4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הדס קליין
בנימין נתניהו הדס קליין
הדס קליין. תעיד על אספקת המתנות
(צילום: יואב דודקביץ, ארכיון ידיעות)
העדה המרכזית בפרשת המתנות (תיק 1000), הדס קליין, תעלה הבוקר (שלישי) לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים ותציג במשך כמה מפגשים את גרסתה לאספקת המתנות, אותן הפרקליטות מגדירה כטובות הנאה לראש האופוזיציה בנימין נתניהו. קליין תעיד כשלוש פעמים במסגרת העדות הראשית, ולאחר מכן תתחיל החקירה הנגדית של צוות ההגנה.
קליין הייתה העוזרת האישית של איש העסקים ארנון מילצ'ן ובשלב מסוים של איש העסקים ג'יימס פאקר. לפי כתב האישום, שני מעסיקיה שלחו לראש הממשלה לשעבר ולרעייתו סיגרים, שמפניות ותכשיטים. בפרקליטות טוענים כי בין נתניהו למילצ'ן שררה מערכת יחסים אישית, ומסוף 2011 ועד סוף 2016, קיבלו בני הזוג נתניהו טובות הנאה שונות.
בשנת 2013, נטען בכתב האישום, הכיר מילצ'ן את איש העסקים ג'יימס פאקר לנתניהו. בין 2016-2014 נשלחו למשפחת נתניהו קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות באופן רציף, במענה לבקשות ואף לדרישות, במה שהפך למעין "קו אספקה". בפרקליטות טוענים כי היקף טובות ההנאה הצטבר ל-690 אלף שקל, ושהמתנות ניתנו בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו של נתניהו כראש הממשלה. באישום הוסבר כי לאור שלל הזיקות בין נתניהו למילצ'ן, ראש הממשלה לשעבר היה צריך להימנע כליל מעיסוקים בענייניו של מילצ'ן.
4 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
4 צפייה בגלריה
ג'יימס פאקר
ג'יימס פאקר
ג'יימס פאקר
(צילום: רויטרס)
למרות זאת, אמרו בפרקליטות, פעל נתניהו במסגרת מילוי תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן בכמה מקרים שונים. אחת הדוגמאות שהובאה היא פועלו של נתניהו מול גורמי ממשל אמריקנים על מנת שתינתן למילצ'ן אשרת כניסה לארצות הברית בשני אירועים שונים: בשנת 2013 פנה נתניהו לשר האוצר אז באותה העת, יאיר לפיד, בעניין הארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, ממנו נהנה מילצ'ן, ובשנת 2015 נתניהו פעל בעצמו והנחה את פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, לסייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה. לפי כתב האישום, נתניהו ורעייתו פנו למילצ'ן או לעוזרת קליין בעניין טובות ההנאה, ובמסגרת זו התייחסו לעיתים גם לסוג ולאיכות טובות ההנאה.
בחקירה הנגדית צפוי לחקור את קליין סנגורו של נתניהו עו"ד עמית חדד. עורך הדין בעז בן צור, שייצג לפני תחילת המשפט את מילצ'ן וקליין ואז עבר לייצג את נתניהו, לא יחקור בתיק 1000.
בסביבת נתניהו אמרו אמש כי בדיוק כמו עם העד הקודם שלמה פילבר, הם מציעים להמתין לחקירה הנגדית. במענה לכתב האישום שהגיש סנגורו של נתניהו הוכחשו הטענות הפליליות ונכתב כי "כתב האישום לא מבחין בין מעשים שמיוחסים לנתניהו לבין אלו שמיוחסים לרעייתו, ולא ניתן להתעלם שהם יישות משפטית נפרדת". הסנגורים עומדים על כך שהמתנות אינן טובת הנאה, ושנתניהו ומילצ'ן הם חברים קרובים. אחת הטענות היא שנתניהו אף התייעץ עם סנגורו המנוח יעקב וינרוט שהבהיר לו שאין מניעה לקבל מתנה הניתנת בין חברים.
לאחר הגשת כתב האישום, במהלך המשפט, בסוכות האחרון, התבצעה במשטרה השלמת חקירה בתיק 1000. קליין סיפקה מידע חדש על רכישת תכשיטים יקרים לכאורה עבור משפחת נתניהו, ובעקבות כך הפרקליטות ביקשה וקיבלה תוספת של שלושה עדי תביעה בתיק. היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, החליט שלא לזמן שוב את נתניהו ורעייתו בעקבות השלמות החקירה לעדות בנושא וכתב האישום לא תוקן בהקשר הזה.
למרות זאת, בכוונת הפרקליטות להראות שהתכשיטים והעדויות הן תוספת ראייתית לנטען באישום לגבי טובות ההנאה. קליין צפוייה להיות העדה האחרונה עד לפגרת בית המשפט שתחל ב-21 ביולי ותימשך עד תחילת ספטמבר.
פורסם לראשונה: 22:55, 04.07.22