היכונו לאגרות גודש בכניסה לתל אביב: משרד האוצר מעוניין להטיל אגרות גודש בכניסה לתל אביב במאמץ להילחם בפקקי התנועה ובזיהום האוויר הניכר הנלווה להם. לפי התוכנית שנכללת בטיוטת חוק ההסדרים שטרם אושר, נהגים שיגיעו מחוץ למטרופולין גוש דן בין 10:00-06:30 בבוקר וייכנסו ללב תל אביב ייאלצו להיפרד מ-25 שקלים. שרת התחבורה מרב מיכאלי מתנגדת לתוכנית זו, שעדיין לא ברור אם תצא לפועל בעוד שנתיים - כפי שמעוניין משרד האוצר.
2 צפייה בגלריה
עומסים באיילון בעקבות עבודות תשתית
עומסים באיילון בעקבות עבודות תשתית
עומסים בנתיבי איילון. האם אגרות הגודש יועילו?
(צילום: שמוליק דודפור)
האוצר מתכנן לכלול את התוכנית בחוק ההסדרים שיונח על שולחן הכנסת עם תקציב המדינה. לפי תוכנית זו, נהגים שייצאו מתוך תל אביב אל מחוץ לגוש דן או בין 19:00-15:00 ישלמו 12.5 שקלים. תקרת החיוב היומית תעמוד על 37.5 שקלים למכונית. אלא שהדרך להטלת אגרות הגודש עדיין ארוכה. לדעת שרת התחבורה מרב מיכאלי, מדובר במס רגרסיבי שמוטל על כל הציבור - גם על השכבות החלשות.
במשרדי הממשלה - התחבורה והאוצר - חלחלה ההבנה שיש צורך בהחלת אגרות גודש בישראל משום שכבר כיום נחשב גוש דן לאחד המטרופולינים העמוסים בעולם. תל אביב מוקמה במקום ה-21 במדד הגודש בכבישים שבחן למעלה מ-400 ערים ברחבי העולם. במדינות שבהן הוטלו אגרות גודש יש גם תחבורה ציבורית יעילה ומתפקדת אבל באוצר טוענים שמדובר בביצה ותרנגולת. המחלוקת בין אנשי המקצוע נעוצה במועד כניסת אגרת הגודש לתוקף בין השנים 2025-2023.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי
אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי
משרד האוצר בראשות אביגדור ליברמן תומכים, שרת התחבורה מרב מיכאלי מתנגדת
(צילום: קובי קואנקס)
המטרו בגוש דן אמור להיות ממומן בחלקו מאגרות הגודש וכן מעליית מחירי הכרטיסים ברכבת הקלה מ-6 שקלים הנהוגים כיום באוטובוסים ל-8 שקלים, בהתאם לממוצע עלות הכרטיס במדינות ה-OECD. במשרד התחבורה מתנגדים לצעד זה. אם לא תאושר אגרת הגודש ואם לא יימצא מקור תקציבי אחר - המחיר יהיה צמצום תחולת פרויקט המטרו כך שחלק מהקווים יקוצצו ותושבי הטבעות החיצוניות בגוש דן ייפגעו.
במשרד האוצר מעוניינים להחיל את אגרות הגודש בעוד שנתיים, מיד לאחר הפעלתו של הקו האדום בגוש דן (המחבר בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים) ותוך השקעה מאסיבית בתחבורה הציבורית: אגרות הגודש צפויות להכניס למדינה מיליארד וחצי שקלים מדי שנה שאמורים להיות מושקעים בחזרה בתגבור שירות אוטובוסים שיובש מתקציבים בשנים האחרונות, בהכשרת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, בהקמת מסופים ובטווח הרחוק - מימון חלק מתכנית המטרו.