שולמית רחל עובדיה (84) נרצחה אתמול (יום שלישי) כ-50 מטרים מביתה, וקרוביה מספרים על אישה חמה ולבבית, שהותירה אחרי בעל שבו טיפלה, שלושה ילדים ונכדים. השכנים מספרים על הפחד שאחז בהם בעקבות הפיגוע, ועל ההקלה הרבה הבוקר כשגילו שהמחבל מוסא סרסור נמצא ללא רוח חיים בתל אביב. "התחושה היא של הלם וחוסר ביטחון מוחלט", אמרה עדי אפגין לאולפן ynet. "ביום חמישי כמעט נתקלתי בו, הוא ישב ב-22:30 בחוץ ועישן סיגריה. ברגע שדיווחו על הפיגוע - ישר קישרתי את זה לבן אדם הזה, אמרתי שזה הוא".
4 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי במקום מציאת גופת המחבל
יעקב שבתאי במקום מציאת גופת המחבל
נבדק פעמיים - אך לא עורר חשד. המחבל, זירת מציאת הגופה והמפכ"ל
( צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
זירת האירוע בחולון
זירת האירוע בחולון
"התקשרתי לבעלי ואמרתי שיש כאן דמות מפחידה". זירת הרצח בחולון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
4 צפייה בגלריה
תיעוד הרצח בחולון
תיעוד הרצח בחולון
רגע הרצח בחולון כפי שנקלט במצלמות האבטחה
לפי החשד, המחבל נסע לתל אביב באוטובוס אחרי הפיגוע - ובהמשך שם קץ לחייו ברחוב בר כוכבא, סמוך לדיזנגוף בלב תל אביב. "מקורו של החשד בדיווחים של תושבים, וייתכן שהמחבל אף נצפה במצלמות עולה לאחד האוטובוסים העירוניים. יש לי ילדים קטנים, אני גרה ממש ממול", הוסיפה אפגין, ואמרה שרק אתמול נתקלה במחבל. "בשבוע שעבר ראיתי שלושה שוטרים שעצרו אותו ותשאלו אותו, וזה עורר את חשדי ופקחתי עיניים", אמרה.
נזכיר כי המחבל נבדק פעמיים - אך בכל פעם לא נעצר מכיוון שהחזיק בהיתר עבודה ובאישור כניסה לישראל, ולא היו ברשותו כלי תקיפה. "ביום ראשון האחרון בשעה 22:30 הוא ישב פה בפינת הרחוב וממש נבהלתי, כי הוא צץ כזה מולי", אמרה אפגין. אפילו התקשרתי לבעלי וביקשתי שיסתכל מהחלון כי יש פה דמות מפחידה".
"אני הולכת עם הילדים שלי למכולת, לגן משחקים, כל היום אנחנו מסתובבים", הוסיפה. "זה מאוד מפחיד. לא עצמתי עין כל הלילה, ולא התכוונתי לשלוח את הילדים לבית הספר עד שלא שמעתי שמצאו אותו. זה מרכז חולון, זה לא צחוק. אני לא מבינה איפה הביטחון שלנו. למה לא בודקים את הפועלים האלה כמו שצריך? למה נותנים להם לנוע ככה בחופשיות?".


שכנה אחרת, מרסל, סיפרה לאולפן ynet כי לפני הפיגוע שמעה את המחבל רב עם אחד מחבריו. "היה ביניהם ריב גדול, הם רבו ממש", אמרה. "אחר כך ראיתי את תמונת המחבל והבנתי שזה אותו אחד. הפועלים האלה עובדים כאן כל יום, אבל הם לא מפריעים ולא מזיקים. הם עובדים על הבניין הזה כבר שנתיים. כל יום אני עוברת פה עם הילדה, יוצאת לקניות בבוקר, רואה אותם עובדים".
עלמה שחם, שמתגוררת בסמוך לזירה שבה נמצא המחבל ללא רוח חיים, סיפרה: "קמנו בבוקר לרעש של ניידות משטרה. לא הבנו מה קורה, אמרו בקבוצה של הבניין שכנראה מצאו את המחבל ולא לפתוח חלונות. השותף שלי ראה הכול, זה פשוט מפחיד. זה נשמע הזוי שדבר כזה קורה מתחת לחדר השינה שלי. אני עדיין בהלם מהסיטואציה הזאת".
