פרקליטות המדינה ממשיכה בפעילות נמרצת נגד תושבי ישראל הלוקחים חלק בפעילות נגד המדינה ומביעים בצורה כלשהי תמיכה או הזדהות עד כדי סיוע בפעילות טרור. חקירתם המהירה של המקרים והגשת כתבי האישום הם פועל יוצא של הנחיית פרקליט המדינה עמית איסמן לפתוח בחקירה, לעצור ולהעמיד לדין כל מי שמפרסם דברי שבח חמורים ותמיכה במעשי הזוועה, הנוגעים באופן ישיר לאירועי התקופה.
4 צפייה בגלריה
כפר עזה לאחר הטבח הרצחני של ארגון הטרור חמאס
כפר עזה לאחר הטבח הרצחני של ארגון הטרור חמאס
כפר עזה לאחר הטבח של החמאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
הפרקליטות הגישה כתב אישום לבית המשפט המחוזי בעיר נגד מוסטפא ג'מאל, איש דת ודרשן מסגד הארבעים בשכונת עיסאוויה בירושלים, הנאשם בעבירה של גילוי החלטה לבגוד. מדובר בעבירה חמורה שעונשה עד 10 שנות מאסר. במקביל, מבקשת הפרקליטות לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים.
בכתב האישום, נאמר כי ב-12 באוקטובר הפיץ חמאס הודעה לכל העם הפלסטיני ולכל "בני האומה האיסלאמית" הקוראת לעלות לכיוון ירושלים ביום שישי שלמחרת, במטרה להצטרף ללחימה נגד מדינת ישראל. קריאה זו הופצה בכלי תקשורת רבים, בארץ ובעולם.
4 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
פרקליט המדינה עמית איסמן
(צילום: אביגיל עוזי)
ביום שישי שלמחרת נשא ג'מאל נאום, על רקע אותן קריאות ובהתכתבות ישירה אליהן, בקרב מאות אנשים במסגד ובסביבתו, שבו קרא בין היתר להצטרף ללחימה, ובכך גילה כוונה לסייע לאויב במלחמתו נגד ישראל. בין היתר, אמר בדרשתו: "שיילחמו בהם ותילחמו, כי הלחימה היא חובה על אומת האיסלאם בזמן הזה ועל כל מוסלמי שיכול להילחם את מלחמת הקודש בעצמו ובכספו. חובה על כל מי שיכול להילחם מלחמת ג'יהאד - שיילחם מלחמת ג'יהאד".
בהמשך הוסיף: "תילחמו בהם ללא רחמים. הם נלחמים בנו והורגים אותנו, אז הם ימותו, ואללה יחשיב לנו את זה כמוות על קידוש השם. מה יפה המוות על קידוש השם. כל מי שיוותר על הלחימה והג'יהאד בזמן הזה הוא לא מהאומה האיסלאמית. עונשו וסבלו יהיה בידי אללה יתברך, זאת הבטחה. המילים האלה, הציווי הזה שזאת תהיה התוצאה, זאת הבטחה ועליה האשמה. הניצחון מגיע, הוא כבר כאן, והנה התחיל שחרור האדמה הזאת ובעזרת השם זה לא יסתיים עד שנגיע לאל-אקצא וירושלים וכל מדינת פלסטין".
בהמשך לקריאות השונות, התפתחו התפרעויות אלימות בשכונת עיסאוויה, שכללו יידוי אבנים, בקבוקי תבערה וירי זיקוקים לעבר כוחות הביטחון, בית החולים הדסה הר הצופים, צירי תנועה ותחנת דלק. צירי תנועה נחסמו וחפצים שונים הוצתו במספר מוקדים. בהתפרעויות לקחו חלק עשרות רבות של משתתפים רעולי פנים והן נמשכו עד לשעות הקטנות של הלילה.

