כוחות יחידת עוקץ ממשיכים בלחימה עצימה ברצועת עזה, והלוחמים תודרכו להיזהר מתופעה חדשה: פעילי חמאס משאירים כלבים מקומיים קשורים בחצרות בתים שכוחות צה"ל עומדים לסרוק ולכבוש.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות יחידת עוקץ ברצועת עזה
תיעוד מפעילות יחידת עוקץ ברצועת עזה
במשרד הביטחון מקדמים רכש להכפלת כלבי עוקץ בשנה הקרובה. תיעוד מפעילות היחידה בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
בשבועות האחרונים זיהו כוחות צה"ל לפחות שלושה מקרים שונים, בשכונות שייח זיאד ובדארג' תופאח, שבהם כלבים גדולים של העזתים נותרו קשורים עם חבלים ושרשראות ארוכות בתוך בתים ובחצרות מבנים שהלוחמים שלחו לתוכם כלב של עוקץ לסריקה מקדימה. מדובר באירועים יוצאי דופן שעלולים להפריע לכלבי היחידה שנשלחים למקום כדי לוודא שאין מלכודי נפץ ונוכחות של מחבלים שאורבים ללוחמים.
הכותרת
מה הסיכוי שסינוואר ייכנע? אתם שאלתם - אבי יששכרוף ענה
28:30
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות יחידת עוקץ ברצועת עזה
תיעוד מפעילות יחידת עוקץ ברצועת עזה
תופעה חדשה בעזה: פעילי חמאס משאירים כלבים קשורים במבנים שצה"ל מגיע לסרוק
(צילום: דובר צה"ל)
תופעה זו לא הייתה מוכרת בשלב הראשון של הלחימה, וביחידה הבהירו ללוחמים שמפעילים את הכלבים להיות עירניים לכך. כלבי עוקץ אומנם מיומנים להיות אדישים לרעש, לירי וגם לנוכחות של בעלי חיים אחרים, דוגמת חתולים וכלבים, אך במצבים שכאלו עלולים הכלבים העזתים הגדולים לנסות ולתקוף את כלבי היחידה ובכך לשבש את פועלם.
עד כה לא התקבלה אינדיקציה מודיעינית לגבי שימוש צבאי מוסדר בכלבים עזתים נגד כוחות צה"ל וכלבי עוקץ, ולו כדי לבלבלם, אך נושא זה עלה כדרך פעולה אפשרית בתדרוכים שקיבלו הכוחות לפני הפעילויות האחרונות שביצעו. ביחידה מעריכים כי ייתכן ומדובר גם בניסיון משיכה של החיילים להתקרב לכלב הקשור כמארב. מתחילת התמרון הקרקעי לוחמי צה"ל הוציאו עשרות כלבים מהרצועה שנותרו בודדים בשטח העזתי בעקבות הלחימה והועברו לטיפול ואימוץ בכלביות בישראל.
לאור הצלחת היחידה בלחימה ברצועה ובגזרות נוספות בחודשים האחרונים, היחידה צפויה לגדול באופן משמעותי ולהכפיל את כוחותיה על ארבע בשנה הקרובה. במהלך הלחימה בעזה איבדה היחידה 17 כלבים שנהרגו מירי מחבלים - והצילו חיי לוחמים. כלבי עוקץ איתרו לפחות 160 זירות מטענים ברצועת עזה, ולצד הלוחמים שמפעילים אותם לכדו עשרות רבות של מחבלים.
מנהל הרכש במשרד הביטחון מוביל בימים אלה מבצע רכש גדול מול ספקי הכלבים המאולפים הקבועים, בעיקר מגזע מלינואה, בהולנד ובגרמניה, שצפוי לצאת לדרך בחודשים הקרובים. כמו כן, במערכת הביטחון בוחנים גם ספקים של כלבי זיהוי חומר נפץ, כלבי חילוץ וכלבי תקיפה גם ממדינות נוספות. משלחת של וטרינר ומאלף ראשי מטעם היחידה יצאה לאירופה כדי לקדם את המהלך ולבחור את הכלבים הטובים ביותר.