1 צפייה בגלריה
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס, שאטרסטוק)
שבועיים וחצי אחרי לידתה של התינוקת ממחדל ההפריה של אסותא ראשון לציון, הפרשה חוזרת להכרעת בית המשפט. הבוקר (יום שני) הגישו ארבע נשים בקשה לבצע בדיקה לקשרי הורות עם התינוקת שנולדה, בטענה שיש להן את הזכות לדעת אם היא קשורה אליהן בקשר גנטי.
הבקשה הוגשה לבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון, אחרי שהנשים שהגישו אותה קיבלו בימים האחרונים הודעה מאסותא שבה נאמר להן כי ייתכן שהן האמהות הביולוגיות של התינוקת. בית החולים אמר לנשים כי יש חפיפה בין המועדים שבהם הגיעו לאסותא ראשון לציון למועדים שבהם הייתה בבית החולים היולדת מהפרשה. ביום שבו היולדת הייתה באסותא, כל אחת מהנשים שפנו לבית המשפט ביצעו פעולה רפואית אחרת שם במסגרת טיפולי ההפריה החוץ-גופית שעברו.
המגיבים לבקשה של ארבע הנשים הם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, משרד הבריאות, בית החולים אסותא והיולדת. התינוקת שנולדה תהיה ככל הנראה גם צד לדיון ויכול להיות שימונה לה אפוטרופוס לדין, לצורך הדיון עצמו בלבד.

פרקליטי ארבע הנשים, בהם עו"ד שמואל מורן, טוענים כי יש לסייע לכל הנשים שמבקשות לברר אפשרות לשייכות גנטית כדי לענות על הספקות שלהן ולדעת האם הן בין הקורבנות של המחדל באסותא, ומעל לכל לדעת האם התינוקת שנולדה היא הבת של אחת מהן.
כל בדיקת DNA לבחינת קשר גנטי נדרשת לאישור של בית המשפט. אם בית המשפט יקבל את בקשת הנשים לעריכת בדיקה גנטית, לא יהיה מדובר בבדיקה "פיזית" חודרנית של התינוקת, אלא רק בעריכת השוואה מדעית בין החומר הגנטי שנשאב ממנה עוד בהיותה ברחם היולדת בזמן שעברה הליך ניתוחי, לבין החומר הגנטי של כל אחת מהנשים.
עורכי הדין אסף שרעף, יהונתן קניר וגלית קרנר מסרו בשם האם היולדת: "תמוה בעינינו שדווקא בשעה זו שבה נלחמים ההורים על חיי התינוקת בטיפול נמרץ מוגשת בקשה זו. אסותא הודיעה כי אינה יודעת מי ההורים הביולוגים כך שישנם מאות זוגות פוטנציאליים, ולכן במצב זה אנו קוראים להפסיק את הבדיקות. עוד יצוין כי בשבוע האחרון מתגבשת קבוצה גדולה של הורים אשר מבקשת להגיש צו מניעה נגד ביצוע הבדיקות, נוכח מצוקה קשה שהם חשים, שמעצם ביצוע הבדיקה תיפתח תיבת פנדורה שתהרוס משפחות שלמות".

בדיקה גנטית דומה שנערכה ערב הלידה לבני זוג אחרים, שבאסותא טענו שקיימת הסתברות גבוהה שהם ההורים הגנטיים של התינוקת, הסתיימה בתשובה שלילית.
זמן קצר לאחר לידת התינוקת לפני כשבועיים מסרה האישה היולדת כי "אני עייפה ומותשת, אבל הגשמתי את חלום חיי. רציתי בת שנים רבות ועברתי טיפולים מפרכים עד לרגע המיוחל. אני מבקשת שיאפשרו לי לגדל אותה ויעזבו אותי לנפשי". באותו שבוע פנו נציגיה לאסותא ואמרו כי "האישה כורעת ללדת בזמן שהלב שלה נקרע. תניחו לה לנפשה".
התרחיש הראשון למחדל הוא שלאחר שאיבת הביציות מהאישה היולדת וההפריה, נרשם העובר המוקפא על שם אחר. האפשרות השנייה היא שבאותו פרק זמן סדר החזרת העוברים השתנה, כך שלרחמה של אישה אחרת הוחזר העובר של האישה היולדת שעומדת במרכז הפרשה. אפשרות נוספת היא שלאחר השאיבה הופרו הביציות של האישה היולדת עם זרע שאינו של בעלה, ולאחר מכן הועברו לרחמה של אישה אחרת. גם אופציות נוספות עשויות להיבדק, ובהן שהעובר שהוחזר לרחמה של האישה הופשר בשלב יותר מוקדם.