השוטרת קים פוטר ממינסוטה שבארצות הברית, שירתה בצעיר האפרו-אמריקני דונטה רייט לפני ארבעה ימים, מואשמת בהריגה ועומדת בפני עונש של עד עשר שנות מאסר. פוטר, שפרשה משורות המשטרה אחרי המקרה, נעצרה אך שוחררה אחרי כמה שעות תמורת ערבות בסך 100 אלף דולר. הדיון הראשון בעניינה בבית המשפט צפוי להתקיים היום (ה').
4 צפייה בגלריה
חצי חצי קימברלי (קים) פוטר שוטרת ב ברוקלין סנטר ש ירתה למוות ב דונטה רייט
חצי חצי קימברלי (קים) פוטר שוטרת ב ברוקלין סנטר ש ירתה למוות ב דונטה רייט
רייט ופוטר. "להיות שחור ולנהוג - עדיין נגמר בעונש מוות"
(צילום: AFP)
מהחקירה עלה כי רייט, בן 20, נהרג מקליע אחד שחדר לחזהו. מפקדה של פוטר טים גאנון, שפרש אף הוא מהשירות, טען כי היא ירתה בטעות. לדבריו, פוטר התכוונה להשתמש באקדח טייזר אך התבלבלה ושלפה אקדח רגיל. מבחינתו מדובר בתאונה שהסתיימה במוות טראגי.
עורך הדין שמייצג את משפחתו של רייט לא קיבל את הטענה הזו. "זו לא תאונה", אמר עו"ד בנג'מין קראמפ. "מדובר בשימוש מכוון ומחושב בכוח שאינו עולה בקנה אחד עם החוק. 'להיות שחור ולנהוג' זו עדיין נוסחה שמובילה אותך לעונש מוות", אמר עו"ד קראמפ.
רייט נורה אחרי שהתבקש לעצור בעקבות עבירת תנועה. בבדיקה שערכו השוטרים בעת שעיכבו אותו הם גילו כי עומד ותלוי נגדו צו מעצר. בשלב מסוים נכנס רייט לרכבו, לכאורה כדי להימלט מהשוטרים, ותוך כדי המאבק פוטר צעקה "טייזר, טייזר" - אך השתמשה באקדח רגיל במקום. רייט נפצע מהירי שלה וכעבור זמן קצר מת מפצעיו.
"הולי שיט, יריתי בו", פוטר נשמעה אומרת בסרטון ממצלמת הגוף שעליה שפורסם. בעקבות הצהרות המשטרה על הבלבול בין האקדחים, תהו בתקשורת האמריקנית איך טעות שכזו יכולה לקרות. בדיווחים השונים הודגשה העובדה שלמרות שטעויות שכאלו נדירות, הן קרו כבר כמה פעמים בעבר ואף הובילו למותם של עצורים.
4 צפייה בגלריה
הפגנה עימותים בעקבות מות דונטה רייט צעיר שחור ב ברוקלין סיטי ב מינסוטה ארה"ב
הפגנה עימותים בעקבות מות דונטה רייט צעיר שחור ב ברוקלין סיטי ב מינסוטה ארה"ב
ההפגנות במינסוטה
(צילום: AFP)
המקרה אירע במרחק לא רב מבית המשפט במיניאפוליס, שם נמשך משפטו של השוטר דרק שובין שנאשם ברצח ג'ורג' פלויד בשנה שעברה. פלויד הפך אז לסמל התנועה "לחיי שחורים יש ערך", אחרי ששובין לחץ את ברכו על צווארו של פלויד בעת מעצר ולטענת התביעה חנק אותו למוות. בעקבות המקרה התפתחו הפגנות ומהומות שנמשכו ימים ארוכים בארצות הברית ובעולם.
גם הירי של פוטר ברייט הוביל להפגנות סוערות ולמהומות במינסוטה, שבמהלכן השוטרים אף נאלצו להשתמש בגז מדמיע והרשויות הכריזו על עוצר לילי בכמה מקומות. הנשיא ג'ו ביידן התייחס גם הוא למקרה ואמר כי מדובר ב"טרגדיה אמיתית". "השאלה היא - האם זו תאונה? האם זה היה בכוונה? זה דבר שייקבע על ידי חקירה מקיפה", אמר הנשיא האמריקני. ביידן קרא להמתין לסיומה של החקירה, ואמר שאין הצדקה לאלימות.