2 צפייה בגלריה
טבח מינכן
טבח מינכן
טבח מינכן
(צילום: AP)
גרמניה מתכוונת להגדיל באופן משמעותי את הצעתה לפיצויים למשפחות י"א חללי טבח מינכן. כך אמרו הערב (יום ב') גורמים בכירים בישראל, שנחשפו לדיונים הפנימיים בגרמניה, הנערכים כשברקע החלטתן של המשפחות להחרים את הטקס שייערך במינכן ביום שני הבא, ב-5 בספטמבר, לציון 50 שנה לטבח באולימפיאדת 1972 - כל עוד לא יושג הסכם פיצויים ראוי מולן.
עד כה הציעו הגרמנים סכום פיצויים העומד על 5.5 מיליון דולר, שנדחה על ידי המשפחות ונתפס על ידן כעלבון. בימים אלה מתנהל משא ומתן מתקדם בניסיון להגיע להצעת פשרה גדולה בהרבה מההצעה המקורית, וההערכה הזהירה היא שגרמניה תציע במסגרתה סכום שעולה על 10 מיליון דולר. המשפחות, יצוין, דרשו סכום שגבוה פי עשרה מההצעה המקורית, אך סביר להניח שהדרישה הזו לא תתקבל.
המשפחות טענו שההצעה המקורית של הגרמנים, 5.5 מליון דולר, הייתה מעליבה וכי מחבלי מינכן קיבלו מהגרמנים סכום גבוה יותר. הגרמנים מעוניינים מאוד להגיע להסכמה, אך יש ספק אם יספיקו להגיע להבנות תוך שבוע.
בכיר ישראלי אמר הערב שהסיכויים להגיע כעת להסכם גדולים יותר מ-50%. לדבריו הגרמנים עושים מאמץ גדול לסיים את הפרשה ובמגעים מעורבים גם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר ובכירים בממשלה בברלין. המטרה היא להגיע להסכם עד מועד הטקס, כדי לאפשר את הגעת המשפחות וכן את נשיא המדינה יצחק הרצוג, שכבר הבהיר שלא יגיע אליו בלעדיהן.
הגרמנים מייחסים חשיבות רבה לאירוע לציון 50 שנה לטבח ומעוניינים להכריז בו כי לראשונה ממשלת גרמניה לוקחת אחריות על הכשלים סביב הטבח. תוקם ועדת היסטוריונים משותפת לישראל ולגרמניה שתחקור את האירוע ותאפשר לראשונה שקיפות מלאה לכל חומרי הארכיון שהגרמנים הסתירו במשך שנים.