חמאס ממשיך להתעצם ולשפר את דיוק הרקטות שלו - וסוף השבוע האחרון הוכיח זאת: צבא הטרור של חמאס, כפי שהגדיר זאת הרמטכ"ל אביב כוכבי בתחילת כהונתו, לא קופא לרגע על שמריו - ונתוני השיגורים בסוף השבוע האחרון הראו זאת.
מהנתונים עולה כי בחסות השקט היחסי של השנים האחרונות, חמאס שיפר את יכולותיו בדרום: 9 מתוך 40 הרקטות ששוגרו מרצועת עזה בשישי ובשבת היו אמורות להתפוצץ בשטחים מיושבים. 7 מהן יורטו על-ידי לוחמי כיפת ברזל, ושתיים נוספות התפוצצו ליד מבנים ביישובי העוטף ופגעו ברכוש.


יחסית לנשק סטטיסטי שזכה בעבר לכינוי "רקטה טיפשה", 22% הצלחה הם סיכויים גבוהים. אם להשוות לימי לחימה - לפחות 200 רקטות מתוך 1,000 שישוגרו מדי יום יתפוצצו בשטחים מיושבים בישראל אם לא ייורטו על-ידי מערכת ההגנה האווירית. בהנחה סבירה שכיפת ברזל לא תהיה הרמטית, ותשמור במקרה הטוב על 85%-90% הצלחה, עשרות רקטות ייפלו בשטחים מיושבים בהסלמה או המלחמה הבאה עם חמאס, בהנחה שהעימות יהיה חד-זירתי וחיזבאללה לא יהיה חלק ממנו.
בסבבים האחרונים, לאורך השנתיים האחרונות, חמאס פעל כדי לעקוף את כיפת ברזל לא אחת, בעיקר במטחים גדולים. אותם ניסיונות צלחו חלקית ואף הובילו להרוג באשדוד - אך מאז גם במערכת הביטחון שדרגו את יכולות המערכת מול מטחים מרוכזים במגוון טווחים. סוף השבוע האחרון הסתיים בהצלחה יחסית לחמאס, גם אם לא גבה קורבנות ישראלים.
2 צפייה בגלריה
ירי לעבר עוטף עזה
ירי לעבר עוטף עזה
הנזק בעוטף עזה, אתמול
(צילום: רועי עידן, ביטחון אשכול, ביטחון נחל עוז)
מבחינת פיקוד הדרום, כל רקטה שמשוגרת בשגרה לעבר ישראל, היא הזדמנות "לגלח" יכולות אסטרטגיות נוספות שחמאס מתעצם בהן ביתר שאת, כדי להרחיק את העימות הבא או לגרום לחמאס להגיע אליו לא מוכן. כל סבב של עימות צבאי עם ישראל מאפשר למעשה לאנשי חיל האוויר, רפאל ומפא"ת של משרד הביטחון לשפר עוד יותר את גרסת המערכת של כיפת ברזל - אפילו בין מטח למטח.
מערך המל"טים והרחפנים, הקומנדו הימי, האיסוף המודיעיני והמנהור של חמאס ספגו פגיעות ניכרות מצה"ל בשנתיים האחרונות - אך חמאס לא מרפה. סביר שבארגון הטרור מנסים להחדיר לרצועה, ככל הנראה ללא הצלחה עד כה, ערכות לדיוק הרקטות ולהפיכתן לטילים - בדומה לפרויקט הדיוק של חיזבאללה.
צוות מיוחד ומשולב באנשי פיקוד הדרום, אמ"ן, השב"כ והמוסד נדרש לסוגיה בשנה וחצי האחרונות, ופועל כדי לסגור קצוות נגד ההתעצמות האסטרטגית של חמאס באמצעים האלה. מדובר במבצעי סיכול רגישים, שחלקם מתנהלים מחוץ לגבולות הרצועה - מנמלים דרכם מגיעות סחורות לעזה וכן במעברי רפיח וכרם שלום.
2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בהערכת מצב באוגדת עזה
אביב כוכבי בהערכת מצב באוגדת עזה
הרמטכ"ל כוכבי בהערכת מצב באוגדת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
בפיקוד הדרום מעריכים שחמאס עוד רחוק מהכנסה או ייצור של נשק שובר שוויון, ולא מצליח מזה שנים להכניס נשק תקני לתוך הרצועה בשל פעילות צה"ל. אך הצלחת ההתחמשות שלו כבר מגיעה לעולמות של צבירה ושיפור הרקטות כפי שניתן היה להתרשם בסוף השבוע.

כוכבי נפגש עם ראשי רשויות. חמאס: "הטילים מוכנים"

בתוך כך, הרמטכ"ל כוכבי החליט לוותר על נסיעתו לוושינגטון שהייתה אמורה להיות מוקדשת למגעים עם איראן, ובמקומו יגיעו ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן וראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, אלוף טל קלמן שייפגשו עם בכירי הצבא אמריקני.
כוכבי נועד הבוקר עם ראשי הרשויות בעוטף עזה וסקר בפניהם את המצב הביטחוני. כוכבי הסביר כי מקור ההסלמה נעוץ במהומות בירושלים, וכי אם שם יירגעו הרוחות - אז גם ברצועת עזה. הוא הודה כי היו התלבטויות רבות על אופן התגובה לשיגורי הרקטות, והדגיש כי צה"ל ערוך להגיב בעוצמה אם וכאשר יידרש.
"אני רוצה להביע בפניכם את הערכתי הרבה על המנהיגות והחוסן שמפגינים ראשי המועצות והתושבים", אמר הרמטכ"ל. "אנחנו מתמודדים בימים האחרונים עם אירועי אלימות בזירה הפלסטינית בכמה גזרות ופועלים להחזרת היציבות והשקט ליישובי הדרום. במקביל, אנחנו נערכים באופן מלא לאפשרות של הסלמה או הרחבת המערכה ועוסקים בהכנות הנדרשות לכך".
בהודעה שפרסם היום עודד חמאס את המשך ההסלמה בירושלים, תוך רמיזה עבה למתן סיוע באמצעות ירי רקטות מעזה: "אנו קוראים ליותר לכידות והתגייסות בעיר העתיקה של ירושלים ובשעריה, לצעוד אליה וליצור בלבול באזורים הסמוכים להתנחלויות. אנו קוראים להתנגדותנו להשאיר את האצבע על ההדק, ולהכין את הטילים שיהיו מוכנים לכוון מעוזי האויב ומתקניו הצבאיים והחיוניים".
אליאור לוי ומתן צורי השתתפו בהכנת הכתבה