ההחלטה הדרמטית של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד להודיע לגננות ולמורים בבתי הספר היסודיים להיעדר היום (יום ה') מהעבודה בגלל ביטול מתווה הבידודים במערכת החינוך, אולי מנעה מבוכה גדולה ממשרד החינוך ומפיקוד העורף. הסיבה: הגופים הרלוונטיים לא סיפקו לרשויות המקומיות כמות מספקת של ערכות בדיקת אנטיגן, ולפיכך הנטל על רכישת הערכות היה נופל על כתפי ההורים.
לפי הסיכום בין ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון, כל התלמידים, מגילי גן ועד כיתה י"ב, יחויבו לבצע לפני הגעתם למוסדות החינוך שתי בדיקות אנטיגן בשבוע - בימים ראשון ורביעי. לאחר ביצוע הבדיקה נדרש התלמיד או אחד מהוריו לדווח על כך בפורטל משרד החינוך. תלמיד עם תוצאה שלילית יגיע למוסד החינוכי, תלמיד עם תוצאה חיובית לא יגיע ללימודים וייגש לבדיקה מפוקחת.
3 צפייה בגלריה
בדיקת אנטיגן שלילית
בדיקת אנטיגן שלילית
אין מספיק ערכות בדיקה
( צילום: AP)
בהתאם להחלטה על ביטול מתווה הבידודים, נדרשים כל התלמידים לבצע כבר היום באופן חד-פעמי בדיקה ביתית לפני הגעתם למוסדות החינוך. ההחלטה על ביטול מתווה הבידודים התקבלה בפעם הראשונה כבר לפני שבוע, אולם ברשויות מקומיות רבות טוענים כי ערכות הבדיקה שתוכננו להימסר לתלמידים עם ביטול מתווה הבידוד לא הגיעו בכמות מספקת.
במקביל להחלטה לקיים למידה פרונטלית שתוריד באופן משמעותי את כמויות הבידוד של תלמידים שרק נחשפו למאומתים, משרד החינוך ופיקוד העורף היו צריכים לספק ערכות בדיקה מוסדיות לרשויות ומשם הן היו צריכות לעבור לבתי הספר. כמה שעות בלבד לפני כניסת המתווה החדש, מדווחים במרכז השלטון המקומי על מחסור של ערכות ביותר מ-50% מהרשויות המקומיות. לפי ההערכות, מדובר במאות אלפי בדיקות חסרות.
כך לדוגמה, במועצה האזורית דרום השרון ובראש העין קיבלו כמות מזערית של בדיקות, בגבעתיים קיבלו כמות שמספיקה רק למחצית מבתי הספר ובמועצה האזורית מרחבים קיבלו כמות שמספיקה לבית ספר אחד בלבד. מאחר שהדרישה היא שכל התלמידים יבצעו כבר היום בדיקה ביתית, נראה ששוב ההורים ייאלצו לשלם על הערכות מכיסם.

בכרמיאל כלל לא חולקו ערכות

בנוסף, מנתוני משרד החינוך עולה כי באזור הדרום ישנו מחסור משמעותי שעומד על כ-70% ממוסדות החינוך. מאחר שנעשתה חלוקה לא מאוזנת של ערכות - כמה תלמידים קיבלו 20 ערכות ואחרים לא קיבלו כלל. במועצה האזורית חבל מודיעין חולקו ערכות רק לגני הילדים, ברעננה לא התקבלו ערכות עבור גני הילדים וחטיבות הביניים, במועצה האזורית עמק חפר הועברו ערכות רק לשליש מהתלמידים, בכרמיאל לא חולקו כלל ערכות לתלמידי בתי הספר.
במעלות-תרשיחא חולקו ערכות רק לגני הילדים, במצפה רמון לא קיבלו בתיכונים, בתל אביב קיבלו רק שליש מהכמות הנדרשת, ברמת גן חילקו רק לגני הילדים, במועצה האזורית הגלבוע לא הגיעו בדיקות לבתי הספר, במועצה האזורית שומרון רק חלק מהבדיקות חולקו, בתל מונד חסרים 50% מהבדיקות ובמועצה האזורית גזר חסרות בדיקות.
