מהומות אלימות פרצו אמש (יום שני) באוניברסיטת קליפורניה בברקלי שבארה"ב, אחרי שסמנכ"ל פורום קהלת רן בר-יושפט הוזמן על ידי ארגון הסטודנטים היהודים בקמפוס לדבר בפני תלמידים על הסברה ישראלית בזמן המלחמה. עשרות פעילים פרו-פלסטינים התאספו מחוץ לאולם, וניסו למנוע כניסת תלמידים אליו. הם צעקו "אינתיפאדה עולמית", התדפקו על הדלתות ושברו חלונות, ובשלב מסוים אף התפתח עימות פיזי במקום.

כוחות משטרה הוזעקו למקום כדי להפריד בין התלמידים. "תפסו אותי בצוואר ודחפו אותי על הקיר. סטודנטית צעקה עליי 'יהודייה מלוכלכת' וירקה עליי. זאת הייתה אנטישמיות טהורה", סיפרה סטודנטית יהודייה. סטודנט ישראלי אחר סיפר כי שמעו את קריאות "אינתיפאדה עולמית" בכל רחבי הקמפוס. "זה פשוט פחד מוות להיות עכשיו תלמיד ישראלי או יהודי בברקלי", אמר.
עידן הראל (36), מנהל אזורי בארגון Club Z שהזמין את בר-יושפט, הדגיש כי זהות הדובר לא הייתה הטריגר למהומות. "הבאנו בעבר גם דוברים מהשמאל הישראלי והיו גם אז קריאות נגד. זה לא קשור. אנחנו נמצאים באזור הכי אנטישמי בארצות הברית, צריך להבין את זה. היום מסוכן להיות כאן יהודי בקמפוס. התלמידה שהותקפה הלכה לטיפול נמרץ. ירקו עלינו. סטודנטים שנשארו בקמפוס צריכים להתמודד עם זה כל יום, אבל לא ישתיקו אותנו", ציין.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהמהומות נגד ארגון הסטודנטים היהודים באוניברסיטת קליפורניה שבברקלי
תיעוד מהמהומות נגד ארגון הסטודנטים היהודים באוניברסיטת קליפורניה שבברקלי
העימותים בברקלי
2 צפייה בגלריה
עידן הראל
עידן הראל
"בנס נמנעו פגיעות יותר קשות". עידן הראל
הוא הוסיף: "מרגישים פה כמו בגרמניה בשנות ה-30, יש שתיקה מצד הרשויות והן לא מנסות לגרום לנו להרגיש בטוחים. ביקשתי אישית שיהיה שיטור מוגבר באירוע כי ידעתי מה מצפה לנו, אבל התעלמו ממני. בנס נמנעו פגיעות יותר קשות. הם באו עם אלות ומקלות והיו מאוד אלימים. מה יהיה הלאה?".
באגודת הסטודנטים היהודים הלל בקמפוס קראו לסטודנטים שחשים מצוקה בעקבות האירוע לפנות אליהם לתמיכה נפשית, ומסרו: "אנחנו עצובים ונחרדים שאירוע עם ישראלי הושבת על ידי מפגינים. שבירת חלונות, הפחדת תלמידים והסתה של המון הם לעולם לא דברים מקובלים ואין להן מקום בשיח תרבותי. אנחנו גאים בתלמידים שארגנו את האירוע ונשארו איתנים מול בריונות והפחדת יהודים וסטודנטים ישראלים. ברקלי הלל נשאר מחויב בכל יום לתמיכה ביכולתם של תלמידים יהודים לבטא את הזהות היהודית שלהם במלואה, ללא פחד. אנחנו מודים להנהגה של UC ברקלי ולמשטרה, שניסו לשמור על הסדר ולהראות כי האירוע יכול להתקיים, גם אם ללא הצלחה. אנחנו קוראים לאוניברסיטה להטיל אחריות על אלה שהתפרעו וגרמו להרס רכוש האוניברסיטה".
סגן הקונסול הכללי בסן פרנסיסקו, מתן זמיר, מסר בתגובה כי ״הקונסוליה רואה בחומרה את האירוע שהתרחש בברקלי. אירוע זה הוא האחרון ברצף של אירועים דומים בקמפוסים ברחבי ארה"ב, המשקפים עלייה חדה ומסוכנת באיום על שלומם וביטחונם של סטודנטים יהודים וישראליים, רק בשל זהותם ודעותיהם. במדינה שמקדשת את חופש הביטוי, ובאוניברסיטת יוקרה שמקדשת את החופש האקדמי, לא ייתכן מצב שבו המון אלים וזועם יסתום פיות ויכתיב למעשה את המדיניות בקמפוס, כפי שקרה אמש. הקונסוליה עומדת בקשר עם מארגני האירוע ורשויות הקמפוס וממשיכה, כבעבר, לתבוע מרשויות אכיפת החוק בברקלי למצות במהרה את הדין עם כלל המעורבים באירוע, הן במישור הפלילי והן במישור המשמעתי".
נשיאת אוניברסיטת קליפורניה בברקלי, פרופ׳ קרול כריסט, התייחסה למהומות ואמרה כי ״המתקפה על הבניין ועל האירוע הייתה התקפה על ערכי היסוד של האוניברסיטה. בימים הקרובים נחליט על הדרך הטובה ביותר כדי להבין היטב מה קרה ומדוע, ונקבע מה לעשות כדי שזה לא יקרה שוב".
במכתב שנשלח לחברי קהילת האוניבריסטה, והגיע לידי ynet, כתבה פרופ' כריסט: ״אני בעצב רב, בדאגה ובחרדה בעקבות תקרית בקמפוס שלנו אמש, שהפרה לא רק את הכללים שלנו - אלא גם כמה מהערכים הבסיסיים ביותר שלנו״. היא שחזרה: ״התקיים אירוע בהשתתפות נואם מישראל, שהוזמן לקמפוס על ידי כמה מארגוני הסטודנטים שלנו. דקות לפני שהאירוע אמור היה להתחיל, קהל של כ-200 מפגינים החל להקיף את הבניין. דלתות נפרצו והמפגינים זכו לכניסה בלתי מורשית לבניין. האירוע בוטל, והבניין פונה כדי להגן על הדובר והקהל. אנחנו רוצים להביע חרטה עמוקה ואהדה לאותם תלמידים ואנשי ציבור ששהו בבניין".
בפלורידה העימותים הגיעו בסוף השבוע הגיעו גם לתוך כותלי בית הכנסת, כשכמה מפגינים תומכי הפסקת אש יהודים הסתננו לתפילה בבית הכנסת המרכזי עמנו-אל שבמיאמי ביץ׳. במהלך התפילה קראו הפעילים ל"הפסקת אש עכשיו", מה שעורר חילופי מהלומות עם המתפללים ואילצו את המאבטחים להתערב ולהרחיק את הפעילים מהמקום.
בסרטון שהופץ ברשתות נראים כמה מבאי בית הכנסת מכים פעילה שצועקת ״הפסקת אש עכשיו״ על רקע קריאות הרב להרגיע את הרוחות ולא "ליפול לפרובוקציה" של הפעילים.