2 צפייה בגלריה
מרכז תרבות CaixaForum ברצלונה
מרכז תרבות CaixaForum ברצלונה
ברצלונה היא יעד תיירותי פופולרי בקרב ישראלים. מרכז התרבות CaixaForum בעיר
(צילום: shutterstock)
מועצת העיר ברצלונה צפויה להצביע בחודש הבא על הצעה שיזמו מפלגות השמאל וראש העיר אדה קולאו על ביטול הסכם ברית ערים תאומות עם תל אביב. הסיבה: "פשעים שישראל מבצעת בעם הפלסטיני".
בין תל אביב לברצלונה יש שני הסכמים היסטוריים: הראשון נחתם ב-1998 יחד עם עזה, והשני ב-2013 בין שתי הערים בלבד. בין תל אביב וברצלונה יש שיתופי פעולה, בעיקר בתחומי כלכלה ותיירות. העיר הקטלונית, כידוע, מהווה יעד תיירותי פופולרי בקרב ישראלים. ברצלונה גם מארחת מדי שנה כנס ערים חכמות ותל אביב מציגה בו ביתן. חברות ישראליות רבות מתארחות גם בכנס המובייל הגדול שם.
מי שיזמו את ההצעה הן מפלגות שמאל קיצוניות ופעילי BDS. אלה החתימו 5,000 איש על עצומה הקוראת להביא להצבעה את ניתוק הקשרים עם תל אביב, ולהמשיכם עם עזה. בעצומה נכתב ש"ישראל מבצעת פשעים נגד העם הפלסטיני, רוצחת אלפי פלסטינים, כולל מאות ילדים, ומחזקת את פרויקט הטיהור האתני של ישראל ואת משטר האפרטהייד. הקהילה הבינלאומית צריכה לגבות מחיר מישראל ולבודד אותה כמו שהיה בעבר עם דרום אפריקה. זו דרישה של העם הפלסטיני שנפסיק את הקשרים עם ישראל עד שיכבדו את הזכויות שלהם".
2 צפייה בגלריה
ברצלונה
ברצלונה
ברצלונה מהאוויר
(צילום: shutterstock)
הרעיון המקורי היה להצביע ב-27 בינואר, אלא שראש העיר החליטה לדחות את המועד בעקבות ביקורת על כך שמדובר ביום השואה הבינלאומי. לבסוף ההצבעה תתקיים בחודש הבא. בשנה שעברה אישר הפרלמנט של קטלוניה הצעה שמגדירה את ישראל כמדינת אפרטהייד.
בישראל מודאגים מהמהלך וחוששים שההצעה תזכה לרוב. שגרירות ישראל בספרד פועלת לסכל את ההצעה, בין היתר מול גורמי חברה אזרחית יהודים ולא יהודים בברצלונה ובסיוע הקהילה היהודית. שגרירת ישראל בספרד, ד"ר רודיקה רדיאן-גורדון, אמרה: "בשנים האחרונות יש לנו שיתופי פעולה רבים עם ברצלונה בפרט וספרד בכלל, בתחומים כמו חדשנות, חינוך, בריאות, מדע וטכנולוגיה. הופתענו מהיוזמה האנטי-ישראלית שבאה מחוגים פוליטיים קיצוניים".
קולאו, ראש העיר, האשימה במהלך מבצע צוק איתן את ישראל ברצח חפים מפשע בעזה ודרשה מברצלונה וקטאלוניה לנתק עימה את הקשרים. בשנת 2018 היא קראה לראש ממשלת ספרד דאז לעצור מכירת נשק לישראל. כעבור שלוש שנים קראה לתקיפות צה"ל בעזה "פראיות ולא אנושיות".
הקהילה היהודית בספרד שיגרה מכתב לראש העיר ברצלונה שבו נכתב: "אנחנו מודאגים ממסע החרם שאת מובילה תחת הסיסמה 'ברצלונה אומרת לא לאפרטהייד'. ברצלונה ותל אביב הן חברות פתוחות ומסבירות פנים, ערים מובילות, שמושכות השקעות סטארטאפים ותיירות. אנו קוראים למועצת העיר לאפשר לברצלונה להמשיך ולבנות גשרים של הרמוניה ולהימנע מקידום שיח של דחייה ובידוד".