3 צפייה בגלריה
כנס חינוך שנת מבחן
כנס חינוך שנת מבחן
"מקווה שעד יום ראשון נקבל את יתרת הבדיקות". ביבס
(צילום: מוטי קמחי)
ברשויות המקומיות הזהירו כי ביטול הבידודים בלי מענה חלופי ישים עלול לסכן את התלמידים ולהגביר את הסיכויים שלהם להידבק. הם אמרו עוד כי עשרות אלפי תלמידים נשלחו לבידוד על בסיס המתווה שבוטל, אך גם כעת הם רשאים לחזור לפי המתווה החדש בלי יכולת להיבדק משום שלא קיבלו ערכות.
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין, אמר: "ההחלטה על המתווה החדש התקבלה כבר לפני כשבוע ומצער שמשרד החינוך לא נערך בהתאם והעביר את כל בדיקות האנטיגן לרשויות בזמן. הרשויות ערוכות לחלוקת כל הערכות באופן מיידי, והבדיקות שכן הגיעו חולקו כולן למסגרות החינוך. אני תקווה שעד יום ראשון נקבל ממשרד החינוך ופיקוד העורף את יתרת הבדיקות ונוכל לחלק אותן לטובת ההורים והתלמידים".
שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר: "נוצר בלגן וההורים כועסים ובצדק, כיוון שהמתווה מתחיל היום בבוקר והם עדיין לא קיבלו את ערכות הבדיקה". חג'ג' הסביר כי נמסר לרשויות שהחוסרים נובעים ממחסור כללי בארץ, ושבימים הקרובים פיקוד העורף ייכנס לסייע בחלוקה. "כולנו עושים את כל המאמצים לאפשר שגרה עד כמה שאפשר. התקופה הקרובה דורשת אורך רוח. ניתן להיבדק גם במתחמים המוסדיים שהורחבו ונפתחו עוד עמדות כדי לצמצם את התורים הארוכים", אמר חג'ג'.
ראש העיר גבעתיים רן קוניק הצטרף לביקורת. לדבריו, "רק כשסמכויות ניהול המשבר יעברו לידי ראשי הערים נפסיק כולנו להיות פיונים במשחקי האגו של מקבלי ההחלטות, נפסיק לראות החזרת ילדים למתווה בדיקות מבלי שחולקו הבדיקות ונפסיק לראות את הגברת בן דויד מודיעה בדקה ה-90 שהמתווה בוטל ונשארים בבית. חבל רק שהבדיחה היא על חשבוננו ועל חשבון ילדינו".
3 צפייה בגלריה
אודליה שינדרוף
אודליה שינדרוף
"לא מחליטים על מתווה בשלוף". שינדורף
נציגי ההורים הביעו גם הם מורת רוח מההתנהלות של הרשויות בכל הקשור להעברת בדיקות האנטיגן. אודליה שינדורף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמרה: "מדינת ישראל שברה שיא לאומי חדש בהטרפת והטרלת הורי ישראל. חלאס, די, נמאס . אי אפשר להסכים ולהשלים עם התנהלות של קבלת החלטות בדקה ה-90. חוסר היערכות מקדים והתארגנות כפי שנדרש ממשרד ממשלתי זהו זלזול מופגן בהורים".
שינדורף אמרה עוד: "שבועות שאנחנו נלחמים על נפש הילדים, לאפשר שגרה, ולא רק לסגור אותם כאשר כל המדינה פתוחה לגמרי. כרגיל, מדינת ישראל מעדיפה לקבל החלטות ברגע האחרון, לא להתארגן בזמן ולהפיל את האחריות על ההורים ואז לבוא אליהם בתלונות. כבר לפני שבוע ידעו כי מתווה הפסקת הבידודים מתחיל מחר אבל לא ציידו את ההורים בבדיקות.
"ההורים אינם הקופה הקטנה או הכיס העמוק של מדינת ישראל, לא מחליטים על מתווה בשלוף בשש בערב ושולחים את ההורים בערב סערה לחפש אחר בדיקות. אם המדינה רוצה שההורים ייקחו אחריות על בדיקות - תתכבד ותחלק לכל התלמידים ללא יוצא מן הכלל ואז תבוא בדרישות אל ההורים. אחרי שנתיים מספיק עם השליפות והשרלטנות".
במשרד החינוך הסבירו בתגובה כי "הקושי לספק את הבדיקות לרשויות נובע ממחסור כלל ארצי בבדיקות אנטיגן". עוד מסרו במשרד החינוך כי הגורם האחראי על הרכש של בדיקות אנטיגן הוא משרד הבריאות.
פורסם לראשונה: 23:59, 26.01.22