בני זוג מניו יורק, בהם אישה שקידמה עצמה כזמרת ראפ, מואשמים על ידי השלטונות הפדרליים בארה"ב בניסיון להלבין סכום עתק של 4.5 מיליארד דולר, במטבעות ביטקוין שנגנבו לפני שש שנים בפריצה לשרתי חברה להמרת מטבעות וירטואליים. לצד מעצרם של בני הזוג והגשת כתב האישום נגדם, משרד המשפטים האמריקני הודיע אמש (ג') כי הצליח עד עתה להחרים את רוב הכסף, 94,000 מטבעות ביטקוין בשווי של 3.6 מיליארד דולר. מדובר בתפיסת הכסף הגדולה ביותר שלו אי-פעם.
3 צפייה בגלריה
הת'ר מורגן ראפרית שמואשמת עם בעלה בניסיון ל הלבנת מיליארדי דולר ב מטבעות ביטקוין גנובים
הת'ר מורגן ראפרית שמואשמת עם בעלה בניסיון ל הלבנת מיליארדי דולר ב מטבעות ביטקוין גנובים
הת'ר מורגן, באחת מהופעותיה כ"ראפרית". כתבה גם מאמר על הגנה מעברייני סייבר
(צילום: shutterstock, מערוץ היוטיוב Razzlekhan)
בני הזוג נעצרו במנהטן אתמול בבוקר, לפי השעון המקומי. מדובר באילייה ליכטנשטיין בן ה-34, שמחזיק באזרחות אמריקנית לצד אזרחות רוסית, ואשתו הת'ר מורגן, בת 31. לטענת הרשויות, בני הזוג ניסו במגוון שיטות מתוחכמות להלבין את הביטקוין הגנוב ולהסתיר את העסקאות שבהן השתמשו בו. מיוחסות להם עבירות של קשר לבצע הלבנת הון וקשר להונות את שלטונות ארה"ב.
מורגן, בת הזוג שנעצרה, ניסתה לפתח קריירה של זמרת ראפ תחת הכינוי Razzlekhan, כינוי שבאתר שלה היא מסבירה כי הוא מתייחס לג'ינגיס חאן, מייסד האימפריה המונגולית, "אבל עם יותר תעוזה". היא פרסמה מספר שירים ביוטיוב, ובאחד מהם היא הסבירה כי "השיר מייצג את מי שאני: מנכ"לית קשוחה ואישה ראפרית, שמוכנה לפעול נגד וול סטריט, עמק הסיליקון וכל מקום אחר שמדכא את הייחודיות האישית ואת היכולת לביטוי עצמי". בנוסף לראפ, מורגן עסקה גם בציור, בעיצוב אופנה ואף בכתיבת מאמרים בבלוג של אתר "פורבס". כותרתו של אחד מהם, שפרסמה רק לאחרונה, הייתה "טיפים להגנה על העסק שלך מעברייני סייבר".
בני הזוג לא מואשמים בפריצה עצמה, שבה נגנבו ב-2016 כמעט 120 אלף מטבעות ביטקוין משרתיה של חברת המרת המטבעות הווירטואליים Bitfinex. האקר שפרץ לשרתים ביצע אז 2,000 עסקאות לא מאושרות. השווי של אותן עסקאות ביטקוין, כך לפי התביעה האמריקנית, הוערך באותם ימים ב-71 מיליון דולר בלבד, אך שוויין של המטבעות זינק מאז דרמטית, וכעת שווי הסכום הכולל שנגנב מוערך בכ-4.5 מיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
איור של אילייה מורגן ואשתו הת'ר מורגן ב בית משפט מנהטן ארה"ב מואשמים בניסיון הלבנת מיליארדי דולר ב מטבעות ביטקוין גנובים
איור של אילייה מורגן ואשתו הת'ר מורגן ב בית משפט מנהטן ארה"ב מואשמים בניסיון הלבנת מיליארדי דולר ב מטבעות ביטקוין גנובים
איור של בני הזוג בבית המשפט במנהטן. השופטת אפשרה להם להשתחרר בערבות: "ידעו שנה על החקירה, ולא ברחו"
(צילום: AP)
אף שרק חלק מהסכום נתפס, לבני הזוג מיוחס כעת ניסיון להלבין את כולו. לפי הרשויות האמריקניות, הן הצליחו להגיע לעשרות חשבונות שבהם שלטו ליכטנשטיין, מורגן ועסקים שונים שהיו בבעלותם. התביעה מאשימה אותם בשימוש בשיטות הלבנת הון "קלאסיות", כמו שימוש בשמות בדויים בחשבונות שלהם או בהפעלת תוכנות מחשב שמטרתן לבצע עסקאות באופן אוטומטי.
