במוקד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה נמצאת הוועדה לבחירת שופטים. הקואליציה הציגה מתווה "מרוכך" לשינוי הרכב הוועדה, הודיעה שתעביר אותו עד לסיום מושב החורף - ותדחה את העיסוק בשאר חוקי הרפורמה לאחרי הפגרה. אבל מה בעצם הקואליציה רוצה לשנות? במה זה שונה מהמצב כיום או ממתווה הנשיא? ומה המשמעות של המהלך הזה? ynet עושה סדר.

איך בוחרים היום שופטים?

בוועדה לבחירת שופטים מכהנים כיום תשעה חברים. היו"ר - שר המשפטים, שר נוסף, שני חברי כנסת, שני נציגים של לשכת עורכי הדין, ושלושה שופטי עליון, בהם הנשיאה חיות. כדי למנות שופטים לבית המשפט העליון יש צורך בתמיכה של שבעה מחברי הוועדה.

מה אומר המתווה "המרוכך" של הקואליציה?

לפי הנוסח המעודכן של הצעת החוק, בוועדה יכהנו 11 חברים: נשיאת העליון ושני שופטי עליון, שר המשפטים ושני שרים נוספים, יו"ר ועדת החוקה ושני ח"כים מהקואליציה, ושני חברי כנסת מסיעות אופוזיציה שונות. חברותם של נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה תבוטל.
כדי למנות שופט עליון מספיקה תמיכה של רק שישה מחברי הוועדה, בדומה למספר חברי הקואליציה בוועדה. יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן שוקל שמהמינוי השלישי לעליון והלאה תידרש תמיכה של נציג מהשופטים ונציג מהאופוזיציה. כדי להדיח שופט מכהן יהיה צורך בתמיכה של תשעה מחברי הוועדה.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין ושמחה רוטמן
יריב לוין ושמחה רוטמן
לוין ורוטמן. הקואליציה עדיין יכולה למנות שני שופטי עליון ללא בעיה
(צילום: אלכס קולומויסקי )

מה המשמעות של השינוי?

המתווה החדש מאפשר לקואליציה למנות שני שופטים שמרנים לבית המשפט העליון ומבטיח שתמיד יישמר רוב לקואליציה. לפי הנוסח, נשיא בית המשפט העליון ייבחר על ידי הוועדה ולא לפי שיטת הסניוריטי שנהוגה כיום.

מה ההבדל בין הנוסח "המרוכך" למקורי?

לפי התוכנית המקורית של שר המשפטים יריב לוין, בוועדה היו אמורים להיות חברים שלושה שופטי עליון (כמו היום), שלושה נציגים לכנסת (במקום שניים כיום), שלושה לממשלה (במקום שניים) ובנוסף שני נציגי ציבור שימונו על ידי שר המשפטים. נציגי לשכת עורכי הדין לא אמורים היו להישאר בוועדה גם לפי התוכנית המקורית.
בהמשך התעדכנה התוכנית והשתנתה מעט, ולפיה בוועדה יהיו חברים שר המשפטים ושני שרים נוספים, יו"ר ועדת חוקה, שני ח"כים נוספיםמהקואליציה ושני ח"כים מסיעות שונות של האופוזיציה. זאת בנוסף לנשיא העליון ושני שופטים נוספים. מינוי של שופט עליון יהיה ברוב של לפחות שישה מחברי הוועדה, כמספר החברים מטעם הקואליציה. מינוי של שופט עליון שלישי יחייב תמיכה של נציג אופוזיציה ומינוי של שופט רביעי ומעלה יחייב תמיכה של נציג אופוזיציה ואחד השופטים.
2 צפייה בגלריה
הנשיאה אסתר חיות בראש הרכב בית המשפט העליון
הנשיאה אסתר חיות בראש הרכב בית המשפט העליון
בית המשפט העליון. במתווה המרוכך הקואליציה שומרת על כוחה, אבל קצת יותר מוגבלת מהתוכנית המקורית
(צילום: עמית שאבי)

מה ההבדל בין המתווה המרוכך למתווה הנשיא?

לפי מתווה הנשיא, בוועדה יכהנו 11 חברים: שלושה שרים (כמו במתווה המרוכך), ח"כ מהקואליציה (במתווה המרוכך יש שלושה ח"כים מהקואליציה), שני ח"כים מסיעות אופוזיציה שונות (כמו במתווה המרוכך), נשיא העליון ושני שופטי עליון נוספים (כמו במתווה המרוכך), ושני נציגי ציבור שיתמנו במשותף על ידי שר המשפטים ונשיא העליון (מזכיר במעט את התוכנית המקורית של הממשלה).
למעשה, לא יהיה לקואליציה רוב אוטומטי בוועדה, ובחירת שופטי העליון תהיה ברוב של לפחות שבעה מחברי הוועדה. בשאר הערכאות המינוי יחייב רוב של לפחות שבעה חברים, אחד מהם שופט עליון מכהן.

מתי החקיקה תושלם?

ח"כ רוטמן עורך דיונים קדחתניים במטרה להעביר בהקדם בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק בוועדה. המטרה של הקואליציה היא להעביר את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים עד לסוף מושב החורף של הכנסת ב-2 באפריל. קידום שאר החוקים ברפורמה המשפטית יידחה למושב הקיץ שיחל רק לאחר פסח ויום העצמאות. בין החוקים שיידונו אז - פסקת ההתגברות וביקורת שיפוטית על חוקי יסוד וחוקים רגילים.