יותר מחודש עבר מאז מבצע "בית וגן" של צה"ל בג'נין, והרשות הפלסטינית עדיין מנסה להשליט סדר באזור מוכה הטרור שבו איבדה משילות.
9 צפייה בגלריה
עזאם ג'בארה, מפקד המשטרה בג'נין
עזאם ג'בארה, מפקד המשטרה בג'נין
"עם מה נשארנו?". עזאם ג'בארה
(צילום: AP / Nasser Nasser)
9 צפייה בגלריה
חמושים בג'נין
חמושים בג'נין
מאות כלי רכב גנובים הוחרמו, עבריינים נעצרו - אבל מחנה הפליטים נותר מעוז של טרור. חמושים בג'נין
(צילום: רויטרס, Raneen Sawafta)
9 צפייה בגלריה
חמושים בג'נין
חמושים בג'נין
ניקוי אורוות. מהומות אחרי פעילות של הרש"פ בג'נין
(צילום: רויטרס)
ביולי, אחרי שיצאו כוחות הביטחון הישראליים ממחנה הפליטים, התמודדו המנגנונים הפלסטיניים עם ירי חי ומטענים שהופנו לבנייני הרשות. הסיבה לכך הייתה זעם על שיתוף הפעולה הביטחוני של הרשות עם ישראל, ועל כך שלא מנעה את כניסת צה"ל לג'נין. "האירועים הנוראיים של אותו לילה הזכירו לנו את מה שקדם להפיכת חמאס בעזה", אמר השבוע מפקד המשטרה בג'נין, עזאם ג'בארה, לקצינים שהגנו על תחנת המשטרה מפני הפורעים. "זו הייתה אזהרה".
תקציר הפרקים הקודמים: הרשות הפלסטינית איבדה בשנים האחרונות את המשילות באזור ג'נין ושכם, בין השאר אחרי שהוחלשה באופן אקטיבי על-ידי ישראל וארה"ב בימי ממשל טראמפ. בתחילת יולי, אחרי חודשים של אזהרות, פתחה ישראל במבצע למיגור קיני הטרור במחנה הפליטים ג'נין, כשעוד לפני כן אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון סגור - באופן מפתיע ובניגוד למדיניותו הקודמת - כי ישראל זקוקה לרשות הפלסטינית, לא יכולה להרשות שהיא תתמוטט, ולכן תפעל גם לסייע לה כלכלית. לדברי נתניהו, "במקום שהיא מצליחה לפעול, היא עושה את העבודה בשבילנו - ואין לנו שום עניין שהיא תיפול".
מאז המבצע החלו המנגנונים הפלסטיניים לפעול בג'נין בעצמם, לראשונה זה שנים ארוכות, כדי לדכא את כוחם של ארגוני הטרור ולחזק את פת"ח. הם אוספים כלי נשק ועוצרים חמושים, בנוסף למבצע "ניקוי אורוות" להשבת המשילות, שכלל פיטורי 12 מושלים של ערים מרכזיות - כולל של שכם וג'נין.
9 צפייה בגלריה
הלוויות לאחר מבצע "בית וגן" בג'נין
הלוויות לאחר מבצע "בית וגן" בג'נין
בהלוויות ההרוגים אחרי "בית וגן" נשמעו קריאות "משתפי פעולה" לעבר אנשי המנגנונים
(צילום: AP / Majdi Mohammed)
9 צפייה בגלריה
אבו מאזן בביקור בג'נין
אבו מאזן בביקור בג'נין
אבו מאזן במחנה הפליטים ג'נין, לראשונה יותר מעשור
(צילום: רויטרס, Palestinian President Office (PPO))
9 צפייה בגלריה
חמושים בג'נין
חמושים בג'נין
(צילום: רויטרס, Raneen Sawafta)
הפעילות הזו, בצל שנים של היעדר אופק מדיני לפתרון הסכסוך, נתקלת בהתנגדות גדולה של מי שכועסים על מה שנתפס כשיתוף פעולה עם ממשלת ימין קיצוני בישראל. הזעם על הרשות גובר גם ברקע העובדה שלא הצליחה למגר את מספר ההרוגים הפלסטינים הגדול מתחילת השנה, לא הצליחה להגן על בני עמה גם מפעולות הטרור היהודי שהולכות ומתגברות, ובמקביל מבצעי המעצרים של צה"ל בלב הערים נמשכים.
מתחילת השנה נהרגו 228 פלסטינים בשטחים, רובם פעילי טרור אך חלקם גם מפרי סדר, או אזרחים שנורו בשוגג. 53 מההרוגים הם תושבי ג'נין ומחנה הפליטים ג'נין, ו-42 מאזור שכם. לפי נתוני האו"ם, מדובר במספר הרוגים הגבוה מכל מספר ההרוגים הפלסטינים ב-2022 כולה, שגם בה נספרו הרבה יותר הרוגים מבדרך כלל. הנתונים הללו קשורים קשר הדוק לגל הטרור שפוקד את ישראל בתקופה האחרונה: מתחילת 2022 נהרגו 65 ישראלים מפעולות טרור, (34 בשנה שעברה ו-31 בשנה הנוכחית), שרובן יצאו משכם ומג'נין.
כאן נפגשים האינטרסים של הרשות וישראל: הרשות הפלסטינית זקוקה ליציבות, ומיגור ארגוני הטרור חיוני להישרדותה ולשמירה על כלכלה פלסטינית מתפקדת. היום שאחרי אבו מאזן מתקרב, והחשש ממאבק הירושה שיותיר אחריו ומאפשרות של עליית חמאס מדיר שינה הן מעיני פתח - והן מעיני ישראל. לכן ישראל זקוקה לרשות פלסטינית חזקה, שזוכה לתמיכה מבני עמה, ומכאן גם אמירתו של נתניהו. קדמו לכך אזהרות חוזרות ונשנות של גורמי ביטחון ישראליים, שאמרו כי אובדן המשילות הפלסטיני יעלה בחיי אדם.