בני הזוג הסתמכו גם על שיטות פחות קלאסיות להלבנת הכסף, ונטען כי העבירו חלק מהסכום ל-AlphaBay, מעין גרסה של eBay ברשת האפלה ("דארק ווב"), שם עבריינים יכולים לבצע עסקאות ללא שום הגבלה. השוק הדיגיטלי הפלילי הזה הופל על ידי שלטונות ארה"ב כבר ב-2017, וייתכן שהמידע שהשיגו אז סייע להגיע אל בני הזוג. לאחר הפלת האתר הרשויות קיבלו גישה לרישומים הפנימיים שלו, ולפי חברת Elliptic, העוסקת במעקב אחר מטבעות קריפטו, כך הצליחו החוקרים להתחקות אחר אחד מחשבונותיו של ליכטנשטיין.
הוא ואשתו ניסו להלבין את הכסף בשיטות נוספות: לפי התביעה, הם המירו למזומנים מילוני דולרים בכספומטים מיוחדים שמספקים שירותים במטבעות קריפטו. אותם מיליוני דולרים שימשו את בני הזוג על מנת לרכוש זהב ואסימוני NFT, כמו גם פריטים "שגרתיים" יותר, כמו כרטיסי מתנות ברשת וולמראט.
3 צפייה בגלריה
כספומט של ביטקוין מטבעות וירטואליים מטבע וירטואלי אילוס אילוסטרציה
כספומט של ביטקוין מטבעות וירטואליים מטבע וירטואלי אילוס אילוסטרציה
כספומט של ביטקוין, ארכיון
(צילום: shutterstock)
לאחר מעצרם הובאו הלילה בני הזוג לדיון ראשון בעניינם בבית משפט במנהטן, שקבע את סכום הערבות לשחרורם על 5 מיליון דולר עבור ליכטנשטיין ו-3 מיליון דולר עבור מורגן. התביעה הביעה חשש שינסו לברוח גם אם ישוחררו בערבות, ודרשה שיישארו במעצר לאורך ההליכים המשפטיים נגדם, אך השופטת דברה פרימן אמרה כי שוכנעה מטענת עורך דינם של בני הזוג, ולפיה הם ידעו שהתנהלה נגדם חקירה במשך שנה שלמה, ולמרות זאת לא ניסו לברוח.
תפיסת הענק מגיעה ארבעה חודשים בלבד לאחר שמשרד המשפטים בוושינגטון הודיע על הקמת כוח משימה מיוחד לטיפול בעבירות הנוגעות למטבעות וירטואליים, כוח שמשלב מומחים למאבק בהלבנת הון ומומחים לביטחון סייבר. "המסר לעבריינים ברור: מטבעות קריפטו הם לא חוף מבטחים. אנחנו יכולים ואנחנו נגיע לכסף, לא משנה איזו צורה הוא לובש", אמרה סגניתו של שר המשפטים האמריקני ליסה מונאקו. "בניסיון עקר לשמור על אנונימיות דיגיטלית, הנאשמים הלבינו את הכספים הגנובים באמצעות מבוך של עסקאות קריפטו. בזכות העבודה המדוקדקת של אנשי אכיפת החוק, המשרד הראה פעם נוספת שהוא יכול לעקוב אחרי הכסף".