"הפרקליטות רואה בחומרה כל ניסיון להסית לטרור, להזדהות עם ארגון טרור ולפגוע באזרחי, חיילי ובמדינת ישראל, ותפעל במלוא הכוח נגד כל אדם אשר יבחר לקרוא קריאות לפעילות טרור, נוסף לדברי שבח או עידוד למעשה טרור, והזדהות עם ארגון טרור", נאמר בכתב האישום.
מלבדו, חמישה כתבי אישום הוגשו נגד תושבי המדינה, שפרסמו דברי שבח ועידוד לטרור או הסתה לטרור. הפרקליטות ביקשה לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים. כתבי אישום אלה מצטרפים ל-12 כתבי אישום דומים שהוגשו מתחילת הלחימה.
במקרה אחר, בית המשפט השלום בחיפה האריך היום בשלושה ימים נוספים את מעצרו של מוחמד טאהא (24), תושב כאבול שבגליל המערבי, שנעצר בחשד לביצוע "עבירות ממניע גזענות והתנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור".

רב-פקד חאלד שנאן, קצין חקירות מודיעין בתחנת טמרה אמר כי "החשוד העלה פוסטים ברשת, כולם על רקע מסגד אל-אקצא, וכתב בין השאר: 'נירצח בשם האל. חבל שלא הייתי איתם', ו'או שנירצח או שננצח למען האל'".
טאהא נעצר אתמול בביתו על ידי שוטרי תחנת טמרה. לפי המשטרה, בבדיקה מול אוניברסיטת בן גוריון נודע לה כי החשוד סיים לימודי הנדסת בניין, אך טרם קיבל את תעודת הסיום.
4 צפייה בגלריה
פרסומים של מוחמד טאהא מכבול נעצר בחשד לעבירות ממניע גזענות והתנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור
פרסומים של מוחמד טאהא מכבול נעצר בחשד לעבירות ממניע גזענות והתנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור
אחד הפרסומים של טאהא
נציג המשטרה רב-סמל בכיר עאטף בכרייה הגיש לשופטת רונה פרסון דוח סודי, וציין: "אנו נמצאים בתקופה קשה, כשכל פוסט שמועלה לרשת עלול להצית אש בכל המדינה ובמגזר בפרט. החשוד העלה פוסטים לרשת שתומכים בחמאס. תיק החקירה בראשיתו ועלינו לבצע פעולות חקירה נוספות". עוד ציין בכרייה כי לטאהא אין עבר פלילי.
עורך דינו של טאהא ביקש לשחררו לחלופת מעצר וטען בשמו כי באף פוסט שהעלה, לא מופיעה המילה חמאס. בהחלטתה, ציינה השופטת פרסון כי לאחר שעיינה בחומר הראיות, הגיעה למסקנה כי קיים חשד סביר שהחשוד עבר את העבירות המיוחסות לו. "שוכנעתי כי קיים חשש שבשחרורו ישבש החשוד הליכי חקירה. שקלתי את בקשת הסנגור להורות על שחרור לחלופת מעצר, אך הגעתי למסקנה כי בשלב זה אין מקום לחלופה כלשהי".
במקרה נוסף, מוחמד בן נשאת עואודה (22) מכפר כנא, סטודנט שנה שלישית לכלכלה במכללת עמק הירדן, נעצר בחשד לפרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה או הזדהות עם ארגון טרור והסתה לטרור, גילוי הזדהות עם ארגון טרור בפומבי, התנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור ואיומים. היום הוגשה נגדו הצהרת תובע בבית משפט השלום בנצרת, לקראת הגשת כתב אישום נגדו ומעצרו הוארך בחמישה ימים נוספים.
