ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת אישרה היום בצהריים (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את תיקון החוק שיאפשר הגבלה של ההפגנות. עוד לפני כן ניהלו הבוקר יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ וח"כ ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) דיון על הנושא באולפן ynet.
ח"כ הורוביץ אמר כי עצם הדיון על קיום ההפגנות "מיותר, מסיח את הדעת ובעיקר שקרני. במקום להתעסק היום בכנסת בתוכנית כלכלית שאין לממשלה ובהקמת מערך אפידמיולוגי, נתניהו וחבורת הסייענים שלו מתעסקים באופן אובססיבי בהפגנות שוב ושוב".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ' שלמה קרעי
ניצן הורוביץ' שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעי וניצן הורוביץ
(צילום: אבי מועלם)
לדברי יו"ר מרצ, "הבעיה היחידה היא במקומות סגורים בהם ההדבקה גדולה פי כמה וכמה משטחים פתוחים, שם כמעט אין בעיה אם אתה חובש מסכה ומקפיד על מרחק. בתי הכנסת והישיבות הם מדגרות קורונה, ואנחנו נראה עוד שבועיים התפרצות, בעקבות יום הכיפורים הזה עם ההתגודדויות בתוך בתי הכנסת ובתוך הישיבות. מההפגנות אין שום הדבקה וכך זה גם בעולם וישראל היום היא המדינה היחידה בעולם שאוסרת הפגנות, למרות שבכל המדינות יש קורונה, בשום מדינה לא אסרו להפגין".


הורוביץ הוסיף כי "אין נתונים על הידבקויות בהפגנות אבל יש לעומת זאת נתונים רבים ביותר על הדבקות בתוך חללים סגורים, שזה מה שאנחנו רואים. צפיפות במקומות חרדיים. תסתכל על רשימת הערים האדומות: בית שמש, ביתר עילית, אלעד".
אתה מוכן לחתונה של 2,000 איש במקום פתוח? הורוביץ: "אין שום בעיה לשמור על ההנחיות בשטח פתוח כאשר אתה שם מסכה. כל המיקוד על ההפגנות הוא שקרי, מזויף ופוליטי לטובת האינטרסים של נתניהו, ראש הממשלה הכושל בתולדות המדינה".
2 צפייה בגלריה
עימותים בבלפור
עימותים בבלפור
הפגנה בבלפור
(צילום: אלכס קולומויסקי )
מנגד, טען ח"כ קרעי כי יש מחקרים שמלמדים על הסכנה בהפגנות: "זו הזיה לראות את ח"כ הורוביץ, שאגב ח"כ ממפלגתו, תמר זנדברג, אמרה לא מזמן שהיא נגד הפגנות, ולא צריך אותה ולא צריך אותו בשביל זה. יש מחקרים - אבל אני מניח שגם האקדמיה כבר לא רלוונטית לח"כ הורוביץ - על הערים בארצות הברית שבהן היו הפגנות".
הורוביץ: "זה שקר".
קרעי: "ניצן, אני מציע לך לקרוא את המחקר".
הורוביץ: "אתה פשוט משקר ומטעה את הציבור".
קרעי: "ניצן לא הפרעתי לך, לא צריך מחקרים בשביל זה, מספיק שכל ישר".
הורוביץ: "אתה לא צריך מחקרים, אז יש מחקר או אין מחקר?".
קרעי אמר כי "אנו רואים בהפגנות אלפי אנשים ואנחנו רואים גם שלא מקפידים על עטיית מסכות. רואים את שיעורי התחלואה מזנקים לא רק בערים החרדיות אלא בכל הארץ. כמעט כל מדינת ישראל כבר הפכה להיות אדומה".
קרעי טען כי יש להפסיק את ההפגנות: "הדברים ברורים, צריך להפסיק את הכל. אמון הציבור נפגע כאשר הוא רואה שמשהו שחשוב לפוליטיקאים מותר ומשהו שלא חשוב לפוליטיקאים אסור.

"הציבור לא מאמין לזה. צריכות להיות הנחיות אחידות לכל המרחב הציבורי, בתי כנסת כהפגנות . צריך לאכוף בצורה מאוד חמורה ומי שמפר את ההנחיות צריך לחטוף בראש. בין אם זה חילונים, חרדים או ערבים".
אתה לא מוכן גם למתווה של ה-2000 שיפגינו בקפסולות קרעי: "למה שפה יהיה מותר 2,000 ובזה יהיה רק מותר 20 ? אילו זכויות יסוד לא הגבלנו בסגר הזה?".
ההפגנה היא זכות יסוד שיש לה עליונות מסוימת בדמוקרטיה קרעי: "סליחה, אבל מה עם הזכות לחיים? 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. הזכות של אזרחי ישראל לחיות ולשמור על בריאותם חשובה בעיני מכל הזכויות. אני חושב שיש על זה קונצנזוס מאוד רחב בדעת הקהל . רק כמה הזויים כמו ח"כ הורוביץ וח"כ אלי אבידר מחפשים כאן את האנרכיה. כל המטרה היא להפיל את נתניהו וכמה גופות בדרך זה בסדר, לא קרה כלום".
זו האשמה חמורה מאוד קרעי: "נכון, מאשימים אותם בהאשמה הזאת כאשר הם אומרים 'לא נגביל, נאפשר לאלפי אנשים להצטופף ביחד' כאשר הנחיות משרד הבריאות קובעות שהדבר הזה מסוכן ומסכן את בריאות הציבור, זה אומר שמה שמעניין אותם זה רק אנרכיה. ראינו בהפגנות תקיפות שוטרים והתפרעויות".