2 צפייה בגלריה
פינוי מאחזים בבנימין
פינוי מאחזים בבנימין
בית במאחז בבנימין. ארכיון
משרד המשפטים אישר את חיבור המאחזים הבלתי-חוקיים לתשתית חשמל, ואישור המהלך שנידון בממשלה בימים האחרונים ונחשף ב-ynet, עובר כעת לידיים של שר הביטחון בני גנץ שאמור לאשר אותו סופית.
המהלך, שתקף לגבי מאחזים עם אופק הסדרתי, קנייני ותכנוני, התאפשר הודות לחוות דעתה של עורכת הדין כרמית יולס, המשנה ליועמ"ש לעניינים אזרחיים, שכללה בין היתר עקרונות מחוק החשמל שעבר לאחרונה עבור כפרים בדואיים בנגב. מרגע שהמהלך יאושר - ישראל מכשירה למעשה את הימצאות המאחזים בשטח, ובכך תמנע עתירות עתידיות בבג"ץ, ולפי גורמים משפטיים גם את הגדרתה כאפרטהייד משום שתכשיר גם כפרים פלסטיניים.
הדיונים בין משרדי הממשלה עסקו בכ-30 מאחזים שהועברו בין משרדי המשפטים והביטחון, בהם נופי נחמיה, אחיה ואביגיל. שר הביטחון גנץ התנה את חיבורם לחשמל בתמורה לחיבורם של כ-10 כפרים פלסטיניים בשטחי C, כדי להראות שישראל לא מפרידה בין ישראלים לפלסטינים באזור.
שר המשפטים גדעון סער התייחס להחלטה וכתב בטוויטר כי הוא מברך את עמדתה של המשנה ליועמ"ש, כרמית יולס, שאפשרה את חיבור החשמל למאחזים. "מדובר במהלך חשוב כלפי אזרחי ישראל בהתיישבות הצעירה, ואני מקווה שהמהלך המלא יושלם תוך פרק זמן סביר לאחר שממשלות ישראל בעבר נמנעו מלטפל בנושא".
אך במקביל לטיעונים המשפטיים, חיבור החשמל לאותם מאחזים היה אחד משלושת האולטימטומים שהציב ח"כ ניר אורבך לראש הממשלה נפתלי בנט כדי להישאר בקואליציה. בשבועות האחרונים פעל אורבך יחד עם שרת הפנים איילת שקד כדי להכריע בסוגיה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: אוהד צויגנברג)
חברי כנסת מהימין טענו כי המתווה המתגבש יקדם משמעותית הקמה של מדינה פלסטינית, וראשי שדולת א"י, בהם ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) ויואב קיש (הליכוד), אף שיגרו מכתב לשר השיכון זאב אלקין, ובו ביקשו שימנע את הסדרת הכפרים. מנגד, חבר הכנסת מוסי רז ממרצ אמר כי "חיבור המאחזים לחשמל אולי יועיל למיעוט שמתגורר במאחזי העבריינים, אבל הוא פוגעני כלפי המוסר, החוק ורב הישראלים והפלסטינים. משרד המשפטים לא צריך להפוך להיות סניף של מועצת יש"ע".
מארגון "לוחמים לשלום" נמסר בתגובה לעמדת משרד המשפטים: "חיבור התנחלויות (המכונות לעיתים 'מאחזים' או 'התיישבות צעירה') לחשמל הוא צעד שנועד להעמיק את הכיבוש ואת דיכוי התושבים הפלסטינים בגדה המערבית. את ההתנחלויות יש לפנות. אנחנו דורשים ממשרד הבטחון לבטל את התכנית המופקרת הזאת, ותחת זאת לחבר לחשמל ולמים את התושבים הפלסטינים של השטח הכבוש".
גם ב"שלום עכשיו" מתחו ביקורת על ההחלטה. "חיבור 'ההתיישבות האלימה' לחשמל תהיה פשיטת רגל סופית של שלטון החוק. זהו צעד מסוכן שיהפוך מאחזים מבודדים להתנחלויות שיקשו על הסיכוי לשלום. מדינה מתוקנת עוצרת עבריינים וממצה איתם את הדין - לא מחלקת להם פרסים. 151 מאחזים לא חוקיים בשטחים מהן יוצאת אלימות מתנחלים נגד חיילים, ישראלים ופלסטינים צריך לפרק - לא להלבין.
"הכדור היה ונשאר אצל שר הביטחון ועליו להוכיח שלנגד עיניו עומד האינטרס הישראלי ולא שיקולים של סחטנות פוליטית וגחמות של חברי ימינה. על גנץ להחליט האם הוא עומד לצד אזרחי ישראל או לצד עבריינים משיחיים שגוררים את כולנו למציאות של מדינה דו לאומית".
ארגון "עד כאן" מסר: "מציאות בה יוכשרו ויחוברו לחשמל מבנים פלסטינים בלתי חוקיים בשטחי C איננה מתקבלת על הדעת. הרשות הפלסטינית עושה הכול כדי לקדם את ההשתלטות על שטחי C ורואה בשטחי ישראל חלק מהמדינה הפלסטינית בעתיד. הגיע הזמן שבני גנץ יבטל את המשוואה בין בנייה יהודית לפלסטינית בשטחי יו"ש. אם צעד זה ייצא לפועל זו תהיה פגיעה אנושה בעתיד יהודה ושומרון".