קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ נתון לחקירה בחשד לעבירות של שוחד והפרת אמונים. כך הודיע הערב (יום ד') משרד התובע במדינה האחראי על מאבק בשחיתות, אחרי פשיטות שערכו החוקרים בווינה בלשכת הקנצלר ובמשרדי מפלגת השלטון, "מפלגת העם" מהימין-מרכז.
2 צפייה בגלריה
סבסטיאן קורץ מנהיג השמרנים ב אוסטריה
סבסטיאן קורץ מנהיג השמרנים ב אוסטריה
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ. החוקרים פשטו על לשכתו
(צילום: gettyimages)
בהודעת משרד התובע נאמר כי תשעה אנשים נוספים מלבד קורץ נמצאים תחת חקירה במסגרת הפרשה. התקשורת האוסטרית דיווחה כי במוקד הפרשה עומדות טענות שקורץ ומעורבים נוספים שיחדו את העיתון "אוסטרייך" שבבעלות וולפגנג פלנר – על מנת שהעיתון יפרסם סקרים שיציגו באור חיובי את מפלגת השלטון. בעיתון הכחישו את הטענות. קורץ עצמו משתתף כעת בפסגה של מנהיגי מדינות האיחוד האירופי בסלובניה, ולא התייחס לדיווחים על החשדות נגדו.
לפי חלק מהדיווחים, משרד האוצר בממשלתו של קורץ רכש פרסומות ביומון המדובר תמורת אותם סקרים וכן עבור סיקור חיובי. רשות השידור הציבורית באוסטריה, ORF, דיווחה כי גם הסקרים מומנו על-ידי משרד האוצר. לא ברור בדיוק מה החשד כלפי קורץ, אך בדיווח בעיתון "די פרסה" נכתב כי הוא חשוד במעורבות בעבירות הנחקרות בפרשה. בדיווחים באוסטריה צוין כי העבירות בוצעו לפי החשד בין 2016, אז כיהן קורץ כשר החוץ ורץ לראשות מפלגת העם, לבין 2018 – כשכבר היה קנצלר.
שר האוצר האוסטרי, גרנוט בלומל, אמר כי גם במשרדו נערכה פשיטה – אך לדבריו היא לא הייתה קשורה אליו או לתקופתו במשרד. לפי הדיווחים בפשיטות השונות תפסו החוקרים טלפונים סלולריים ומסמכים שונים.
2 צפייה בגלריה
קורץ לאחר הניצחון הראשון, ב-2017. במפלגה שלו טוענים: "זו הצגה, לא ימצאו כלום"
קורץ לאחר הניצחון הראשון, ב-2017. במפלגה שלו טוענים: "זו הצגה, לא ימצאו כלום"
קורץ לאחר הניצחון הראשון, ב-2017. במפלגה שלו טוענים: "זו הצגה, לא ימצאו כלום"
(צילום: רויטרס)
הפשיטות היום מגיעות אחרי שבימים האחרונים כבר דווח בתקשורת המקומית על כוונה של התובע האחראי על מאבק בשחיתות לקיים אותן. גורמים בכירים במפלגת העם טענו כי ההדלפות לתקשורת נועדו לפגוע במפלגה ובקורץ.
בשבוע שעבר אמרה סגנית מפלגת העם, גבי שוורץ, כי היא צופה שאכן ייערכו פשיטות שכאלו, אך הבטיחה: "לא ימצאו שום דבר". היום, אחרי שכבר נערכו, אמרה שוורץ כי הפשיטות "היו הצגה". היא טענה כי ההאשמות בפרשה נוגעות לאירועים שקרו לפני לפחות חמש שנים.
בכיר לשעבר במפלגה, אנדראס האנגר שבעבר שימש כמזכ"ל שלה, תקף בחריפות את התובע שאחראי על החקירה כעת, וטען כי במשרדו ישנם "תאי שמאל" – שפועלים לכאורה לסייע ליריביה הפוליטיים של מפלגת העם. בתקשורת האוסטרית דיווחו בהרחבה על דבריו, אך ציינו כי הוא לא ידע לענות שאלותיהם של העיתונאים בנוגע לפעולותיו האחרות של אותו תובע, שבין היתר הביא לכליאתו של ראש העיר לשעבר של זלצבורג ב-2019, היינץ שאדן, איש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

קורץ בן ה-35 הוא מהמנהיגים הצעירים ביותר בעולם, וכאשר התמנה לראשונה לתפקיד, ב-2017, היה הצעיר ביותר. הוא נבחר אז, בין היתר, תחת הבטחה למגר את השחיתות באוסטריה, אולם החקירה שנחשפה כעת אינה הראשונה שבה הסתבך: כבר במאי השנה הודיעה התביעה האוסטרית כי הוא חשוד במתן הצהרות שקריות לוועדה פרלמנטרית, בנוגע למעורבות שלו במינוי מקורב לחברה ממשלתית. בחודש שעבר נחקר קורץ בנוגע לחשד הזה במשך שעות ארוכות.
את כהונתו השנייה כקנצלר החל קורץ בינואר 2020, בראשות קואליציה עם מפלגת הירוקים, ובמפלגה הביעו אי-נחת מהמתקפה של אנשי מפלגת השלטון נגד החוקרים. "ההאשמה בנוגע להצגה פוליטית היא חלולה – ולו מפני הסיבה הפשוטה שאישור שופט נדרש על מנת לפעול באופן שכזה, ובפרט להוציא לפועל פשיטות כחלק מהחקירה", אמר מנהיג הירוקים וסגן הקנצלר ורנר קוגלר, במסיבת עיתונאים שכינס הערב.
ממשלתו הראשונה של קורץ, שבה הייתה שותפה בקואליציה מפלגת החירות מהימין-הקיצוני, קרסה במאי 2019 בעקבות פרשת שחיתות אחרת. אותה פרשה, שזכתה לכינוי "איביזה-גייט", פרצה בעקבות חשיפתו של סרטון שבו נראה מנהיג מפלגת החירות דאז, היינץ כריסטיאן-שטראכה, נפגש בווילה באי הספרדי עם אישה שהציגה את עצמה כאחייניתו של אוליגרך רוסי. הוא נשמע מציע לה לכאורה חוזים ממשלתיים תמורת תמיכה כספית במפלגתו. בעקבות הפרשה קורץ פירק את השותפות שלו עם הימין הקיצוני. כנקמה, אנשיו של שטראכה תמכו בהצבעת אי-אמון שהובילה להדחתו של קורץ – לראשונה בהיסטוריה המודרנית של אוסטריה – ולבחירות בזק, שבהן ניצח בסופו של דבר.