הורים יוכלו לאשר לילדיהם מעתה עוד שבעה ימי היעדרות במהלך שנת הלימודים, ללא הורדת ציון בתעודה במקצועות שמהם נעדרו. עד כה, תלמיד היה רשאי להיעדר מהלימודים עד 15% מימי הלימוד במהלך שנת הלימודים, ומעתה יתווספו כאמור שבעה ימים במסגרת "שיטת המנות" המונהגת.
2 צפייה בגלריה
משרד החינוך צפוי לבצע שינויים נוספים בטיפול בסוגיית הנוכחות. אילוסטרציה
משרד החינוך צפוי לבצע שינויים נוספים בטיפול בסוגיית הנוכחות. אילוסטרציה
משרד החינוך צפוי לבצע שינויים נוספים בטיפול בסוגיית הנוכחות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בהחלטה על תוספת שבעה ימים יש מעין עצימת עין והבנת צרכי השטח - תלמידים והורים שהתלוננו על פגיעה בציונים בשל יציאת המשפחה לחופשות של סוף שבוע ארוך בחו"ל, או היעדרויות על רקע אישי שאינן נכללות במקרים המאושרים להיעדרות. גורמים במשרד החינוך ציינו כי הנוהל החדש יאפשר להורים לתת לילדיהם מרווח נשימה והקלה בימים של מתח ולחץ.
בנוסף, נועד השינוי לתקן אבסורד שלפיו הוכרה היעדרות בשל מחלה רק יותר מארבעה ימים באישור רופא, ולכן תלמידים שהרגישו טוב כעבור יום או יומיים נשארו בבית ארבעה כדי שההיעדרות תוכר להם.
בכוונת משרד החינוך לבצע בחודשים הקרובים שינויים ב"שיטת המנות" במטרה להגביר את האוטונומיה ואת הגמישות של מוסדות החינוך העל-יסודיים בטיפול בסוגיית הנוכחות. "שיטת המנות" מונהגת מזה מספר שנים ובמסגרתה ניתן משקל לנוכחות התלמידים בציון הסופי. בבסיס השיטה נמצאת התפיסה החינוכית שלפיה הנוכחות הסדירה בשיעורים היא חלק ממרכיבי הלמידה, ולכן היא גם חלק בלתי נפרד מהערכת הישגי התלמיד בכל מקצוע, ומהערכת תפקודו כתלמיד.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של שיימינג
אילוסטרציה של שיימינג
"הצעד מכיר בסמכות ההורה לקבל החלטות עבור ילדו". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במשרד החינוך מציינים כי מדיווחי מנהלים עולה שבבתי הספר שהופעלה בהם "שיטת המנות" חלה ירידה משמעותית בהיעדרויות ובאיחורים, ובחלק מהם חל מהפך משמעותי בהוויה הלימודית ובאקלים הבית-ספרי.
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית עו"ד אודליה שינדרוף כהן בירכה על ההחלטה. "צעד זה הוא נכון, ראוי, ומכיר בסמכותו של ההורה לקבל החלטות עבור ילדו, ובצרכים משפחתיים שמתרחשים בתא המשפחתי מעת לעת. הוא גם מאפשר היעדרות ללא צורך לפרט ולשתף, הכול בהתאם להחלטת ההורים". אמרה. היא הוסיפה כי "זהו צעד חשוב בהכרה בסמכות ההורים, התחשבות ברצונם, שיפור מעמדם במערכת החינוך וביצירת אמון בין השותפים בחינוך הילדים, וכן הכרה במציאות האמיתית של ניהול חיי משפחה".
לדברי שינדרוף כהן, הותרת ההנחיה להכרה בהיעדרות בשל מחלה מעל ארבעה ימים באישור רופא על כנה היא בעייתית, ויש לשנותה. "קביעת מינימום של ארבעה ימים גורמת לתלמידים להפסיד יותר ימים ממה שנחוץ, רק מפני שמספר ימים קטן יותר לא יוכר כהיעדרות מוצדקת. כולנו יודעים שלעיתים ילדים אינם בקו הבריאות יומיים או שלושה, ולא רק יותר מארבעה ימים. אסור ליצור מצב שילד מעדיף להפסיד ימי למידה יותר ממה שנזקק בפועל רק כדי לעשות חשבונאות של חשד מהפחתה מציון שנתי. ברור לכל שמגבלת ארבעת הימים באה למנוע התחלות חד יומית, אך קביעת מגבלת מינימום של ארבעה ימים היא לא מידתית ויש לקצר את טווח הימים המזכים בהיעדרות מוצדקת".
דוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית ליאל סרוסי אמרה כי המועצה מברכת על הוספת שבעה ימי היעדרות נוספים לכל תלמיד ותלמידה, ושהשינוי יאפשר לתלמידים לשוב ללימודים לאחר מחלה בהקדם האפשרי, תוך מניעת פגיעה מיותרת בציון. "אנו מודים על העדכון החשוב והמהותי שהתקבל בהיוועצות עם מועצת התלמידים והנוער הארצית שבא לתקן פגם מרכזי בחישוב ציוני התלמידים", מסרה.