1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו רוני גמזו יעקב ליצמן
בנימין נתניהו רוני גמזו יעקב ליצמן
בנימין נתניהו, רוני גמזו ויעקב ליצמן
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
חרף הדרישה החד-משמעית של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, לאסור על טיסת חסידים לאומן בראש השנה, הסתיים הערב (א') דיון סוער בעניין ללא החלטה וגם ללא גיבוי מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו לגמזו. עם פיזור הדיון אמר נתניהו שהוא מוכן לבחון את המתווה שהציעו חסידי ברסלב להגיע לאומן בתנאים מחמירים של ריחוק חברתי, בדיקות קורונה ובידוד (חלוקת החסידים לקפסולות כמו בכותל).
הדיון נמשך לאורך שעות הערב ונקטע זמנית כשנתניהו יצא למסיבת העיתונאים. בפתח הדיון דרש השר יעקב ליצמן לפטר את גמזו, משום שפנה באופן אישי לנשיא אוקראינה וביקש ממנו לאסור על הגעת החסידים. גמזו עשה זאת מאחורי גבם של נתניהו, משרד החוץ ושגריר ישראל באוקראינה.
"הוא שלח באופן חד צדדי מכתב לנשיא אוקראינה כדי לקבוע עובדות בשטח", אמר ליצמן. "אני מאוד לא אוהב את זה. אם הוא עובד לבד ולא מעדכן אותנו - מבחינתי הוא יכול להתפטר. פנייתו של גמזו לנשיא אוקראינה היא סטירה בפרצופם של רבבות חסידי ברסלב. הוא צריך לשבת עם נציגי החסידים ולדון איתם על דרכים אפשריות, תוך בחינה ואיתור פתרון לקביעת כללים ותנאים לנסיעה ללא סכנת הדבקה. רבבות חסידי ברסלב שנוסעים מדי שנה לאומן נמצאים בחשש ודאגה לגבי הנסיעה השנה בצל הקורונה. נדרשת הבנה לכאבם והקשבה לבקשתם הלגיטימית".
נתניהו אמר: "בואו לא נדבר על התפטרויות".
ליצמן: "אני עומד על כך שגמזו ישלח מכתב התנצלות ושיסביר שלא התכוון לטעון שיהודים מפיצים מחלה".
כשהוצגה לנתניהו מפה של אומן הוא אמר: "אני לא מבין. אמרו שזה רחוב וחצי אבל זה מתפרס על שטח ענק".
נציגי ברסלב אמרו בדיון שהאינטרס שלהם הוא שחסידים יסעו לפרק זמן קצר ככל האפשר, אבל פרופ' גמזו דוחק בהם לטוס דרך מדינות שלישיות - חודש לפני הזמן.
גמזו הגדיר את הנסיעה לאומן "מסיבה", והשר אריה דרעי ענה לו: "אתה מפגין בורות. אני הייתי 10 שנים בראש השנה באומן בלי מקלחת בדירה. לא היה לנו אוכל כמו שצריך. אתה מדבר על מסיבה? היום התנאים השתנו כי יש בתי מלון, אבל אנשים לא נוסעים למסיבה".

הכעס של גורמים חרדים על גמזו לא קשור רק בסוגיית אומן. לטענתם, הוא נוקט סחבת בשלושת השבועות האחרונים ולא נענה לדרישה של ליצמן והשר אריה דרעי להשוואת ההתקהלות בבתי כנסת למלונות ומסעדות לפי גודל. הדיון אצל ראש הממשלה עסק גם בסוגייה זאת.
גורמים בסביבת ליצמן אמרו: "גמזו עושה צחוק מאיתנו ודוחה הכרעה בדבר כה פשוט וברור תוך אפליה מקוממת. הוא דוחה ודוחה כדי להגיע לחגי תשרי. בבלפור חוגגים בהפגנות, הקניונים פתוחים, מסעדות ובתי מלון פועלים והשמים נפתחים - ובתי כנסת תקועים שרירותית. די. גמזו עבר את הגבול".
עם זאת, בדיון הושגה הסכמה על מתווה מורכב שמשווה את ההגבלות בהם לאלה באירועי תרבות. מספר המשתתפים המותר יהיה תלוי בכמות הפתחים, בגודל האולם, ובהיותה של עיר אדומה/כתומה/צהובה/ירוקה. באופן תיאורטי, בחלל גדול מאוד עם מספר פתחים מתאים בעיר ירוקה אפשר יהיה להכניס עד 1,000 איש גם בבית כנסת וגם באולם תרבות. למעשה, ההחלטה היא להפעיל את שיטת הרמזור על בתי הכנסת. המתווה יובא מחר לאישור קבינט הקורונה.
פרופ' גמזו עצמו אמר הערב: "אין בכוונתי לשנות את עמדתי בנושא אומן. אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה - למנוע טיסות לאומן. התורה מחייבת את כולנו, 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. התקהלות של עשרות אלפי איש במתחם אחד תהפוך את ישראל למדינה אדומה יותר ותוביל לסגר שיפגע באזרחי ישראל, בעולם התורה ובכלכלת ישראל. לבי עם חסידי ברסלב, אך למרות הרצון הגדול, שמירה על חיי אזרחי ישראל ובריאותם חשובה יותר מכל דבר אחר". הוא אמר ל-ynet: "אני ממשיך בתפקידי. 82 טיסת הצ'רטר לאומן לא".
בהכנת הכתבה השתתף אדיר ינקו