ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (יום ב') הצהרה, לאחר הסערה בכנסת וביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. נתניהו אמר כי עוד ניתן להגיע להסכם על החקיקה כולה עד סוף נובמבר, וקרא להשאיר את המחלוקת מחוץ לצה"ל.
"העברנו את התיקון לעילת הסבירות, כדי שהממשלה הנבחרת תוכל להוביל את המדיניות בהתאם להחלטת רוב אזרחי המדינה", אמר נתניהו ותקף את האופוזיציה: "הסכמנו לעצור את החקיקה, עצרנו אותה לשלושה חודשים רצופים. אנחנו הסכמנו לשינויים משמעותיים במדיניות המקורית. שום הצעת פשרה שלנו לא התקבלה. אף לא אחת. אפילו היום במליאה, בעיצומה של ההצבעה, עד הרגע האחרון – ניסינו להגיע להסכמות, אבל הצד השני התמיד בסירובו. ואני מזכיר לכם שעד לאחרונה, בכירים באופוזיציה תמכו בשינוי עילת הסבירות. אחרים אפילו הסכימו לבטל אותה לחלוטין".
2 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
"מוכנים לדון על הכול ומיד". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו הוסיף כי "למרות הכול, אנחנו נמשיך לחתור להידברות ולהשגת הסכמות. אנחנו לא מוותרים על הסיכוי להשיג הסכמה רחבה - ואני אומר לכם שזה אפשרי. כבר בימים הקרובים, הקואליציה תפנה לאופוזיציה במטרה לקיים שיח בינינו. אנחנו מוכנים לדון על הכול ומיד, ולעשות את זה בסבב השיחות בפגרה ולהגיע להסכם כולל על הכל ואם צריך אנחנו נוסיף עוד זמן, עד סוף נובמבר. זה די והותר זמן להגיע להסכם על הכול. אסור שאף צד ישתלט על בית המשפט. זה לא יקרה במשמרת שלנו".
לדבריו, "כולנו צריכים להסכים על עוד דבר: צה"ל חייב להישאר מחוץ לכל מחלוקת פוליטית. כולנו יודעים שצה"ל נשען על משרתי מילואים מסורים ואוהבי המדינה. הקריאה לסרבנות פוגעת בביטחון של כל אזרחי המדינה. לשום ממשלה אין אפשרות להיכנע לתכתיבי סרבנות ואנחנו לא ניכנע לתכתיבים כאלה. אני קורא לכם, אחינו ואחיותינו משרתי המילואים – השאירו את השירות בצה"ל מחוץ לוויכוח הפוליטי".
לראשי האופוזיציה אמר נתניהו כי "אפשר להמשיך להתווכח, אפשר להמשיך להתנצח, אבל אפשר גם לעשות משהו אחר: אפשר להגיע להסכמות לגבי ההמשך. בואו נגיע להסכמות. זאת הקריאה שלי אליכם, ואני מושיט את ידי לקריאה לשלום ולכבוד הדדי בתוכנו".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) מסר בתגובה לדברי נתניהו: "ההצעה של נתניהו לחזור לשיחות היא ריקה מתוכן מפני שזה לא בתחום סמכותו. כמו שגילה כל מי שהיה מעורב בנסיונות להגיע להסכמות רחבות, בנימין נתניהו הוא לא באמת ראש ממשלת ישראל. הוא שבוי של לוין ורוטמן ובן גביר. הם מחליטים, הוא עושה מה שהם אומרים. עשיתי כל מאמץ למנוע קרע בעם, אבל האופוזיציה לא תהיה שותפה לשיחות שהן הצגה ריקה.
"ההצהרה של נתניהו הערב היא עוד שקר, שמטרתו היחידה להוריד לחצים מהאמריקנים ולהרדים את המחאה. ממשלת הקיצונים והמשיחיים לא יכולה בצהריים לקרוע לגזרים את הדמוקרטיה שלנו, ובערב לשלוח את נתניהו להגיד שהוא מציע הידברות. הם לא יגרמו לנו להרים ידיים, אנחנו לא נוותר, המאבק רק התחיל".

גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר הצהרה, וקרא להמשיך במחאה. "זהו יום קשה. שורפי האסמים ומרעילי הבארות ניצחו – מדינת ישראל הפסידה. רוב בכנסת שרוצה בהסכמות – הוכנע בידי חברי כנסת קיצוניים שהחליטו לשנות את תעודת הזהות שלנו, שרוצים לדרדר אותנו לתהומות של שנאה, לפצל אותנו, לשסות איש ברעהו. יומיים לפני תשעה באב, נראה, שהמשפט הידוע ש'אלה שלא לומדים מההיסטוריה נידונו לחיות אותה שוב', רלוונטי מאי פעם. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. מי שחושב שהוא ניצח היום, יגלה בקרוב שזו הייתה טעות קשה לכולנו", אמר גנץ.
"האחראי הישיר הוא ראש הממשלה", הוא הוסיף. "הוא העדיף את הצרכים הפוליטיים של בן גביר ואת הגחמות של לוין, על פני המיצוב המדיני של ישראל, על ביטחון ישראל, על החברה הישראלית ועל הדמוקרטיה הישראלית. מי שראה את שר הביטחון מתחנן לשר המשפטים – מבין עד כמה למדינת ישראל דרוש בעת הזו מבוגר אחראי. ככה לא מנהלים מדינה - נתניהו כשל והממשלה הזו כולה היא כישלון מהדהד".
2 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בירושלים
מפגינים ומפגינות בירושלים
המחאה נמשכת. מפגינים בירושלים
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
לדבריו, "מולנו סכנה ברורה ומיידית: המשך חקיקה דורסנית – מינוי שופטים פוליטיים, התגברות, פגיעה בשומרי הסף והדחת היועמ"שית. מאות אלפי פטריוטים ברחבי הארץ, שיוצאים ומפגינים – הם הכוח, ורוב עם ישראל שרוצה ברפורמה בהסכמה, הוא העוצמה שלנו מול הסכנה. ברגע הקשה הזה, הכול נראה שחור – אבל ההתעוררות והעמידה האזרחית, הן התקווה. גם בשעה הקשה הזו, אני קורא לאחיי המשרתים והמתנדבים – המשיכו לשמור על ביטחוננו, כדי שתהיה לנו מדינה חזקה לעשות בה את התיקון".
גנץ הוסיף כי "גם אם הפסדנו בקרב, במערכה הכוללת ננצח כולנו. ננצח כחברה אחת חזקה. לא צד כזה או אחר, כולנו ביחד, נחזיר את מדינת ישראל למסלול. אין לנו מנדט להתייאש – זה הזמן לצאת ולהיאבק למען המדינה שלנו ועתידנו המשותף. נעשה הכול כדי להחזיר את הגלגל לאחור ולתקן. זה יקרה - כל מה שעבר כאן, יבוטל ויימחק מספר החוקים. במוקדם או במאוחר".
בינתיים נמשכות ההפגנות רחבי הארץ. בכביש בגין בירושלים צעדו אלפים, שהתפנו אחרי שמכת"זיות פיזרו חומר מסריח ושוטרים הכו עם אגרופים. הפגנת ענק נערכת גם מול הכנסת. כביש החוף נחסם בגשר נעורים, וגם נתיבי איילון נחסמו לזמן קצר במחלף ההלכה לכיוון צפון.