מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב אמר כי "ההתנהלות סביב מבצע החיסונים ראויה לכל שבח". בריאיון לאולפן ynet הוסיף בר סימן טוב כי התחלואה כיום גבוהה יותר מאשר בגל הראשון והשני וכי אינו בטוח שניתן היה למנוע את הסגר השלישי.
"אני לא יודע את הסיבות המלאות לכך, אני מניח שזה בגלל הווריאנט החדש שמדובר עליו שהוא הרבה הרבה יותר נפוץ בקרב ילדים", אמר בר סימן טוב. "אני רואה את זה כאן בסביבה שלי, בשכונה שלי. זה הגיע למקומות שזה לא היה בהם עד עכשיו, כמעט בכל בתי הספר, בכל הכיתות אנחנו רואים ילדים חולים. וישראל היא מדינה צפופה מאוד, מערכת החינוך פה צפופה".
3 צפייה בגלריה
תמונה של משה בר סימן טוב
תמונה של משה בר סימן טוב
"מערכת החינוך קודמת לעובדי אדמיניסטרציה". בר סימן טוב
(צילום: אוראל כהן)
לדבריו, "מערכת החינוך היא הדבר שלו צריך להקדיש כרגע את מירב הקשב. זה האתגר הכי גדול שלנו, לראות את מערכת החינוך חוזרת".
חיילים ושוטרים התחסנו ועובדי הוראה לא. אולי היה צריך לתת להם חיסון בשלב מוקדם יותר? "כמתבונן מהצד, אני חושב שבהחלט מערכת החינוך קודמת לעובדי אדמיניסטרציה, שלא באים במגע עם חולים, וגם לעובדי מערכת הביטחון. ראיתי שהיה חיסון נרחב של עובדי מערכת הביטחון. ברמת התעדוף הלאומי, עובדי מערכת החינוך אולי היו צריכים לבוא לפניהם כי הם באים במגע תכוף עם הרב המאוד אנשים".
כשאתה שימשת מנכ"ל משרד הבריאות תוך זמן קצר הובלת לסגר מלא. אנחנו רואים בחודש האחרון שהייתה התמהמהות, הריסון המהודק לא התקבל והצעדים של משרד הבריאות לא התקבלו בעיתוי שהם רצו. מה השתנה בין התקופות? "הרבה מאוד. אני חושב שמנגנון קבלת ההחלטות נהיה הרבה יותר מסובך ברמה התפעולית-פוליטית שלו. השיקולים של איך הדברים נראים מבחוץ הפכו הרבה יותר משמעותיים וזה באמת עיכב החלטות מאוד משמעותיות על צעדים. אין ספק שאנחנו רואים פה עכשיו התפרצות מאוד גדולה ואני נוטה לחשוב שאם היינו מקבלים את הצעדים האלה קודם, אם היו סוגרים את הלימודים קודם, שהיום הלימודים הם המוקד של ההתפרצות, היינו יכולים למנוע חלק מההתפרצות הזאת".
3 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
"בכל הכיתות אנחנו רואים ילדים חולים". ארכיון
(צילום: רויטרס)
מאשימים אותך שבמשך לא מעט שנים ייבשת את מערכת הבריאות, הובלת אותה בעצם לקצה מבחינת היכולת להתמודד עם משבר. אתה לוקח אחריות בדיעבד על ייבוש המערכת? "זו אמירה שהיא אגדה אורבנית, שגם אם חוזרים עליה הרבה מאוד פעמים היא לא נכונה. מעבר לזה, את תקציב מערכת הבריאות קובעת הממשלה והכנסת. הגידולים הכי משמעותיים לתקציב היו כשהייתי באוצר. אני לא לוקח על זה קרדיט כי היה גם שר אוצר ושר בריאות וראש ממשלה וממשלה. אחר כך זה גדל עוד יותר כשהייתי מנכ"ל משרד הבריאות. יש לנו דרך ארוכה לעשות, צריך להמשיך ולהגדיל את התקציבים של המערכת.
"תנטרלו את קבלת ההחלטות שאפשר להעביר עליה ביקורת, התפקוד של מערכת הבריאות, הטיפול בחולים, הוא מצוין. וככה לא מתנהלת מערכת שקורסת. המערכת לא קורסת, היא צריכה עוד הרבה משאבים, אבל היא מצוינת ועובדת טוב וגם לממשלה יש חלק בזה".
כלומר גם עכשיו, עם המספרים הנוכחיים והעלייה הדרמטית בשיעורי התחלואה, חודש או שבועיים מהיום, אתה לא רואה מצב של קריסת בתי החולים? "אני לא יודע, אני מקווה שיש צעדים שנקטנו בהם שעדיין לא הבשילו. מאוד הופתעתי לראות את המספר הגדול, יותר מ-9,500 מקרים, אחוז מאומתים שעלה, מצד שני כשאני מסתכל פה מסביבי, ושוב, אני לא יודע עד כמה זה מדגם מייצג של מה שקורה, לא בירושלים ולא בישראל, אני רואה את המחלה מגיעה למקומות שהיא לא הגיעה אליהם. בתי הספר של הילדים שלי, בתי הספר של חברים שלנו כאן באזור, מקומות שלא היו בהם חולים עד עכשיו".
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית חולים רמב"ם בחיפה
מחלקת הקורונה בבית חולים רמב"ם בחיפה
"כולנו צריכים לחשוש". מחלקת הקורונה ברמב"ם
( צילום: דוברות רמב"ם)
אתה חושש לתפקוד בתי החולים בנקודת הזמן הזאת? זה לא דומה לגל השני. "אני באמת חושש וחושב שכולנו צריכים לחשוש. מצד שני, אני סומך על ההנהגה של בתי החולים. לא אנקוב פה בשמות אבל כולכם מכירים אותם. יש למערכת הבריאות מנהלים מצוינים, גם בקופות החולים, שנושאות במרב הנטל וגם בבתי החולים, ואני בטוח שהם יידעו להיערך כדי להמשיך לתת את הטיפול הנכון".
כולם מרכיבים מפלגות ורשימות. יש רשימה שלא דיברה איתך? "בוא נשים פוליטיקה בצד, הצהרתי על כוונותיי לעבור לסקטור הפרטי וזה מה שאני הולך לעשות".
מה ההצעה המעניינת שהתלבטת לגביה? "פוליטית לא התלבטתי".
אולי מנכ"ל משרד ראש הממשלה? "לא. החלטתי שאחרי כמעט 20 שנה של שירות ציבורי, אני רוצה לעבור לסקטור הפרטי, אני רוצה להיות יותר זמן עם המשפחה שלי. יש לי ילדים קטנים שאני מתפעל בזומים כל היום ורוצה להיות איתם יותר".