שר החקלאות אלון שוסטר (כחול לבן) הביע הבוקר (יום ב') תקווה שדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו אמש על קבלת הצעת הפשרה לדחיית אישור תקציב המדינה ב-120 יום כדי למנוע הליכה לבחירות, הם לא בבחינת תרגיל פוליטי. "ייתכן, בתוך שעות ספורות נראה אם יש פער בין המעשים של הליכוד בראשות ראש הממשלה נתניהו לבין הדיבורים", אמר השר שוסטר בריאיון לאולפן ynet.
לקראת ההצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית על הצעת הפשרה שתוביל כאמור לדחיית אישור תקציב המדינה, מקבלים בכחול לבן בחשדנות את הסכמתו של נתניהו לסגת בשלב זה מהליכה לבחירות. "אני מעדיף עדיין לקוות ולהאמין שהפנים המפויסות ודברי האמת של נתניהו בחלק הראשון של דבריו הם אלו שיובילו אותנו בהצלחה בחודשים הקרובים, וארבעת החודשים יהפכו לארבע שנים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. "תמיד אפשר לשפר את היחסים"
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
- אתה כן חושש שמסתתר כאן תרגיל שנועד למרוח את הזמן עד חצות? "אני משוכנע שהצרכים של תשעה מיליון אזרחי ישראל, כלכלתה, בריאות תושביה, הפחתת המתח והשיסוי הפנימי, מחייבים אותנו לייצר שקט ורציפות שלטונית וזה מה שצריך לעשות. יש לנו הסכם מצוין שהניח תשתית טובה לשיתוף פעולה".
"אנחנו כמובן תומכים במתן סיכוי לממשלה הזו, אני מאוד מקווה שבחודשים הללו נייצב את הקווים האדומים של הממשלה למען אזרחיה, הדאגה לכלכלה הישראלית המתנדנדת, ההגנה על שלטון החוק ועל שומרי הסף שלא ייגעו במינויים פוליטיים, וכמובן תקנון או נוהל עבודת ממשלה שוויוני פריטטי כפי שסיכמנו".
- אתה לא מרגיש שיש כאן איזושהי כפיות טובה מצדו של נתניהו? כשהוא היה צריך אתכם - הוא הטביע אתכם בדבש וכשהוא רואה שאתם מקרטעים - פתאום אתם נתונים לחסדיו. "מי שנתון לחסדיו זה תושבי מדינת ישראל, תשעה מיליון האזרחים, אנחנו באנו לשרת אותם. אם אנחנו ניאלץ כולנו ביחד להיגרר לבחירות שלא אנו יזמנו, אני מניח שמי שגרר אותנו יספוג את התשובה בקלפיות. אני מאוד מקווה שנחזיק מעמד. אנחנו זה לא העניין, לי ולחבריי יש לאן לחזור, באנו כפי שנלחמנו כל השנים בביטחון, בכלכלה, בחברה הישראלית. באנו לא למען עצמנו".
2 צפייה בגלריה
"באנו לא למען עצמנו". השר שוסטר
"באנו לא למען עצמנו". השר שוסטר
"באנו לא למען עצמנו". השר שוסטר
- יש לכם אפשרות לתמוך באי אמון קונסטרוקטיבי להחלפת נתניהו, להיות קצת יותר אקטיביים ולקחת את השליטה על האירועים. "אנחנו לא משחקים משחקים שאין להם סיכוי. אין אצבעות לאי אמון קונסטרוקטיבי. אנחנו שומרים באופן קפדני על האינטרסים של ישראל. לא לבחירות, כן למאבק בקורונה ולשיקום הכלכלה.
"בני גנץ אמר שאנחנו באים ל-10 שנים. ההיבט הפוליטי לא מעניין אותנו, לא באנו משם. אי אפשר להפחיד אותנו במה שלא מעניין אותנו. מעניינת אותנו מאוד מדינת ישראל ולכן הבחירות האלה מיותרות לא מפני שזה מסכן אותנו. את המחיר שלנו כבר שילמנו מראש במזומן פוליטי בהחלטה שלנו להצטרף לממשלה".
- כדי שאזרחי ישראל ירוויחו ותהיה מערכת יחסים תקינה ללא חשדנות. לא חצינו כבר את הנקודה הזאת? "לא. אני בוגר היחסים המאוד מעניינים של רבין ופרס, ואני משוכנע שתמיד אפשר לשפר את היחסים. יש מה לומר בחדרי חדרים זה על זה, מה שרוצים. לטובת המדינה המנהיגים צריכים להיות מסוגלים לעבוד ביחד".
- נתניהו אמר אמש שהוא מקבל את הצעתו של האוזר, ואז המשיך להשתלח בניסנקורן. איך זה מתיישב? "זו הטלת זרקור על נתניהו השני. ציינתי והעדפתי ביום כזה לומר שפנינו לאחדות, ציינתי את הפנים המפויסות שהציג נתניהו בראשית דבריו, ולאחר מכן הוא עבר להצגה משוללת כל יסוד. יש בה אלמנטים של שקר שאני מקווה שנתניהו רק הולך שולל על ידי הקמפיינרים שלו ואני משוכנע שהוא ואזרחי ישראל יודעים שאין בכך כלום, זולת הניסיון להטיל אימה על ניסנקורן".
- אמרת שטובת האזרחים בראש מעייניכם. תקציב לא יהיה, מינויים חשובים לא יהיו, אז למה צריך את הממשלה הזאת? אולי עדיף בחירות. "תשאלי את אומות העולם ואת עצמנו. מה היינו צריכים את הריבונות החד-צדדית וטוב שאנחנו היינו חלק שמנע את המהלך הקשה והמיותר הזה ואפשר את פריצת הדרך המדינית. תשאלי את אזרחי ישראל שנמצאים כרגע בידיים של קבינט קורונה שפועל עם פרויקטור מצוין, עם צה"ל ופיקוד העורף בתוך העניינים.
"תשאלי את המדינה כולה כשחבילות מאוד משמעותיות שדאגנו שיהיו מאוזנות ונכונות, ותשאלי את המשרדים השונים איך יכלו להסתדר בלי היכולת שלנו לתת מענה לזקנים, לאומנות. אני מכיר מה קורה בחקלאות. יש המון מה לעשות אבל הדרך לעשות זאת זה לקיים ממשלה. הענקנו ממשלה לישראל. זו המתנה שלנו, שילמנו עליה מחיר ולא נוותר עליה בקלות. אין בזה שום עניין אלקטורלי, יש בזה משום שכיבה על הגדר למען מדינת ישראל ומקווה שנמצא שותפים לכך במעלה היום הזה".