בעיר החרדית אלעד ישנו מוקד שמטרתו לעדכן מיידית את התושבים במצבי חירום - אך הוא לא פעל. רק כשעה לאחר הפיגוע שבו נרצחו שלושה בני אדם, בסביבות השעה 21:30 אתמול (חמישי), החלו לקבל שיחה ממוקדם החירום. עוד קודם לכן נמסרה לתקשורת הודעה מטעם העירייה, ולפיה היא קוראת לתושבים שלא לצאת מן הבתים.
הדיווחים הראשוניים על האירוע באלעד התחילו לצוץ בקבוצות הוואטסאפ העירוניות כבר ב-20:40, אך מכיוון שבעיר ישנה קבוצה גדולה של תושבים שמטעמים דתיים לא מחזיקים בביתם מכשירי נייד או רדיו ואינם מחוברים לרשתות אינטרנט - רבים מהם למעשה לא עודכנו על אודות הפיגוע. בפיגוע נרצחו שלושה ונפצעו ארבעה נוספים באורח קל עד אנוש.

3 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
ראש העיר קרא שלא לצאת מהבתים - רבים מהתושבים לא קיבלו את ההודעה
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
ראש העיר אלעד פרוש
(צילום: יאיר שגיא)
ניב שפירא, מנהל ארצי בחטיבה הדתית בהסתדרות ותושב אלעד, סיפר כי עודכן על האירוע דרך הודעות שקיבל. הוא אמר כי הוא מודע לביקורת ולכעס של התושבים על כך שקווי החירום לא פעלו מיד כדי לספק אזהרה לתושבים על הימצאותם של מחבלים. "כרגע אין זמן לבקר אותנו. אפשר רק להסיק מסקנות אחרי האירוע", אמר. הוא ציין כי אף פעם לא אירע פיגוע עם הרוגים בעיר החרדית שליד ראש העין: "התחושה שלנו מאוד קשה כשזה מגיע לאלעד. זו עיר שאף פעם לא חוותה את זה. זה כואב אי אפשר להכיל את זה, זה דבר שאי אפשר להכיל אותו".
שפירא היה מחוץ לעיר, ובתו גרה באזור הפיגוע: "ברוך השם היא ובעלה היו בבית. הילדים שלי אחת הייתה אצל חברה ברחוב ובן נוסף היה בזירה כמתנדב איחוד הצלה".

יחיאל ועקנין עובד בשירות לאזרח, תושב העיר ומתנדב איחוד הצלה סיפר על תחושת הביטחון בעיר: "אחרי הפיגוע בתל אביב נעמד פה חבר מועצת העיר עם אקדח ואמר 'אם המשטרה לא תעמוד פה, אני אעמוד פה'". הוא טוען לזלזול בחיי התושבים: "הרי אם הייתה פה ניידת בכל יום בכניסה לעיר המחבלים היו חושבים פעמיים אם להיכנס לעיר עם שמירה".
לטענתו, לכוחות המשטרה לקח דקות ארוכות להגיע לזירת הפיגוע: "רק חצי שעה אחרי בערך התחלתי לראות את הכוחות מגיעים מכיוון כביש 6. היו בשטח אחרי כמה דקות שיטור עירוני כי הייתה ניידת בכניסה לאמפי פארק (שבו אירעו חגיגות עצמאות), אבל זה שיטור עירוני כזה. אני מדבר על הכוחות היותר משמעותיים".
ראש העיר ישראל פרוש אמר בהצהרה לתקשורת דקות לאחר הפיגוע: "ביקשתי מכולם היות ויש הרבה מאוד ילדים פה בעיר, להיכנס לבתים, לסגור דלתות, החנויות סגורות, אין מה לחפש בחוץ, לנעול דלתות ומרפסות. אנחנו מבינים את המצב, לא צריך להכניס לפאניקה. זה אירוע שאם כולם יישבו בבית ויסגרו דלתות, לא יהיו יותר נפגעים".
הוא סיפר על תחושותיו, כראש עיר שכאמור לא חוותה פיגועים: "אני רגיל להתקשר לראשי ערים אחרים, לדבר איתם ולהציע עזרה. פתאום אתה מוצא את עצמך באירוע כזה, זה לא פשוט. היו פה נרצחים בעיר בעבר, לא בתוך העיר אבל זה משפחות, זה ילדים. יש פה תושבים טובים והם רוצים לעזור, ואני סומך על בורא עולם וכוחות הביטחון שהם עושים את העבודה הטובה ביותר".
רב העיר, שלמה זלמן גרוסמן, נמנע מלמתוח ביקורת על מצב האבטחה בעיר ואמר במשדר המיוחד של ynet כי כעת יש להתמקד במאמצים לתפוס את המחבלים ולטפל בנפגעים. " אנחנו עכשיו צריכים להתרכז בחלק המעשי, החיוני, מה אנחנו יכולים לעשות. כל אחד ואחד לנסות לתפוס את המחבלים ולהתפלל עליהם, וכל אחד עושה את התפקיד שלו כרגע על הצד הטוב ביותר. החלק שאנחנו רוצים לדעת זה בעיקר איך אנחנו יכולים לעזור לאנשים האלו, למשפחות האלו", אמר.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו מבקשים להימנע משרשור הודעות כזב ומדגישים כי הסריקות נמשכות כל העת, בסיוע מסוקי המשטרה וכוחות רבים. בניגוד לפרסומים שגויים, ניידת משטרה הגיעה לזירה תוך 5 דקות בדיוק ממועד הדיווח הראשוני למוקד 100 ולא התקיים כל מפגש קודם לכן של שוטר עם המפגע".
השירות הפסיכולוגי החינוכי ומחלקת הרווחה בעיריית אלעד פתחו מוקד מידע מאוייש לתושבים. מוקד סיוע לילדים בחרדה פועל במספר 03-9078145. מוקד מידע כללי פועל במספרים 03-7478842 ו-03-7478862. תושבים גם מוזמנים לפנות למוקדי הסיוע והתמיכה של קופות החולים: לאומית 073-2800539, מאוחדת 3833*, כללית 03-7472010, מכבי 03-5143831.
פורסם לראשונה: 23:04, 05.05.22