"אם אנחנו חושבים שאנחנו מבססים שליטה עכשיו, אנחנו משלים את עצמנו", אמר איברהם אבהרה, סגן ראש הביטחון המסכל הפלסטיני. "בכל רגע הצבא הישראלי יכול להיכנס והכול עלול להתפוצץ".

כבר לא משוויצים עם M-16

גורם צבאי ישראלי אמר לסוכנות הידיעות AP מנגד כי "יש גבול לכמה ישראלים יכולים להיהרג בזמן שהפלסטינים מתמודדים עם המאבקים הפנימיים שלהם. בשלב מסוים, אנחנו פשוט צריכים להיכנס".
9 צפייה בגלריה
אכרם רג'וב
אכרם רג'וב
"מנסים להשתלט בכאוס שמתפרץ כשישראל פולשת". אכרם רג'וב (משמאל)
(צילום: AP / Nasser Nasser)
מנגד, גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית מאשימים את ישראל בניסיון לערער את מאמצי הרש"פ. לדבריהם, הפעילות של כוחות הביטחון מעודדת התנגדות עזה יותר ומחזקת את ארגוני הטרור. "ישראל רוצה להביך אותנו", טען מושל ג'נין בפועל, כמאל אבו אל-רוב.
מושל ג'נין המודח, אכרם רג'וב, הסביר כי "אנו מבינים שהרשות הפלסטינית איבדה את כוחה, אבל אנחנו מנסים לשלוט בכאוס המתפרץ כשישראל פולשת. הכאוס הזה הוא מה שמערער את הכבוד לסמכות של הרשות הפלסטינית".
בג'נין פועלת כבר תקופה ארוכה חטיבת ג'נין, שמאגדת מחבלים חמושים מכל הפלגים הפלסטיניים - גם מפתח. אבו סולימאן בן ה-32, ששירת כקצין במנגנוני הביטחון הפלסטיניים לפני שהושעה בשל מעורבתו בטרור, טען כי "אבו מאזן יכול לנהל את הפוליטיקה שלו, המומחיות שלי היא התנגדות". קירות ביתו של אבו סולימאן, שמבוקש על-ידי ישראל, עדיין מחורצים - זכר לפשיטה של צה"ל ביולי - וחלונות ביתו המנופצים סגורים בדבק. "כל מה שהרשות הפלסטינית עושה הוא אינטרס של ישראל", הוסיף.
9 צפייה בגלריה
חמושים בג'נין
חמושים בג'נין
בקרוב יקום בית סוהר מקומי. חמוש פלסטיני
(צילום: רויטרס, Raneen Sawafta)
9 צפייה בגלריה
חמושים בג'נין
חמושים בג'נין
(צילום: רויטרס, Raneen Sawafta)
בהלוויות של הרוגי המבצע הישראלי בג'נין נשמעו בין השאר קריאות "משתפי פעולה" לעבר אנשי המנגנונים הפלסטיניים, עקב שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. נידאל בן ה-51, ראש הוועדה המנהלת תוכניות לתמיכה חברתית במחנה הפליטים ג'נין, הסביר כי "זו הייתה תגובה טבעית, קולקטיבית, כדי לומר להם להתעורר. התפקידים שלהם הוא להגן עלינו, והם נכשלו".
שבוע אחרי המבצע של צה"ל, אבו מאזן בן ה-87 ביקר לראשונה זה יותר מעשור במחנה הפליטים ג'נין כדי להפגין סולידריות. הרשות הפלסטינית פרסה מאז 1,000 קציני ביטחון חדשים מהמשמר הנשיאותי שלו ברחבי ג'נין, מחוץ למחנה הפליטים. הם הקימו מחסומים כדי לתפוס עבריינים שמצאו שם מקלט, ולטענת גורמים רשמיים הדבר הוביל גם לנוכחות קטנה בהרבה של חמושים - שבעבר היו יורים באוויר ו"משוויצים" עם רובי M-16 ברחובות.
המשטרה הפלסטינית החרימה בתקופה האחרונה מאות מכוניות גנובות באזור ג'נין, עצרה 364 עבריינים - שחלקם מבוקשים בגין רצח - והחרימה גם סמים. גם סוחרים לא-חוקיים הורחקו, וכעת מתוכנן לקום גם בית סוהר מקומי. אבל מסע החוק והסדר הזה לא התרחב עדיין לתוך מחנה הפליטים, מקור אי-היציבות העיקרי. והמשטרה הפלסטינית הבהירה כבר שלא תפרק מנשקם חמושים שמבוקשים על-ידי ישראל ולא תבצע מעצרים במחנה. למרות זאת, אבו סולימאן, שנעצר השבוע על-ידי שוטרים פלסטיניים ולדבריו כמעט פתח לעברם באש, אמר כי "בלילה אנחנו מתמודדים עם צה"ל, וביום הרשות הפלסטינית רודפת אחרינו".
ג'בארה, מפקד המשטרה, אמר כי הכישלון של הרשויות לפרק את ארגוני הטרור שקול לכישלון הפרויקט הלאומי הפלסטיני, שבעבר קיווה שהוא מסייע לכונן. "הצטרפתי למשטרה לפני 21 שנה כדי לתת דין וחשבון לעם שלי, ולכפות ריבונות על אדמתנו שלנו", אמר. "עכשיו ההתנחלויות של ישראל הרגו את המדינה שלנו. אז עם מה נשארנו?".