לבית המשפט בצרפת הגיעה היום ואלרי באקו, בת 40, שנאשמת ברצח בעלה. יותר מחצי מיליון צרפתים חתמו על עצומה שקוראת לשחרורה של ואלרי, מסמלי המאבק באלימות נגד נשים במדינה.
באקו הייתה בת 12 כשדניאל פולט, שהיה אז האב החורג שלה, אנס אותה לראשונה. פולט, שמבוגר מבאקו ב-25 שנה, נשלח לכלא ב-1995 על גילוי עריות. כשחזר לבית שבו גרו ואלרי ואמה האלכוהוליסטית הוא חזר לאנוס את הילדה. באחד הימים שמעה באקו את אמה אומרת: "כל עוד היא לא נכנסת להיריון זה לא אכפת לי". כשוואלרי הייתה בת 17 דניאל הכניס אותה להיריון – והאם סילקה אותה מהדירה.
3 צפייה בגלריה
 באקו (במרכז, עם צעיף) בבית המשפט
 באקו (במרכז, עם צעיף) בבית המשפט
באקו (במרכז, עם צעיף) בבית המשפט
(צילום: AFP)
כשנכנסה להיריון ואלרי עברה לגור עם פולט, שכמו אמה גם הוא היה שתיין כבד. בנוסף למעשי האונס הוא היכה את ואלרי, ובאחד המקרים אף תקף אותה בפטיש. לשניים נולדו ארבעה ילדים. דניאל דרש מוואלרי לעבוד בזנות ושימש כסרסור שלה. הוא איים שירצח אותה אם תסרב לעבוד בזנות, ופעמים רבות איים עליה באקדח.
באקו סיפרה כי כשפולט התחיל לשאול את בתם, קרלין בת ה-14, על ההתפתחות המינית שלה, היא החליטה "שזה חייב להיפסק". במרץ 2016, כשפולט הורה לאשתו לקיים יחסי מין עם לקוח, היא לקחה את האקדח שהוא החביא במכונית וירתה בו. באקו החביאה את הגופה של דניאל בעזרת שניים מילדיה.
ואלרי נעצרה באוקטובר 2017, הודתה במיוחס לה ושנה לאחר מכן שוחררה לקראת המשפט. עורכות הדין שלה אמרו כי "האלימות הקיצונית שהיא עברה במשך 25 שנה, והחשש שהבת שלה תהיה הבאה בתור", גרמו לה לרצוח את פולט.
המשפט בשלון-סור-סוואן, באזור בורגונדי במרכז צרפת, אמור להימשך עד יום שישי. אם ואלרי תורשע ברצח היא עלולה להישלח למאסר עולם. עורכות הדין של באקו ייצגו בעבר את ז'קלין סובאז', צרפתייה שנידונה ל-10 שנות מאסר על רצח בעלה המתעלל – וקיבלה חנינה נשיאותית ב-2016, אחרי שהפכה לסמל המאבק באלימות נגד נשים.
עורכות הדין של באקו אמרו עליה ועל סובאז': "הנשים האלה הן קורבנות של אלימות ולא הייתה להן הגנה. מערכת המשפט עדיין איטית מדי, לא מגיבה בצורה מספקת, וסלחנית כלפי תוקפים שממשיכים להפעיל כוח ולנהוג באלימות. זה בדיוק מה שיכול להוביל אישה נואשת לרצוח כדי לשרוד". לפי החוקרים באקו הייתה משוכנעת שהיא צריכה לרצוח את בעלה כדי להגן על הילדים שלה.
בחודש שעבר פורסם ספר שכתבה באקו, ששמו "כולם ידעו". בספר היא כתבה על השנים האיומות עם פולט: "פחדתי, כל הזמן. הייתי חייבת לשים לזה סוף".