המשטר בטהרן חגג את תוצאות ההצבעה במועצת הביטחון, שדחתה ברוב גדול את ההצעה האמריקנית להאריך את אמברגו הנשק על איראן. בטהרן אמרו שיריבתה הגדולה "מעולם לא הייתה מבודדת כל כך".
נשיא איראן חסן רוחאני אמר שארה"ב נכשלה בניסיון להרוג את הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015, ושמדובר ב"השפלה" אמריקנית. לדבריו נכון להיום ההסכם חצי מת. "אני לא זוכר את ארה"ב מתכננת הצעה במשך חודשים כדי להנחית מכה על הרפובליקה האיסלאמית, ומקבלת קול אחד בלבד", חגג רוחאני את התבוסה של ארה"ב במועצה.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשיא איראן חסן רוחאני רוחני
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשיא איראן חסן רוחאני רוחני
טראמפ ורוחאני. אראן חוגגת את תוצאות ההצבעה
(צילום: רויטרס , AP)
הסכם הגרעין נתן לאיראן הקלה בסנקציות בתמורה לוויתורים בתוכנית הגרעין שלה, וקבע שאמברגו הנשק שהוטל עליה ב-2007 יסתיים ב-18 באוקטובר 2020. ארה"ב, שפרשה מההסכם לפני שנתיים, הגישה למועצת הביטחון הצעה להאריך את איסור מכירת הנשק לאיראן לתקופה בלתי מוגבלת.
מכיוון שלרוסיה ולסין יש זכות וטו בהצבעות של מועצת הביטחון, להצעה האמריקנית לא היה סיכוי. בוושינגטון קיוו להשיג רוב בהצבעה, ולא ציפו לתבוסה קשה כל כך: 11 מ-15 החברות במועצת הביטחון, כולל בעלות הברית האירופיות של ארה"ב, נמנעו. סין ורוסיה התנגדו ורק הרפובליקה הדומיניקנית הביעה תמיכה בהצעה של ארה"ב.
6 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: EPA)
"ב-75 שנות האו"ם אמריקה מעולם לא הייתה מבודדת כל כך", אמר עבד מוסאבי, דובר משרד החוץ האיראני. "למרות כל הנסיעות, הלחץ והמכירות, ארה"ב יכולה לגייס רק מדינה אחת להצביע בעדה".
תוצאות ההצבעה מגבירות את ההערכות שארה"ב תנסה לכפות באופן חד צדדי את חזרת הסנקציות של האו"ם, ותחל בתהליך כבר בשבוע הבא. המומחים מזהירים שצעד כזה יגרום לאחד המשברים הקשים שידעה מועצת הביטחון.
6 צפייה בגלריה
המשטר האיראני מברך על תוצאות ההצבעה
המשטר האיראני מברך על תוצאות ההצבעה
המשטר האיראני מברך על תוצאות ההצבעה
(צילום: MCT)
ארה"ב מתכוונת להפעיל מנגנון שנכלל בהסכם הגרעין (שנקרא snapback), ושבמסגרתו היא תוכל, לכאורה, לחייב את האו"ם להטיל מחדש על איראן את כל הסנקציות שהטיל עליה בעבר לפני שהן הושעו בהסכם הגרעין.
וושינגטון טוענת שהיא יכולה לעשות זאת מכיוון שהיא הייתה חברה בהסכם הגרעין, לפני שהבחינה שאיראן מפרה את תנאי ההסכם. המדינות שנותרו חתומות על הסכם הגרעין טוענות כי מכיוון שוושינגטון פרשה, אין לה עוד זכות להפעיל את המנגנון המדובר. המהלך האמריקני צפוי להיתקל בהתנגדות עזה.
6 צפייה בגלריה
איראן טהרן שורפים דגלי ארה"ב ארצות הברית אחרי הפרישה מ הסכם הגרעין
איראן טהרן שורפים דגלי ארה"ב ארצות הברית אחרי הפרישה מ הסכם הגרעין
איראנים שורפים דגלי ארה"ב אחרי הפרישה האמריקנית
(צילום: AP)
מאז שטראמפ הודיע על פרישה מהסכם הגרעין, וחידש את הסנקציות האמריקניות נגד איראן, טהרן הפרה בגלוי חלק מההתחייבויות שלה ודרשה שהמעצמות יסייעו לה מול הסנקציות של ארה"ב. המעצמות האירופיות שחתומות על ההסכם – בריטניה, צרפת וגרמניה – הביעו תמיכה בהארכת אמברגו הנשק ואמרו שסיומו מאיים על היציבות במזרח התיכון, אך הדגישו שהן מעדיפות לשמור על הסכם הגרעין ולמנוע את קריסתו.
בריטניה וצרפת הן שתיים מחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון. האחרות הן רוסיה, סין וארה"ב. בנוסף יש במועצה עשר חברות זמניות. אחת מהן היא גרמניה.
6 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא צרפת עמנואל מקרון  פסגה בריסל
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא צרפת עמנואל מקרון  פסגה בריסל
מרקל ומקרון. בעד האמברגו - אבל מעדיפים את ההסכם
(צילום: EPA)
דיפלומטים הזהירו שהארכת אמברגו הנשק תסכן את הסכם הגרעין. איראן אמרה שיש לה את הזכות להגן על עצמה ושהמשמעות של הארכת אמברגו היא קריסה סופית של ההסכם. בעלות הברית האירופיות של ארה"ב הטילו ספק ביכולתה של וושינגטון לכפות את חזרת הסנקציות של האו"ם והזהירו שהניסיון האמריקני יערער את הלגיטימיות של מועצת הביטחון.
שעות לפני ההצבעה קרא ולדימיר פוטין לרוסיה, סין, צרפת, בריטניה, ארה"ב, גרמניה ואיראן להשתתף בשיחת ועידה בהולה כדי למנוע הסלמה של המתיחות במפרץ הפרסי. אחרי ההצבעה אמרה המשלחת הסינית לאו"ם כי "התוצאות מראות שוב שאין תמיכה לחד-צדדיות ושבריונות נכשל".

6 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
"לא תמכו במה שישראל דרשה". פומפאו
(צילום: AFP)
השגריר הגרמני באו"ם, גונטר זאוטר, אמר שיש להמשיך את ההתייעצויות כדי למצוא פתרון שמקובל על כל חברות המועצה. במהלך שיחה בין דונלד טראמפ לנשיא צרפת עמנואל מקרון שוחחו המנהיגים "על הצורך הדחוף של פעולה מצד האו"ם כדי להאריך את אמברגו הנשק על איראן".
בביקור בפולין אמר מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו שהלחץ האמריקני יימשך למרות התבוסה במועצת הביטחון. "מצער שצרפת ובריטניה לא תמכו במה שדרשו המדינות במפרץ הפרסי ובמה שהישראלים דרשו. אני מצטער על כך מאוד", אמר פומפאו לכתבים בוורשה. "ארה"ב נחושה לוודא שהאיראנים והמשטר התיאוקרטי שלהם, לא יהיו מסוגלים לגרום יותר נזק לעולם", הוסיף מזכיר המדינה.
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הגיב לתוצאות ההצבעה ואמר: "ההחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם שלא לאפשר את חידוש אמברגו הנשק על איראן היא שערורייתית. התוקפנות והטרור האיראני מאיימים על שלום האזור ועל העולם כולו. במקום להתנגד למכירת נשק, מועצת הביטחון מעודדת זאת". גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם, אמר שתוצאות ההצבעה הן "חרפה".