8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
בן גביר, שלשום בזירת הפיגוע בירושלים. השר לביטחון לאומי
(צילום: EPA)
מפלגה ראשונה חותמת על הסכם עם הליכוד: עוצמה יהודית חתמה על נספח תפקידים להסכם קואליציוני עם הליכוד, ולפיו איתמר בן גביר יכהן כ"שר לביטחון לאומי" - השר לביטחון פנים עם סמכויות מורחבות. מספר 2 של עוצמה יהודית יצחק וסרלאוף ישמש כשר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי (ויהיה אחראי גם על השכונות). עמיחי אליהו ישמש כשר המורשת. בנוסף תקבל עוצמה יהודית תפקידים נוספים - אלמוג כהן יהיה סגן שר הכלכלה, צביקה פוגל יו"ר הוועדה לביטחון הפנים ולימור סון הר מלך יו"ר הוועדה לתמלוגי הגז ברוטציה. למעשה, כלל חברי סיעת עוצמה יהודית קיבלו תפקידים - 3 שרים, סגן שר ושני ראשי ועדות.
גם ש"ס דרשה את משרד הנגב, הגליל והפריפריה ובעקבות זאת הוא פוצל - ומפלגתו של אריה דרעי תקבל את תיק הפריפריה. בליכוד שואפים להגיע להסכמים דומים על התפקידים עם יתר השותפות בתחילת השבוע, כדי להכניס את הציונות הדתית לאותו מסלול. המטרה היא לחתום עם ש"ס ביום ראשון ולאחר מכן עם יהדות התורה - וכך לבודד את בצלאל סמוטריץ' ולהשאיר אותו אחרון, כדי להגביר על הלחץ הציבורי עליו.
בהודעה המשותפת לליכוד ולעוצמה יהודית נכתב כי שתי הסיעות הגיעו הלילה (שישי) לסיכום בנושא התפקידים בממשלה הבאה. הנספח מקרב את חתימת ההסכם המלא שיכלול תקציבים, נושאים מהותיים וקווי יסוד. הנספח להסכם מצטרף לסיכומים בשבוע החולף, לפיהם יוסדר מעמד חומש, תוסדר הישיבה באביתר, תוסדר ההתיישבות הצעירה, יחוקק חוק דרומי מורחב שיאפשר לירות בגנבי נשק מבסיסים וחוק הפרוטקשן שבצדו עד 10 שנות מאסר.
8 צפייה בגלריה
המטרה של נתניהו: לחתום במהירות עם יתר השותפות, ולבודד את סמוטריץ'
המטרה של נתניהו: לחתום במהירות עם יתר השותפות, ולבודד את סמוטריץ'
המטרה של נתניהו: לחתום במהירות עם יתר השותפות, ולבודד את סמוטריץ'
(צילום: אלי מנדלבאום, שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
יריב לוין הליכוד חנמאל דורפמן עוצמה יהודית הגעה להסכם על התפקידים כחלק מהסכם קואליציוני
יריב לוין הליכוד חנמאל דורפמן עוצמה יהודית הגעה להסכם על התפקידים כחלק מהסכם קואליציוני
לוין ודורפמן, איש אמונו של בן גביר, חותמים על נספח התפקידים להסכם הקואליציוני
8 צפייה בגלריה
יצחק וסרלאוף במליאת הכנסת
יצחק וסרלאוף במליאת הכנסת
וסראלוף. שר הנגב והגליל
(צילום: יואב דודקביץ' )
8 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו. שר המורשת
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לפי הסיכום, עוצמה יהודית תקבל את המשרד לביטחון פנים עם סמכויות נרחבות. ייכללו בו בין היתר המשטרה הירוקה, הסיירת הירוקה, הרשות לאכיפה במקרקעין ומג"ב איו"ש - והמשרד ייקרא מעתה המשרד לביטחון לאומי. בראש המשרד יעמוד יו"ר עוצמה יהודית בן גביר, שיכהן גם כשר בקבינט וחבר ועדות השרים השונות. עוד סוכם כי "לטובת חיזוק המשילות, הסדר הציבורי, הביטחון האישי, המלחמה בארגוני הפשע והפרוטקשן, יוקם משמר לאומי רחב היקף, ויורחב מערך התקינה של המילואים במג"ב לתפקוד מלא".
בנוסף, על פי ההסכם עוצמה יהודית קיבלה את המשרד לפיתוח הנגב והגליל. המפלגות סיכמו כי סמכויותיו ותחומי הפעולה של המשרד יורחבו, והוא ייקרא המשרד לפיתוח הנגב והגליל והחוסן הלאומי. לפי ההודעה, "המשרד החדש יתוקצב בסכום של שני מיליארד שקל בשנה, לטובת פיתוח והעצמת הנגב, הגליל והשכונות, הגברת מנועי צמיחה במרכזי הצעירים, דאגה לאזרחים ותיקים, וביצוע פרויקטים לאומיים לטובת חיזוק החברה הישראלית".
המפלגות סיכמו כי מלבד זאת מנהלת התכנון במשרד לפיתוח הנגב והגליל והחוסן החברתי תהיה אחראית על ביצוע הסדרת כלל ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, בהתאם להחלטות צוות שרים בראשות ראש הממשלה.
