40 יום אחרי תחילת מלחמת רוסיה-אוקראינה, טוענים היום (שני) שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה והפרויקטור לקליטת החירום של העולים מהאזור, מאיר שפיגלר, כי חסמים בירוקרטיים ותקציביים מקשים על הניסיון להביא לישראל יהודים משתי המדינות. בתדריך לתקשורת בטרמינל 1 בנתב"ג הם אמרו: "מדינת ישראל צריכה להכניס את היד לכיס ולשחרר תקציבים".
על פי השרה תמנו שטה, עד כה נקלטו בישראל יותר מעשרת אלפים עולים חדשים מאוקראינה ורוסיה, וכעת נעשה ניסיון לאתר יהודים וזכאי חוק השבות שהגיעו לישראל בזמן המלחמה אך לא נרשמו כעולים. בינתיים, בבתי המלון ששכר משרד העלייה והקליטה עבור העולים החדשים שוהים כ-4,000 איש, והיתר אצל בני משפחותיהם בישראל. לדברי השרה תמנו שטה, עד שלא יהיה פתרון דיור עבור אותם עולים, הם ייאלצו להישאר במלונות - מה שיצריך תקציב לכך.
"ברגע שישתחררו התקציבים לתוכניות ארוכות טווח, כפי שגיבשנו עם משרד הבינוי והשיכון, נוכל בהדרגה למצוא פתרון לכל עולה וכל משפחה", אמרה. "אבל תוכנית, יפה ככל שתהיה, לא יכולה להתממש ללא תקציב. וזה לא יקרה ביום אחד".
2 צפייה בגלריה
הגיעו מאוקראינה עם הכלב
הגיעו מאוקראינה עם הכלב
עולה בנתב"ג, בחודש שעבר
(צילום: לירון כהן פור, דוברות והסברה במשרד העלייה והקליטה)
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה ומאיר שפיגלר בסיור עיתונאים בנתב"ג
פנינה תמנו שטה ומאיר שפיגלר בסיור עיתונאים בנתב"ג
השרה תמנו שטה, היום בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
שפיגלר הוסיף שיש קשיים לקבל את התקציב הנדרש לפתרונות דיור לטווח הארוך. "אני שונא בירוקרטיה וחסמים, בטח כמי שעומד בראש הביטוח הלאומי", אמר. "הפעילות מקצה לקצה עבור העולים כרוכה בשילוב כוחות והבנה שזו משימה לאומית שכולם צריכים להתאחד תחתיה. אוי לנו אם כתוצאה מכשל תקציבי נחזור על טעויות העבר. המטרה שלנו היא שבבוא היום העולים האלה יוכלו להשתלב בחברה הישראלית בבתי קבע, מקומות עבודה וכל תחומי החיים. כדי לצאת מבית המלון, לשכור דירה ולמצוא עבודה דרוש תקציב".
השרה תמנו שטה ציינה שהיא לוחצת על שר האוצר אביגדור ליברמן שיאשר את התקציבים: "מלאכת הקליטה והדאגה לעולים אינה תלויה בוויכוחים של פוליטיקאים. זה לא מעניין מאיפה יבוא המקור התקציבי. המשימה שלנו היא לא רק לקרוא לעולים לעלות אלא גם לדעת איך לקלוט אותם".
על ההאטה בהגעת פליטים יהודים מאוקראינה היא הוסיפה שמשרדה יפעל בשיתוף חברת אופק לאיתור יהודים וזכאי חוק השבות שהגיעו למדינות אחרות ויעודד אותם לעלות לישראל. היא הודיעה שתצא השבוע לגבול אוקראינה כדי לבחון מקרוב איך ניתן להגביר את העלייה ארצה. "השאיפה שלי היא שכל חודש יגיעו לכאן 10,000 עולים חדשים", הוסיפה. "אנחנו מכירים את נתוני זכאי חוק השבות מאוקראינה ורוסיה ובהחלט אפשר לקלוט 30 אלף עולים עד יוני".
בתדרוך נמסר כי 60% מהעולים הן נשים, 25% ילדים ובני נוער עד גיל 17 ו-25% נוספים מעל גיל 60, בהם 420 ניצולי שואה. "אלה אחוזים שונים מהפילוח שיש בדרך כלל, ולכן אנחנו צריכים לתת פתרונות מתאימים לאוכלוסיות האלה", אמרה השרה תמנו שטה. "לכל אחד מהם יש סיפור. יש ילדים שחווים חרדת נטישה ומבוגרים שעזבו את בתיהם וכל רכושם בחופזה".
לדבריה, משרד העלייה החל בפרויקט אירוח עולים חדשים לפסח, ועד כה התנדבו 300 משפחות לארח עולים חדשים.