היחסים מתחממים, קו התעופה הישיר מתחדש: לראשונה זה 16 שנה, המריאה הבוקר (חמישי) טיסה סדירה של חברת תעופה ישראלית לטורקיה. מטוס איירבוס של חברת ישראייר ועליו 165 נוסעים יצא לדרכו בשעה 11:35 מנמל התעופה בן גוריון לאיסטנבול. הטיסות של חברות ישראליות לטורקיה וממנה חזרה לארץ הופסקו לחלוטין בסוף 2007 עקב שורת משברים מדיניים.
שרת התחבורה מירי רגב הביעה בטקס שקדם להמראה ההיסטורית את השתתפות ממשלת ישראל בצער העם הטורקי בעקבות רעידת האדמה שגבתה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם. השרה רגב ציינה בנאומה כי היא "מברכת על האירוע ההיסטורי של פתיחת טיסות ישירות של חברות תעופה ישראלית לטורקיה, לאחר 16 שנים שבהן אף חברה ישראלית לא נחתה בטורקיה".
3 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב ושגריר טורקיה בישראל בהשקת הקו החדש של חברת ישראייר לאיסטנבול
שרת התחבורה מירי רגב ושגריר טורקיה בישראל בהשקת הקו החדש של חברת ישראייר לאיסטנבול
השרה רגב לצד השגריר הטורקי
(צילום: שמוליק דודפור)
רגב ציינה בדבריה כי היא מעריכה שהטיסות הישירות יגדילו את מספרי ביקורי התיירים בשתי המדינות. "חידוש הטיסות התאפשר על רקע המהפך שהחל עם הסכמי אברהם בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחוללו שינוי במפת היעדים ובהם דובאי, שארם א-שייח, מרוקו ואולי בקרוב סעודיה. אנו מקבלים בקשות משרי תחבורה ממדינות נוספות באירופה ובאפריקה, לפתיחת קווים ליעדים חדשים".
שגריר טורקיה בישראל שאקיר אוזקן טורונלר ציין כי בחודש הבא ימריאו טיסות לארצו גם מתל אביב. השגריר הודה לממשלת ישראל על הסיוע לנפגעי רעש האדמה בטורקיה, ואמר: "אזרחי טורקיה וישראל מכירים אלו את אלו כבר הרבה שנים. שתי המדינות ישתפו פעולה, אנחנו שמחים לראות את חידוש הטיסות של החברות המסחריות".
3 צפייה בגלריה
המטוס של חברת ישראייר בהמראה לטיסת הבכורה לאיסטנבול
המטוס של חברת ישראייר בהמראה לטיסת הבכורה לאיסטנבול
המטוס של ישראל בדרכו לאיסטנבול
(צילום: יאיר שגיא)

חידוש הטיסות המסחריות בקו מחזיר את החברות הישראליות לקדמת הבמה הטורקית, אחרי שבתקופת הקורונה המריאו מהארץ לעברה כמה טיסות מטען בודדות. המטוס שהמריא הבוקר לאיסטנבול מכיל ציוד רפואי שיועבר לטיפול בנפגעי רעידת האדמה שזעזעה את טורקיה בסוף השבוע שעבר.
נכון לעכשיו מבצעת ישראייר טיסות רק לאיסטנבול, אולם בשבועות הקרובים ייכנסו לקו גם ארקיע ואל על שינחתו ביעדים נוספים בטורקיה, כמו למשל אנטליה.
3 צפייה בגלריה
המטוס של חברת ישראייר שיבצע את טיסת הבכורה לאיסטנבול
המטוס של חברת ישראייר שיבצע את טיסת הבכורה לאיסטנבול
בתוך המטוס לפני ההמראה
(צילום: זהר חיים)
חזרת החברות הישראליות לקו התאפשרה בתום משא ומתן ארוך בין שתי המדינות, שהסתיים ביולי בשנה שעברה עם חתימת הסכמים חדשים על הסדרת הטיסות. ההסכם שעליו חתמה שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי מאפשר פיתוח קשרי תעופה בין המדינות.
מי שניצלה את הוואקום שנוצר בשטח היא חברת התעופה טורקיש איירליינס, שבחודשים האחרונים דורגה במקום השני מבחינת היקף הטיסות מישראל לטורקיה ובחזרה. לצד הנושאים שהעיבו על היחסים בין שתי המדינות, כמו למשל פרשת המרמרה ב-2010, נוצרו גם מחלוקות סביב סוגיות תפעוליות ביטחוניות.
הרשויות בטורקיה סירבו לדרישות הביטחון הישראליות, וישראל מצידה לא הסכימה להתפשר עליהן. כך נוצר מצב שמנע עד כה מחברות התעופה הישראליות להטיס נוסעים אל טורקיה וממנה.