בליץ הבחירות של אולפן ynet: שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ סיכם היום (שני) באולפן מערכת בחירות קשה ומאתגרת עבורו, ואמר כי הוא אופטימי לקראת פתיחת הקלפיות מחר. "אני מאמין שבסופו של דבר רבים מבינים שמזל שהיינו בתוך הממשלה הזו", אמר. "אפשר להגיד מה שרוצים על הממשלה הזו, אבל כשמסתכלים על הצד של כחול לבן - הייתה התנהלות מופתית של כל אחד מהשרים, ממני ועד אחרון חברי הכנסת שלנו".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
"אני רואה מגמה של התחזקות", טען גנץ. "אני יודע שאנחנו מעל אחוז החסימה ומתקרב למנדט החמישי והשישי ואולי קצת יותר. רבים מהבוחרים ישאלו את עצמם מי הם רוצים שיישב בשלטון. בסופו של דבר אני מעוניין בטובתה של מדינת ישראל, יודע להבטיח את הביטחון שלה וממשל הוגן".
4 צפייה בגלריה
 "נתניהו לא שוקל את שיקולי המדינה". גנץ
 "נתניהו לא שוקל את שיקולי המדינה". גנץ
"נתניהו לא שוקל את שיקולי המדינה". גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
"מי מאיתנו לא טעה ומי לא לומד?", הוסיף. "הציבור מבין את העניין הזה ומגיע למסקנה שצריך להצביע לי. לכן אנחנו רואים את המגמה שהולכת ומתחזקת. אם כחול לבן לא תהיה בכנסת, נתניהו יממש את המהלכים שלו לשינוי דרמטי". גנץ טען כי נתניהו "ימצא דרך" לעצור את המשפט שלו אם כחול לבן לא תהיה בכנסת, והסביר: "הוא יכול לא למנות שר משפטים, להחליף את היועמ"ש ואת פרקליט המדינה".
אתה מחזיק חוות דעת משפטית שאומרת שאם אתה לא בכנסת ראש הממשלה יפטר את היועמ"ש למחרת? "מה שאני יודע להחזיק הוא את הניסיון הפוליטי שלי, ולנתניהו אין מעצורים. הדבר היחיד שמעניין אותו זה המשפט שלו ואיך הוא יגרום לכך שהוא דוחה אותו ומשנה אותו. זו פגיעה בדמוקרטיה. אני קורא לאזרחים ללכת להצביע, כי שם זה מתחיל. האיזונים בין הרשויות, שלטון החוק ועליונות החוק הם חלק חשוב בדמוקרטיה - ואת נתניהו זה לא מעניין. הוא הגן על מערכת המשפט עד שנת 2015, שם זה נגמר בגלל האתגרים המשפטיים האישים שבהם הוא נמצא. הוא לא שוקל את שיקולי המדינה".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בריאיון באולפן
יאיר לפיד בריאיון באולפן
"המשמעות של יש עתיד גדולה - נתניהו ראש ממשלה". לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
אבל נתניהו מתחייב שלא יעצור את המשפט. "נו באמת. הוא התחייב שיש תקציב, אז יש תקציב? בפעם הראשונה היה תקציב? בפעם השנייה? אז מה אם הוא התחייב. הוא מחויב רק לעצמו, והיחידים שעוצרים אותו בתהליך הם אנחנו".
לדברי גנץ, "אם נלך לבחירות חמישיות, נתניהו מוכן להיות ראש הממשלה הנצחי. מה אכפת לו? הוא ראש הממשלה ועושה מה שהוא רוצה. מבחינתו זה ווין-ווין". כשנשאל על כך שבתרחיש של בחירות חמישיות הוא אמור להיות ראש הממשלה בשל הרוטציה עם נתניהו, השיב: "זה מה שצריך לקרות לפי החוק, אבל החוק לא מעניין את נתניהו. אני בטוח שבדרך נראה שטיקים וטריקים".
תעמוד על זה שההסכם יכובד? "אעמוד על זה שמדינת ישראל תעבוד לפי החוק - אותו חוק שמאפשר לנתניהו לכהן כראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום, שזה לא נורמלי אבל החוק מאפשר את זה. אני אתעקש שהחוק יקוים".
4 צפייה בגלריה
"בטוח שבדרך לרוטציה נראה שטיקים וטריקים". נתניהו
"בטוח שבדרך לרוטציה נראה שטיקים וטריקים". נתניהו
"בטוח שבדרך לרוטציה נראה שטיקים וטריקים". נתניהו
(צילום: הדר יואביאן)
יאיר לפיד אומר שכדי להחליף את השלטון הוא צריך לעבור את רף 20 המנדטים. "הוא קורא את המפה, מבין שיש סיכוי טוב לבחירות חמישיות ומדבר ממקום צר של שיקולים מפלגתיים. אין מצב שהוא ירכיב ממשלה ללא תמיכת הגוש, ואין קיימות לגוש הזה אם כחול לבן לא תהיה בפנים. הדרך היחידה שיש לגוש הזה להקים ממשלה היא לצרף את סער ובנט לממשלה כזו או אחרת - ולכן אם יש עתיד תהיה גדולה זה אומר שנתניהו יהיה ראש ממשלה, זה נורא פשוט. זה באחריותו של לפיד".
נתניהו אמר שעוד ארבעה הסכמי שלום בדרך. אתה מכיר את זה? "אני לא מכיר שארבעה הסכמי שלום בדרך, להפך - אני שומע שהסעודים, שהאופק המדיני איתם קיים בסך הכל, מדברים על זה שהם רוצים לראות התקדמות באופק הפלסטיני. אני לא ראיתי דבר וחצי דבר שנעשה כדי לשפר את יחסנו המדיניים עם הפלסטינים והירדנים. זאת, לעומת הקשר והתיאום הביטחוני עם הפלסטינים והקשר הביטחוני הרציף עם הירדנים".
לא יהיו עוד ארבעה הסכמים שלום? "אני לא רואה אותם קורים מחר בבוקר, אבל אם כן אני אשמח".
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
גנץ לא צופה הסכם בקרוב. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
גם על ההסכם עם איחוד האמירויות לא ידעת. "נכון, אבל ידעתי לעצור את הסיפוח החד-צדדי שבלעדיו אי אפשר היה להנביט את ההסכם עם האמירויות. כששמעתי בשמחה על הנורמליזציה עם האמירויות, גיליתי - לא מנתניהו - שיש עסקת נשק שכרוכה בכך. הלכתי ועבדתי שישה שבועות עם צוות מומחים כדי להבטיח את היתרון הביטחוני של ישראל לעשרות שנים קדימה. זה חור פתוח שנתניהו השאיר, ואני סגרתי".
יכול להיות שראש הממשלה מכין הפתעה נסתרת? "יכול להיות, אבל אני שואל את עצמי מי השחקנים האפשריים? מדינות צפון אפריקה שמעולם לא היה לנו איתם עימות? סעודיה, שמתנה את הסיפור בהסכם עם הפלסטינים? עם קטאר למשל יש קשרים יפים, הסכם עם המדינה הזו לא הולך להיות הפתעה מעבר לירח"."הדבר החשוב הוא לשמור על ישראל יהודית, בטוחה ודמוקרטית", סיכם גנץ. "נתניהו מתעלם מכל מהלך מול הפלסטינים, וזה לא יגיע לפתרון בלי לעבוד על זה".