בחינת מועד ב' של הבגרות במתמטיקה צפוייה להתקיים מחר (יום ב'), אך תלמידים רבים, בעיקר בכיתות י"א, עדיין לא קיבלו את הציון שלהם במועד א'. במשרד החינוך טוענים כי בעקבות הקורונה תאריכי הבגרות שנבחרו לא מאפשרים מרווח מספק בין מועד למועד לבדיקת כלל הבחינות. התלמידים מתוסכלים: "סתם למדנו שוב בלי לדעת אפילו איפה טעינו".
1 צפייה בגלריה
תלמידי מגמת הפיזיקה
תלמידי מגמת הפיזיקה
בחינת בגרות בחולון. ארכיון
(צילום: שוש גרג'י)
בחינות מועד א' נערכו בתחילת יולי, ובשבוע שעבר פרסם משרד החינוך כי השנה, בשל התפשטות נגיף הקורונה והפסקת פעילות מוסדות החינוך, מועד ב' של בחינת הבגרות במתמטיקה נקבע לתאריך 27.7.2020, בכדי לא לעכב את התלמידים שצריכים להתגייס לצבא. אלא שתלמידים רבים טרם קיבלו כאמור את ציוני הבגרות של מועד א' ומחר כבר ייערך מועד ב'. "מתוך הקבצה של 16 תלמידות, רק חמש מאצלנו קיבלו ציון. כל השאר יגשו מחר, בלי לדעת בכלל כמה קיבלנו. זה מבאס", סיפרה גפן מסה, תלמידת כיתה י"א מאלעד, שתיגש מחר בלי לדעת את הציון. לדבריה, כשהיא וחברותיה לכתה פנו למשרד החינוך, הבינו שאין מה לעשות. "זה לא פייר שחלק קיבלו ציונים וחלק לא. אנחנו כבר חודש לומדים, אז משאירים אותנו בלי הרבה ברירות חוץ מללכת לפי תחושת הבטן. אני ניגשת ויכול להיות שאגלה שאני עושה את זה לשווא", אמרה בתסכול.

"למה לא לדחות בעוד שבוע?"

מעוז, תלמיד כיתה י"א מפתח תקווה, אמר שהמתין עד הרגע האחרון כי עוד האמין שהציון יגיע, אך זה לא קרה וכעת הוא מתלבט אם לגשת למועד ב' מחר: "אני לא יכול לדעת אם קיבלתי ציון טוב או לא, אנסה ללמוד כמה שאני יכול ואגש". עוד הוסיף כי איננו מבין מדוע משרד החינוך לא שינה את המועד, למרות שהדבר אפשרי. "יכלו לדחות את המבחן בעוד שבוע, אם לא הספיקו לבדוק, מה דחוף לעשות את זה מחר?", אמר.
גם עלמה זינו, תלמידת כיתה י"א מאילת, לא קיבלה עד כה את הציון ותיגש בכל זאת לבחינה מחר. "רוב התלמידים שאני מכירה קיבלו וזו תחושת קיפוח וחוסר וודאות. מלמדים אותנו על שוויון בבית ספר ובסוף חלק מקבלים וחלק לא". היא הוסיפה: "אם הציון שלי היה טוב ולא הייתי צריכה לגשת אז בזבזתי הרבה שעות שיכולתי לעשות דברים מועילים אחרים. ישבתי ולמדתי ואני אפילו לא יודעת איפה היו טעיתי ואיפה צדקתי במועד א'".
באגף הבחינות באתר משרד החינוך הסבירו כאמור כי לא התקבלו הציונים של כל התמידים שנבחנו, מאחר ומרווח של שלושה שבועות אינו זמן מספק לצורך בדיקת כלל הבחינות. באשר לתלמידים שלא קיבלו ציונים עד תאריכים אלה כתבו "אנו פועלים מתוך האילוצים האמורים לעיל, ומתוך דאגה לשלום הציבור. בכוונתנו להמשיך ולנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי לשמור על בריאות התלמידים וצוותי ההוראה בבתי הספר". עם זאת, באגף לא הסבירו לתלמידים מדוע לא ניתן פשוט לקבוע מועד נוסף.
ממשרד החינוך נמסר: "בעת הזו ובנסיבות הקיימות בהן כולנו עדים לעלייה בתחלואה החליט המשרד, כי ערך בריאות התלמידים, המורים והמשגיחים עולה על כל ערך אחר, שהמשרד מתייחס אליו בכובד ראש בימים של שגרה. מתכונת זו של פרסום הציונים נועדה למנוע הגעה שלא לצורך של תלמידים למועד ב', תוך מתן עדיפות לפרסום הציונים של תלמידי י"ב, העומדים בפני גיוס לצבא".