו כאן, בשומרון, ולא בנתניה, היכן שגדל. זו האמירה שלנו - נישאר כאן ולא נלך, אלו החיים שלנו. אנחנו רוצים שכל החלקים במדינת ישראל יהיו בטוחים, ולא רק מרכז הארץ".
נריה, אחיו של תמיר, סיפר לניידס: "אחי היה איש עם לב ענק, שתמיד שימח אנשים. לא רק אנחנו איבדנו אותו - כל עם ישראל איבד אותו". הוא הוסיף: "אנחנו דורשים מממשלת ארה"ב חקירה של האירוע. כמו שידעתם לפתוח חקירה בעניין העיתונאית שירין אבו עאקלה - תהיו הוגנים ותפתחו בחקירה גם כאן".
שיראל, בתו של הנרצח, הבהירה: "המטרה שלהם היא להפחיד אותנו, שנפחד לצאת מהבתים. לא ניתן להם את זה ולא נראה להם פחד. אם נעשה זאת, הם ירוויחו פעמיים - גם יהרגו אותנו וגם יפחידו אותנו".

כאמור, המחבל, מוחמד מוראד סאמי סוף (18) מהכפר חארס, חוסל לאחר שרצח שלושה ישראלים, בהם אביחי, ופצע קשה עוד שלושה. הוא החזיק בהיתר עבודה במפעל באזור התעשייה באריאל. על פי קצין בכיר בצה"ל, המחבל הגיע הבוקר לעבודתו כרגיל, ובכניסה דקר מאבטח ופצע אותו. לאחר מכן הוא רץ לתחנת דלק סמוכה, שם דקר למוות שני אזרחים.
בשלב זה, לפי הקצין, "הוא עולה על רכב מסוג ברלינגו, פוצע בנקודה את בעל הרכב ואז עולה על כביש 5 ונוסע על הכביש לזירה השנייה עם הרכב ככלי נשק. עם המכונית הוא פוגע בשול הכביש באזרח והורג אותו". לאחר מכן יצא מהרכב, דקר אזרח נוסף ופצע אותו באורח קשה.
אזרח שנסע בכביש הבחין במתרחש ויצא לסייע לגבר שנדרס בשול. רכב הברלינגו הושבתה אז המחבל חטף את המכונית הנוספת של האזרח שעצר לסייע, ונסע עם הרכב השני, מסוג ב.מ.וו, לכיוון עמדה צבאית. המחבל הבחין בחיילים ועשה סיבוב פרסה, נגד כיוון התנועה, והתנגש בכלי רכב. במקום נוצר פקק והמחבל יצא ברגל וניסה לברוח, אז נורה על ידי חיילים ואזרחים, בהם לוחם גולני, חייל בחופשה וטירונים מחטיבה 7 של השריון.