במשטרה מסבירים הערב (ראשון) את ההחלטה להסיר את המחסומים והגדרות ברחבת שער שכם כ"מתן הזדמנות" להורדת מפלס האלימות והרגעת המהומות במזרח ירושלים וביו"ש בימים האחרונים. הצבת המחסומים לפני כשבועיים לטענת רבים הציתה את המהומות והביאה לאי-שקט בקרב הפלסטינים במזרח ירושלים, עם תחילתו של חודש הרמדאן.
גורם במשטרה אמר לאחר ההחלטה כי "אחרי הערכת מצב מיוחדת ושיח אל מול המנהיגות המקומית הוחלט לתת הזדמנות, להסיר את הגידור, לבחון שאכן הדבר מוריד את מפלס האלימות וההסתה". כשעה לאחר ההחלטה החל ירי זיקוקים לעבר כוחות המשטרה במקום. גם חפצים נזרקו לעבר הכוחות. הצעירים שהגיעו לחגוג צעקו "אללה אכבר" ונופפו בדגלי פלסטין. כוח יס"מ פרץ לרחבה ולקח מהם את הדגלים, במקביל החלו הצעירים ליידות אבנים לעברם. עד כה נעצר אדם אחד, אך המשטרה נוהגת באיפוק יחסי.
5 צפייה בגלריה
שער שכם
שער שכם
חגיגות בשער שכם
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
שער שכם
שער שכם
ח"כ טיבי הגיע למקום לפני הסרת המחסומים. "הצבתם - פרובוקציה"
(צילום: עמית שאבי)
מ' תושב העיר העתיקה (32) טען כי הסרת המחסומים לא תפתור את הבעיות. לדבריו, "אנחנו שמחים שסוף סוף הורידו את המחסומים. הבעיה היא שהיהודים רוצים לעלות ולהתפלל במסגד אל-אקצה. ביום חמישי האחרון הם רצו להגיע לשער שכם באמצע החג שלנו. הממשלה לא מבינה שאי אפשר להרגיע את הצעירים פה בנושא הזה. אני רואה פה מהומות ואווירה שלא היו פה הרבה שנים. מסגד אל אקצה הוא קו אדום".
עם זאת, הוא ציין כי "אנחנו חיים פה ביחד, יש לי חברים יהודים. אני לא מבין למה מנסים לפוצץ פה הכול. שמים פה אלף שוטרים על שער שכם כאילו אנחנו באמצע האינתיפאדה. היהודים חושבים שזה בגלל הטיקטוק. טיקטוק זה של ילדים. אני לא מבין איזו ממשלה חושבת שבגלל זה תתחיל אינתיפאדה. פשוט רוצים שיתנו לנו לחגוג את החג שלנו בשקט בלי הפרעות ובלי משטרה באמצע החג. אנחנו רוצים שקט ושלום ושהמשפחות יעלו להתפלל בלי בעיות".
עם הסרת המחסומים בהסכמת המשטרה החלו "חגיגות ניצחון" ברחבת שער שכם. בילאל, תושב עיסאוויה, סיפר על התחושות: "יש פה הרגשה של ניצחון. המשטרה לא מבינה אותנו כמו תמיד ושמה פה מחסומים שהפריעו לאנשים. לא היה שום היגיון להפריע לאנשים".
5 צפייה בגלריה
שער שכם
שער שכם
שער שכם
(צילום: אלכס גמבורג)

הוא הוסיף: "הבעיה שהם לא מקשיבים ומבינים כל פעם רק בכוח. מחר לא יהיה פה כלום וגם היום, אם יזיזו מפה את כל השוטרים והרימונים שלהם. אני מאמין שעכשיו האווירה פה תירגע".
בחמאס התייחסו גם כן להסרת המחסומים ואמרו: "הסרת מחסומי המשטרה בשער שכם בעקבות מהפכת הצעירים הירושלמים היא דוגמא ליכולתם של הפלסטינים לערער, להתנגד ולהטיל את רצונם על הכובש. אחדות העמדות בשטח תישאר וגם התלות בפעולות התנגדות על צורותיה השונות. זו ערובה ליכולת להגיע להישגים בסוגיות לאומיות ובמאבק בישראל".
5 צפייה בגלריה
רצועת עזה: תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים
רצועת עזה: תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים
תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים ברצועת עזה
בצה"ל מעריכים כי לאירועים בבירה תהיה השפעה מכרעת על המשך הירי מרצועת עזה ואף על הפרות סדר ביהודה ושומרון. ברצועת עזה קיימו בסוף השבוע תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים.
ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת שהגיע הערב לשער שכם טרם הסרת המחסומים, האשים את "משטרת הכיבוש יחד עם המתנחלים", כלשונו, בסגירת הרחבה. לדבריו, "כל רמדאן חלק מהמורשת - ההתאספות החברתית של הצעירים. זו יצירת מציאות חדשה, הפלסטינים והמזרח ירושלמים כועסים ובצדק - זו פרובוקציה. אפשר להרגיע את הרוחות על ידי סילוק השוטרים".
לאחר הסרתן אמר ח"כ עופר כסיף כי "כמו בסאגת המגנומטרים, ההתנכלות המשטרתית לפלסטינים בשער שכם נועדה לייצר פרובוקציה ואלימות. טוב שהוסרו הגדרות". הוא טען כי "רה"מ ושר הבט"פ הובילו בכוונה לשפיכות דמים וחשוב שיעמדו לדין על פשעיהם".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"התקפלות מבישה של המשטרה והממשלה". בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ איתמר בן גביר (סיעת הציונות הדתית) אמר כי "ממשלת ישראל נכנעה לפורעים". לדבריו, "החלטת מפכ"ל המשטרה לאפשר לפורעים בשער שכם ניצחון בהסרת הגדרות היא התקפלות מבישה ופגיעה קשה בריבונות הישראלית. ידע כל פורע חוק כי מדינת ישראל מתרפסת ונכנעת אם יבצע מעשי לינץ ביהודים. ממשלת ישראל ומשטרת ירושלים נכנעו הערב לאלימות והתקפלו - ההתקפלות הזאת עוד תעלה לנו בדם רב".
בתוך כך, משרד החוץ של איחוד האמירויות פרסם תגובה לאירועים האלימים שהתרחשו בירושלים בימים האחרונים. "איחוד האמירויות מביע דאגה עמוקה מאירועי האלימות במזרח ירושלים הכבושה שביצעו קבוצות ימין קיצוניות, שכתוצאה מהם נפצעו מספר תושבים", נכתב בהודעה.
"משרד החוץ מגנה את כל צורות האלימות וההסתה שנוגדים את הערכים והעקרונות האנושיים. המשרד קורא לרשויות בישראל לשאת באחריות לבלימת ההסלמה ולהביא לסיומם של כל הפגיעות והצעדים שגורמים להתמשכות המתיחות. כמו כן, המשרד מבהיר כי יש לשמור על הזהות ההיסטורית של ירושלים הכבושה ולנקוט באיפוק מירבי כדי למנוע מהאזור להיגרר לרמות חדשות של היעדר יציבות ואיום על השלום".