ההחלטה שמעוררת הד ציבורי בעיר בה צצו ועלו מחלוקות רבות בעבר: עיריית בית שמש תצניע את שמות הנשים וגיבורי ישראל, כמו רועי קליין ז"ל והאחים אוריאל ואלירז פרץ ז"ל. כך אישרה אמש מועצת העירייה.
המועצה אישרה את מחיקת שמות נשים משמות רחובות, ואת מחיקת שמות גיבורי ישראל מהרחובות המנציחים את שמם. זאת, במסגרת פשרה שהושגה בוועדת השמות העירונית עם חברי המועצה החרדים שדרשו לשנות את השמות בשכונה החדשה נווה שמיר. השכונה מיועדת לציבור הכללי, לצד שתי שכונות של רמת בית שמש ד' ו־ה' שמיועדות לציבור החרדי.
השמות שניתנו בתחילה היו על שם חודשי השנה. סגן ראש העירייה משה שטרית (ליכוד) הציע לשנות את שמות הרחובות כך שינציחו את שמות גיבורי ישראל והציונות, ביניהם רס"ן רועי קליין, האחים אוריאל ואלירז פרץ, יוני נתניהו, ולצדם דמויות מופת נשיות כמו חנה סנש, שרה אהרונסון והצדקת ללה סוליקה ממרוקו. עיריית בית שמש פרסמה את ההצעה, אך היוזמה נתקלה בהתנגדות של חברי מועצה חרדים, ולאור הרוב של חברי המועצה שסירבו לאשר את ההצעות גובשה הצעת פשרה, לפיה כל שמות הרחובות יהיו לפי שם עמום יותר.
אך שמות האנשים המפורסמים שונו כך שקשה לזהות את ההקשר ההיסטורי. כך, למשל, רחוב אנה פרנק יהפוך לרחוב פרנק בלבד, ורחוב שרה אהרונסון ייקרא רחוב אהרונסון. רחוב רמון, לזכרם של אילן, אסף ורונה רמון, ייקרא רחוב השלושה, רחוב אוריאל ואלירז יהפוך לרחוב האחים, ורחוב על שמו של יוני נתניהו ייקרא בפשטות רחוב יונתן. יש לציין כי רחוב אחד ייקרא באופן מלא - חביבה רייק.
3 צפייה בגלריה
אנה פרנק
אנה פרנק
אנה פרנק. בלי השם הפרטי
3 צפייה בגלריה
יוני נתניהו
יוני נתניהו
יוני נתניהו. רק "יונתן"
(צילום: לע"מ)
חברת מועצת העירייה רינה הולנדר (הבית היהודי) מחתה במהלך הישיבה על הפשרה שהושגה. "אני מתביישת בהחלטה. איך אסתכל לבנות ולנשים בעיר הזו בעיניים כשאני מצביעה על מחיקה שלהן משלטי חוצות. אני לא מבינה למה צריך לקרוא לרחובות בשמות מחתרתיים. כשאני מרימה את האצבע עכשיו אני עושה עוול מוסרי. למה צריך להתבייש לקרוא לרחוב על שם רועי קליין? למה אם אני רוצה לקרוא לרחוב על שם שרה גיבורת ניל"י אני צריכה לקרוא רחוב אהרונסון? לי זה חשוב שלבנות שלנו יהיו דוגמאות של דמויות מופת".
סגן ראש העירייה משה שטרית (ליכוד) ויוזם ההצעה, דחה את הטענות על הדרת נשים. "בשכונת נווה שמיר הונצחו גיבורי ישראל מההיסטוריה הקרובה והרחוקה. עד כה הונצחו רק שלוש נשים בבית שמש, וכעת אישרנו שש נשים נוספות. הייתי מעורב בכל המאבקים של הדרת נשים, ואחרי שאנחנו מתקדמים פה ויש לנו ראש עיר אישה, פתאום מחזירים אותנו לשיח כאילו אני חלק מהדרה".
ראשת עיריית בית שמש עליזה בלוך אמרה כי "מועצת העיר אישרה - בתמיכת סיעת הליכוד, הבית היהודי, אגודת ישראל, ש"ס ועיר מאוחדת - את הנצחת גיבורות וגיבורי ישראל. שמות הנשים והגברים יופיעו באופן מלא ואחיד על שלטי הרחובות, כאשר שם המשפחה של הגברים והנשים הוא שם הרחוב, ומיד לאחר מכן שמם המלא יחד עם ציון פועלם. אני מציעה בעשרת ימי התשובה לעסוק בזכרם של הגיבורות והגיבורים ולא בניסיונות מיותרים להפוך כל דבר למחנאות ומריבות מיותרות. זכרם של אנשי שם אלה ראוי ליותר מזה".