המנהיג העליון של איראן העביר מסר ברור לבכיר חמאס בפגישה בטהרן בתחילת נובמבר: לא הודעתם לנו מראש על המתקפה נגד ישראל ב-7 באוקטובר - ולכן לא נצטרף בשמכם למלחמה.
גורמים איראנים ופלסטינים סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי עלי חמינאי אמר לאיסמאעיל הנייה שאיראן תמשיך להעניק לחמאס עזרה מדינית ותמיכה מוראלית – אך לא תתערב באופן ישיר בעימות מול ישראל. חמינאי לחץ על ראש הלשכה המדינית של חמאס להשתיק את הקולות בארגון הטרור שקוראים בגלוי לאיראן ולחיזבאללה לחבור לחמאס ולפתוח במלחמה מול ישראל. עם זאת, בחמאס הכחישו את הדיווח בטלגרם, וכינו אותו "חסר בסיס".
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ו איסמאעיל הנייה איראן חמאס פגישה יוני 2023
עלי חמינאי ו איסמאעיל הנייה איראן חמאס פגישה יוני 2023
חמינאי והנייה בפגישה ביוני 2023
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency)/ רויטרס)
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
גם בחיזבאללה, כך לפי שלושה מקורות המקורבים לארגון הטרור בלבנון, הופתעו ממתקפת הפתע של חמאס. פעילי חיזבאללה כלל לא היו בכוננות ביישובים בקרבת הגבול עם ישראל, והוזעקו במהירות באותה השבת. "התעוררנו למלחמה", אמר מפקד בחיזבאללה.
מדובר בפעם הראשונה שחמאס וחיזבאללה – שני ארגוני טרור שחברים ב"ציר ההתנגדות" של איראן – נלחמים במקביל נגד ישראל בשתי חזיתות. חברים נוספים בקואליציה הזו, המורדים החות'ים מתימן (שנתמכים על-ידי איראן), יורים בשבועות האחרונים טילים וכטב"מים לעבר ישראל. בנוסף, במהלך המלחמה ביצעו מיליציות פרו-איראניות תקיפות נגד כוחות אמריקניים בעיראק ובסוריה.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה חאלד משעל
חסן נסראללה חאלד משעל
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ובכיר חמאס חאלד משעל. "הקרב דורש יותר", אמר משעל לארגון הטרור בלבנון
(צילום: AP Photo/Osama Faisal, File)
המלחמה של ישראל וחמאס בעזה מעמידה במבחן את הקואליציה האזורית של איראן – שכוללת גם את הממשל הסורי של בשאר אסד. לחברות הקואליציה יש אתגרים וסדרי עדיפויות שונים זו מזו. הפרשן מוהנד חאג' עלי, מומחה לחיזבאללה, אמר כי השותפות של חמאס נאלצו אחרי הטבח ב-7 באוקטובר להחליט אם לסייע לו ולהילחם גם הן ביריב בעל עדיפות צבאית. "כשאתה 'מעיר את הדוב' עם מתקפה כזו, קשה לבעלי הברית שלך להחזיק באותה עמדה כמוך", הוא אומר.
ב-7 באוקטובר פנה בכיר חמאס מוחמד דף לשותפיו ב"ציר ההתנגדות" וקרא להם להצטרף למלחמה. "האחים שלנו להתנגדות האיסלאמית בלבנון, איראן, תימן, עיראק וסוריה, זה היום שבו ההתנגדות שלכם מתאחדת עם העם הפלסטיני", אמר בהודעה מוקלטת.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן נפגש בקטאר עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן נפגש בקטאר עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, נפגש בקטאר עם איסמעיל הנייה
(צילום: West Asia News Agency)
רמזים לתסכול ב"ציר ההתנגדות" כלפי חמאס עלו בהצהרותיהם של ראשי חמאס – בהם חאלד משעל. ב-16 באוקטובר הודה משעל בראיון טלוויזיוני לחיזבאללה על פעולותיו עד כה בגבול ישראל-לבנון, למרות שהדגיש כי "הקרב דורש יותר". אך איראן, ראש "ציר ההתנגדות", לא מתכוונת להתערב ישירות במלחמה - אלא אם תותקף על-ידי ישראל או ארה"ב. כך טוענים שישה גורמים רשמיים שבקיאים בדפוסי החשיבה של משטר האייתוללות.
הגורמים ששוחו עם רויטרס אמרו כי איראן מתכננת להמשיך להשתמש בשלוחותיה ובבעלי הברית שלה – כולל חיזבאללה – כדי לשגר רקטות וכטב"מים על מטרות ישראליות ואמריקניות במזרח התיכון. הם הוסיפו שהאסטרטגיה הזו היא הדרך שלה להפגין סולידריות עם חמאס בעזה, ולמתוח את צה"ל עד קצה גבול היכולת, מבלי להיות מעורבת באופן ישיר בעימות מול ישראל – שעלול לגרור ללחימה גם את ארה"ב. "זו הדרך שלהם לנסות לייצר התרעה", אמר דניס רוס, לשעבר דיפלומט אמריקני בכיר ששימש שליח למזרח התיכון. "זו הדרך שלהם לומר: 'תראו, כל עוד אתם לא תוקפים אותנו, כך זה ייראה. אבל אם תתקפו אותנו – הכול ישתנה'".
פורסם לראשונה: 18:53, 15.11.23