נשיא המדינה יצחק הרצוג המריא הלילה (בין שני לשלישי) לביקור מדיני בארצות הברית, שבמהלכו ייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן. זה יהיה ביקורו הראשון של הרצוג בארה"ב מאז שנכנס לתפקידו כנשיא, והוא יתקיים בעקבות הזמנה אישית של ביידן במהלך ביקורו בישראל ביולי האחרון.
הפגישה בין השניים צפויה להתקיים מחר בשעה 18:00 שעון ישראל, שישה ימים לפני הבחירות בישראל. היא נועדה לשדר מסר לציבור בישראל ובארה"ב שהיחסים בין המדינות הם מעל לפוליטיקה ושלא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות - היחסים טובים, איתנים ובלתי ניתנים לערעור.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס פתיחת אירועי המכביה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס פתיחת אירועי המכביה
"מעריך ואוהב אותו מאוד". ביידן והרצוג
(צילום: AFP)

בכירים אמריקנים אומרים כי ביידן מאוד אוהב ומעריך את הנשיא הרצוג. בעיני הממשל האמריקני, הרצוג הוא דמות חשובה מאוד ובעלת השפעה גדולה על הפוליטיקה והציבוריות בישראל. ייתכן שהם חושבים שהרצוג יוכל למנוע הקמת ממשלת ימין קיצונית שבה ייקחו חלק יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר - כזו שתפגע בהיתכנות פתרון שתי המדינות, שאותו ארה"ב רוצה לשמר בכל מחיר.
עם זאת, אותם בכירים מכחישים שביידן יעלה בפני הרצוג את הדאגה שלו מהקמת ממשלת נתניהו-סמוטריץ'-בן גביר. "הביקור לא יעסוק בפוליטיקה, אלא ביחסים בין ישראל לארה"ב. זה לא ביקור שנועד לדבר על הבחירות, אבל ברור שידברו על מה שיש במשותף בינינו", הם אמרו. "לנשיא ביידן יש רומן עם ישראל. הרצוג מייצג בעיניו את הרומן הזה, ולכן הוא מצפה מאוד לפגישות איתו. לראיית ביידן, אין ייצוג טוב יותר למדינת ישראל מאשר הנשיא הרצוג שמאוד מוערך בישראל ומחובר לכל קצוות הציבור".
4 צפייה בגלריה
אוניית קידוח
אוניית קידוח
האמריקנים המתינו להשגת הסכם עם לבנון לפני שאישרו את ביקור הרצוג. אסדת כריש
(צילום: רויטרס)
אחד הנושאים שבהם יעסקו השניים הוא הסכם הגז שצפוי להיחתם באופן סופי השבוע בין ישראל ללבנון, לאחר משא ומתן ממושך בין שתי המדינות בתיווך ארה"ב. האמריקנים המתינו להשגת ההסכם כדי לקיים את הביקור, שלראייתם מהווה מחווה לישראל על הליכתה להסכם.
נושא נוסף הוא איראן, שכן ישראל עדיין מוטרדת מהאפשרות שאחרי בחירות האמצע בארה"ב שייערכו בעוד בשבועיים, וושינגטון תחזור למשא ומתן עם טהרן ותצטרף מחדש להסכם הגרעין. דבר נוסף שמטריד את ישראל הוא הקשר בין איראן לרוסיה ואספקת המל"טים התוקפים האיראניים למוסקבה, שמשמשים אותה במלחמה באוקראינה. הרצוג ידון עם ביידן גם על קידום יוזמה משותפת בנושא משבר האקלים.
4 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט איראני בשמי אוקראינה. היחסים בין טהרן למוסקבה מדאיגים את ישראל
(צילום: AFP)
לפני המראתו אמר הרצוג: "ארה"ב כידוע היא בעלת הברית הגדולה ביותר שלנו, והשותפות האסטרטגית בינינו היא ארוכת שנים ולא ניתנת לערעור. בפגישותיי המתוכננות עם הנשיא ביידן, עם בכירי הממשל, הסנאט והקונגרס ועם מעצבי דעת קהל, אני מתכוון לדון בהתפתחויות החשובות באזורנו, החל מהסכמי אברהם, הסכם הגז עם לבנון והשאיפה לצרף עוד מדינות וגורמים למעגל השלום האזורי, וכמובן אשים דגש על האיום האיראני אשר מערער את היציבות לא רק במזרח התיכון אלא בעולם כולו - ומחייב עמידה נחושה ומאוחדת נגדו.
"כמו כן נדון בנושאים נוספים, ובהם משבר האקלים שמאיים על האנושות כולה, וכן בהזדמנויות כלכליות ומדיניות, שהשותפות הישראלית-אמריקנית מביאה איתה. ביקורי כידוע מתקיים בעיצומן של מערכות בחירות - בישראל ובארה"ב - והוא מהווה הזדמנות לשוב ולהדגיש שהידידות והשותפות האיתנה בין המדינות נמצאת מעל לכל מחלוקת פוליטית ומעל לכל מחנה פוליטי או מפלגתי".
הנסיעה של הרצוג מתואמת עם ראש הממשלה יאיר לפיד ועם שר הביטחון בני גנץ. לפני יציאתו לארה"ב עבר הנשיא הרצוג תדריכי עומק מקהילת המודיעין באשר לנושאים רגישים לקראת הצגת מידע עדכני בפני הנשיא ביידן. שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג, אחיו של הנשיא, ילווה אותו במהלך הביקור ביחד עם שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שלקראת הביקור כתב אמש בטוויטר ש"הקשרים בין שתי המדינות בלתי ניתנים לשבירה".
4 צפייה בגלריה
 בני גנץ
 בני גנץ
יטוס ביום רביעי לביקור ביטחוני-מדיני בטורקיה. גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך ביקורו ייפגש הרצוג גם עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ועם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. בנוסף הרצוג ייפגש עם הנהלת הקהילות היהודיות בארה"ב ועם הנהגת בית הנבחרים משני הבתים ומשתי המפלגות, כדי לסמל את הקשר הדו-מפלגתי בין ארה"ב לישראל. הוא ישתתף גם באירוע לציון שנתיים להסכמי אברהם במכון המחקר "אטלנטיק קאונסיל".
בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ ימריא מחר לביקור ביטחוני-מדיני בטורקיה, במה שיהיה הביקור הראשון של שר ביטחון ישראלי באנקרה זה עשור. במהלך הביקור צפוי גנץ להיפגש עם שר ההגנה של טורקיה חולוסי אקאר ולהתקבל במשמר כבוד במשרד ההגנה באנקרה. לפני כחודשיים ביקר בטורקיה ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') דרור שלום, לראשונה מזה עשור, וחידש את ציר היחסים הביטחוניים בין המדינות. בפגישות סוכם על הנושאים שידונו במעמד השרים.
פורסם לראשונה: 21:58, 24.10.22