"התקבל דיווח מודיעיני לפיו החשוד פרסם תמונת סטטוס עם דברי אהדה לאירועים שקרו", סיפרה פקד טטיאנה שמידוב, ראש משרד חקירות במשטרת כנא. "בעקבות הפרסום הוא נעצר ובמהלך פעולות חקירה, שכללו חדירה לסלולר שלו נמצאו חומרים רבים שמחזקים את החשדות נגדו, מעצרו הוארך כבר פעם שלישית, בידינו חומר ראיות חזק כדי להגיש נגדו כתב אישום וגם להביא להרשעתו. מדובר בעבירות חמורות מאוד בתקופת מלחמה ונעשה הכול כדי שמעצרו יוארך עד לתום ההליכים, במחוז הצפוני נגלה אפס סובלנות כלפי הסתה ועידוד טרור נגד אזרחי המדינה".
עו"ד אלבר מני, המייצג את החשוד, מסר בתגובה: "מדובר בחשד בלבד, הכול מבוסס על פוסטים שהוא פרסם, אנו טוענים שזה לא מצביע על תמיכה בחמאס. מדובר בבחור נורמטיבי, ללא כל עבר פלילי, סטודנט שנה שלישית לכלכלה בעמק הירדן".
מיקי לב, מנכ"ל המכללה האקדמית כנרת, מסר בתגובה: "היו לנו חמישה סטודנטים עם ביטויי תמיכה בטרור מאז פרוץ המלחמה, כל החמישה הושעו מיידית בהחלטת ביניים עד לוועדת משמעת פנימית וממתינים לחקירת המשטרה".

גם עובדי מדינה תמכו בחמאס - העסקתם הופסקה

מפרוץ המלחמה הופסקה העסקתם של שישה עובדי מדינה בעקבות התבטאויות פוגעניות ותמיכה בחמאס. עוד חמישה עובדים הושעו, ובסך הכול הוגשו שש תלונות במשטרה נגד עובדי מדינה. כך עולה מדו"ח של אגף המשמעת ואגף חקירות משמעת של נציבות שירות המדינה.
מ-7 באוקטובר התקבלו 22 פניות העוסקות בטענות להתבטאויות פוגעניות ופרסומן על ידי עובדי מדינה. מתוך כלל הפניות, 21 נוגעות לעובדי מדינה ערבים ואחת לעובדת מדינה יהודיה, ציפי נבון היועצת של שרה נתניהו, שכתבה בין היתר: "עוד לא סיימנו לקבור את מתינו, אנחנו רק בתחילתה של מלחמה, והבוגדים מהשמאל ממשיכים בהסתה. בואו נסגור להם את הדף! דווחו בהמוניכם לפייסבוק! הפעם משיבים מלחמה ושומרים על ראש הממשלה שלנו!". בסך הכול מדובר ב-26 עובדי מדינה, שכן לעיתים פניה אחת עוסקת במספר עובדים.
4 צפייה בגלריה
פוסט נגד קבוצת שמאשימה את נתניהו במחדל
פוסט נגד קבוצת שמאשימה את נתניהו במחדל
נבון. פוסט נגד קבוצת שמאשימה את נתניהו במחדל
באגף חקירות משמעת נפתחו כבר שתי חקירות נגד עובדי מדינה. באחת מהן כבר הסתיימה החקירה והתיק הועבר להמשך טיפול באגף המשמעת. שישה משרדי ממשלה הונחו להגיש תלונה במשטרה נגד שישה עובדים. כאמור, הופסקה העסקתם של שישה עובדים וחמישה הושעו. בשתי פניות אחרות המשרדים הונחו לקיום הליך פנים משרדי של מתן "הערה", ושלוש פניות נסגרו ללא עבירה משמעתית.
לאגף המשמעת הגיעו תלונות גם בעניינם של עובדי גופים ציבוריים שאינם עובדי מדינה. פניות אלו הועברו לגורמים הרלוונטיים ולמשרדים הרגולטוריים המתאימים.
בחלק מהמקרים מתקבלות פניות שלאחר בחינתן עולה כי הן אינן מעלות חשד לפרסום או התבטאות אסורה, ונובעות מהחשש הקיים בימים אלו ומאי-הבנה של דברים שנכתבו, לעיתים בשפה הערבית. במקרים אלו, לאחר בירור ראשוני של הפרטים, לא נפתח טיפול משמעתי.