4 צפייה בגלריה
מוטי ששון
מוטי ששון
"לא להיכנס לפאניקה". מוטי ששון
(צילום: קובי קואיקס)
שכנה נוספת סיפרה גם היא שחשדה במחבל עוד קודם לפיגוע, ואמרה כי ראתה אותו אתמול בשעה 12:00 יושב ברחוב ומשחק בטלפון. "אני מכירה את שולמית", הוסיפה. "מסכנה, איזו אישה היא הייתה. זה קשה מאוד בשבילנו".
מוטי ששון, ראש העיר חולון, אמר הבוקר בתוכניתם של דוריה למפל ואודי סגל (מגיש המהדורה המרכזית בערוץ 13) ב-ynet radio: "אנחנו נמצאים בקשר עם המשפחה של הקורבן, ואנחנו מקווים לעזור להם. אמרתי לתושבים שלי שהכול בשליטה ושצריך להיות ערניים ולא להיכנס לפאניקה.
"נפעמתי מהמקצועיות של המשטרה. הפעלתי את הפיקוח העירוני, הם הסתובבו כל הלילה וסייעו למשטרה. המסר שלי לתושבים הוא שהם נמצאים בידיים טובות של כוחות הביטחון. הפעילות שלנו נתנה הרבה עידוד והרבה תחושה של ביטחון לתושבים. הכול התנהל בצורה שקטה, רגועה ויסודית. בבוקר ראיתי ש'עולם כמנהגו נוהג' ושהכול חזרה לשגרה. לא ראיתי סימנים של כעס או סימנים של פחד".

סרסור, שעבד באתר בנייה סמוך למקום מגוריה של הקשישה, החזיק כאמור בהיתר כניסה לישראל, ועבר אתמול במעבר אייל כדין. גופת הקשישה שהותקפה אותרה אתמול אחר הצהריים ליד הבניין שנמצא בהליכי בנייה במרחק קצר מביתה. בתיעוד שהגיע לידי המשטרה נראה סרסור מגיח לעבר האישה מאחור, מכה אותה - ונמלט.
לאחר שבקשתו של המחבל להיתר נבחנה ואושרה בשב"כ ובמשטרה - נמצא כי אין מניעה ביטחונית או פלילית לספק לו אותה. לו היה מוצא עבודה ומבקש היתר תעסוקה, שב"כ היה עורך לו כמקובל אבחון מלא שכולל בחינה של קרוביו ובדיקה של רקע בעייתי, ביטחוני או נפשי. ב-2012 הייתה לסרסור מניעה משטרתית לקבל היתר עבודה בישראל מסיבות פליליות.
באחרונה, כאמור, המחבל עוכב פעמיים לבדיקה ושוחרר. הוא הציג את היתר חיפוש העבודה, שבו מחזיקים כ-70 אלף פלסטינים מתוך 170 אלף שעובדים בישראל מדי יום. חקירה ראשונית העלתה כי אין לו רקע ביטחוני או השתייכות לאחד מארגוני הטרור ושהוא גם לא פרסם התבטאויות פומביות לאומניות. עד כה אין סימנים לכך שאדם אחר סייע לו ברצח או במנוסה. עם זאת, כמה מקרוביו נעצרו לחקירה. הפיגוע לא צפוי להוביל לשינוי מדיניות קבלת היתרי עבודה לפלסטינים. הפעם האחרונה שבה מחבל שהחזיק בהיתר עבודה בישראל היה מעורב בפיגוע אירעה לפני שלוש שנים.
קרובי משפחתו של המחבל אמרו הבוקר: "אנחנו לא מאמינים שהוא רצח, הוא לא יעשה דבר כזה. בתקופה האחרונה היו לו בעיות נפשיות בגלל כל מיני תרופות שהוא קיבל. מוסא אדם ביישן ושקט מאוד, בקושי מדבר אפילו עם בני משפחתו. יש דברים שאנחנו לא מבינים, נמתין לתוצאות החקירה. אנחנו בטוחים שהוא חף מפשע".
תנ"צ שלומי שגיא, ראש חטיבת הדוברות במשטרה, אמר בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio: "אני כבר הרבה שנים במשטרה ועוד לא ראיתי מחבל שהתאבד. כמובן שאנחנו לוקחים את זה בחשבון, אבל אנחנו בתחילת החקירה".
תנ"צ שגיא התייחס לעובדה שהמחבל נמצא בתל אביב ולאפשרות שהיה פוגע באנשים נוספים: "הבנו שסביר להניח שהוא באזור תל אביב, ושם התמקדנו. לא ידענו את המיקום המדויק, אני מניח שאם היינו יודעים משהו יותר מדויק היינו מוציאים הנחייה לאזרחים על ידי הרשת של תל אביב, יש להם רשת פנימית, והיינו אומרים לאנשים להסתגר".