8 צפייה בגלריה
אלמוג כהן במליאת הכנסת
אלמוג כהן במליאת הכנסת
אלמוג כהן. סגן שר הכלכלה
(צילום: יואב דודקביץ')
8 צפייה בגלריה
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך. יו"ר הוועדה לתמלוגי הגז ברוטציה
(צילום: יואב דודקביץ' )
כמו כן, תקבל עוצמה יהודית את המשרד למורשת, שיעסוק בכל אתרי המורשת והעתיקות בישראל כולל יהודה ושומרון. המשרד למורשת יכלול בתוכו גם את רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרים. לפי ההודעה, "המשרד יפעל לפיתוח ושימור ההיסטוריה של עם ישראל". עוצמה יהודית תקבל בנוסף את ראשות ועדת ביטחון הפנים, ראשות ועדת קרן לאזרחי ישראל ברוטציה, וסגן שר במשרד הכלכלה.
בהסכם בין הצדדים צוין בהתייחס למאחז אביתר, חומש והתיישבות הצעירה כי הם "יוסדרו", אך לא מצוין מתי ואיך. למעשה, מדובר בסוג של הקפאת מצב. אנשי חומש דורשים את ביטול חוק ההתנתקות, שיאפשר להם לשהות במקום ללא התערבות בג"ץ.
הישיבה באביתר הייתה אמורה לקום לפי ההסכם עם שר הביטחון היוצא בני גנץ בגבעה לאחר סקר קרקעות שבו נמצאו 60 דונמים. לצד הפלסטינים, גם ארה"ב מתנגדת למהלך. בנוגע להתיישבות הצעירה, מדובר על הכשרה בדיעבד של 40 עד 70 מאחזים ביהודה ושומרון - מהלך דרמטי מבחינה משפטית. לנוכח העובדה שבהסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית אין "דד ליין" לביצוע, מעידה על הקושי ליישם את ההבטחות בנושא.
נקודה נוספת שעולה בהסכם: בן גביר צפוי לקבל במסגרת תפקידו את הסמכויות על מג"ב-איו"ש. מדובר בכוח העיקרי שמתעסק בפינוי מאחזים בלתי-חוקיים של "נערי הגבעות". כוחות אלה החזיקו את שכונת "קומי אורי" הסמוכה ליצהר תחת צו שטח צבאי סגור במשך תקופה ארוכה. בנוסף, הכוחות מעורבים מדי שבוע בפינויים של מאחזים בלתי-חוקיים.
8 צפייה בגלריה
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ יריב לוין, מרכז צוות המשא ומתן של הליכוד, מסר: "אני מברך על חתימת ההסכם עם סיעת עוצמה יהודית, שהוא ההסכם הראשון בדרך להקמת ממשלת ימין יציבה בראשותו של בנימין נתניהו שתצעיד את מדינת ישראל לשנים טובות".
ח"כ בן גביר אמר: "עשינו הלילה צעד חשוב להקמת ממשלת ימין מלא-מלא. החזרת הביטחון לרחובות, דאגה לנגב, לגליל ולחוסן הלאומי, לאזרחים ותיקים, ולמרכזי צעירים - כמו גם לאתרי המורשת בישראל. אני שמח שהסיכום על המשרדים שעוצמה יהודית תקבל יאפשר לנו לממש את הבטחות הבחירות שלנו - לביטחון ולחיזוק הנגב, הגליל והפריפריה. אני קורא לכל סיעות הימין להקים ממשלת ימין מלא-מלא במהירות האפשרית. אסור שלפיד וגנץ ישלטו במדינת ישראל יום אחד נוסף".
ח"כ בן גביר הורשע בעבר בתמיכה בארגון טרור והסתה לגזענות, עקב תמיכתו בתנועת "כך" של הרב מאיר כהנא. בעבר גם תלה בסלון ביתו תמונה של הרוצח היהודי ברוך גולדשטיין וכינה אותו "גיבור", אך לפני כשנתיים החליט להסיר את התמונה, כדי "למנוע הקמת ממשלת שמאל", לדבריו. לפני מערכת הבחירות האחרונה, טען בן גביר כי הוא השתנה והתמתן ושאינו ממשיך דרכו של כהנא.
"בדיחה עצובה על חשבון אזרחי ישראל"
הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) אמר בהתייחסו להקמת "המשרד לביטחון לאומי": "התבשרנו הבוקר שח"כ איתמר בן גביר ימונה לשר לביטחון לאומי. זוהי בדיחה עצובה על חשבון אזרחי ישראל, כחלק ממשחקי המשא ומתן שבו ממציאים תארים לצורך פוליטי ללא קשר למציאות ולצורכי המדינה.
"במדינה מתוקנת השר לביטחון לאומי זה ראש הממשלה יחד עם הקבינט. מה יהיה כעת, המטה לביטחון לאומי יהפוך לחלק מהמשרד הזה? התנהלות לא רצינית. ביטחון לאומי הוא מצב אסטרטגי המבטיח את היכולת הלאומית להתמודד ביעילות עם איומים על קיומה או על האינטרסים הלאומים של המדינה לא מושג שזורקים לאוויר בשביל לרצות פוליטיקאים".