נציגי המכון לרפואה משפטית יפתחו את קברו של התינוק יוסף מלמד בבית העלמין נחלת יצחק בתל אביב ביום רביעי הקרוב בשעה 07:00. עורכי הדין שמייצגים את המשפחה ביקשו את אישור משפחות הקבורים בצמוד, כדי למנוע תרחיש דומה לפתיחת קברו של עוזיאל חורי, שהסרת המצבה חשפה קבר נוסף. קברו של יוסף מלמד יהיה הקבר הראשון בסדרה של תשעה קברים נוספים שייפתחו בפרשת ילדי תימן, על פי חוק "פתיחת קבר קטין לזיהוי קשרי משפחה 2018", שנחקק כהוראת שעה ביוזמת חברת הכנסת לשעבר עו"ד נורית קורן בעת כהונתה בכנסת ה-20.
נציגי המשפחות - עו"ד נורית קורן, עו"ד דורון רדעי ועו"ד רמי צוברי - ביקשו מבית המשפט לזמן את המשפחות של הקברים הצמודים לקברו של מלמד. זאת כדי למנוע תרחיש דומה לפתיחת קברו של התינוק עוזיאל חורי, שבו חשיפת המצבה הובילה לגילוי שני קברים, והתיק חזר לדיון בבית המשפט, שם טרם התקבלה החלטה באם לפתוח את שני הקברים או לא. המשפחות אישרו את בקשת עורכי הדין, כך שבמידה ויתגלה יותר מקבר אחד, ייפתחו גם הם ויילקחו דגימות DNA. שמונת הקברים הנוספים שאושרו בסדרה זו ייפתחו גם הם בתקופה הקרובה.
2 צפייה בגלריה
קברו של הילד יוסף מלמד בבית העלמין נחלת יצחק
קברו של הילד יוסף מלמד בבית העלמין נחלת יצחק
אמו עדיין בטוחה שהוא בחיים ונמסר לאימוץ. קברו של הילד יוסף מלמד בבית העלמין נחלת יצחק
2 צפייה בגלריה
פתיחה ראשונה של של קבר קטין יוצא תימן - התינוק עוזיאל חורי
פתיחה ראשונה של של קבר קטין יוצא תימן - התינוק עוזיאל חורי
נציגי המשפחה ביקשו לזמן את משפחות הקבורים בסמוך. פתיחת קברו של התינוק עוזיאל חורי בחודש מאי
(צילום: יריב כץ)
הקבר ייפתח בנוכחות בני המשפחה המקווים לקבל תשובות בנוגע למה שעלה בגורל בנם אחרי שנים של ספקות. הורי התינוק יוסף, שולמית ושלום מלמד, עלו מתימן בשנת 1943, קודם לקום המדינה. בשנת 1946 נולדה בתם הראשונה ובשנת 1947 נולד בנם יוסף. אב המשפחה שלום התגייס לחטיבת גבעתי בפברואר 1948, והשתתף בכוחות שליוו את השיירות לירושלים, שם נפל באפריל 1948.
עו"ד נורית קורןעו"ד נורית קורןצילום: שי מאיר
חצי שנה לאחר שהתאלמנה, האם שולמית בת ה-17 הגיעה עם הבן יוסף כשהיה כבן שנה וחצי לבית החולים הדסה בתל אביב, לאחר שלא חש בטוב. יוסף אושפז בבית החולים והאחיות הורו לאמו ללכת הביתה. למחרת בבוקר הגיעה האם לבקר את בנה בבית החולים ולתדהמתה, הצוות הרפואי הודיע לה שיוסף נפטר בלילה ונקבר על ידי צוות בית החולים. זאת, לדבריהם, על מנת לחסוך מהאלמנה הטריה צער נוסף.
עו"ד רמי צובריעו"ד רמי צוברי
לבקשת האם, צוות בית החולים התלווה אליה לבית העלמין בנחלת יצחק שבתל אביב, שם הראו לה את מקום הקבורה הנטען של התינוק יוסף. האם האמינה לצוות בית החולים, והקימה במקום מצבה לזכור של יוסף. זאת על אף שלא ראתה מעולם את גופת בנה, ולא עסקה בקבורתו.
בחלוף השנים הופתעה האם לקבל "צו גיוס" לבנה יוסף, שטלטל את חייה. לאחר בירור במשרד הפנים נמסר למשפחה מסמך "תמצית רישום" שבו נכתב כי יוסף "עזב" בשנת 1963. אמו של יוסף, כבת יותר מ-90 היום, עדיין חווה צער גדול על בנה, ובטוחה שהוא בחיים והועבר לאימוץ. ביום רביעי לאחר פתיחת הקבר, תישלח דגימת DNA למכון לרפואה משפטית, בתקווה שהמשפחה תדע לבסוף האם יוסף קבור במקום או לא.