ועידת האנשים של המדינה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות"
יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, מתח ביקורת קשה על תפקוד הממשלה לאחר מתקפת הפתע של חמאס. ביבס אמר בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו-"ידיעות אחרונות" כי ״למשרדי הממשלה לקח חודש וחצי להתאושש מהאירוע של 7 באוקטובר. אותם אנשים שלא הצליחו להזיז שום דבר רוצים עכשיו לקחת סמכויות מהשלטון המקומי״.

ביבס אמר כי אחרי שבעה חודשי מלחמה, "אחד הדברים החשובים שצריך לטפל בהם כמובן, הוא לפני הכל החזרת החטופים, בנוסף לטיפול בעזה ובצפון, אבל חשוב גם שמשרדי ממשלה יתחילו כבר לעבוד. אנחנו נמצאים במצב שכבר כמעט שלושה עשורים אין אדמיניסטרציה, ורואים את זה - אחרי 7 באוקטובר השלטון המקומי סחב את האלונקה בזמן שמשרדי הממשלה התאוששו. בעבר הבינו את זה, שצריך להעביר סמכויות לשלטון המקומי ולתת לו יותר משאבים, חופש ניהול - אבל במקום זה קיבלנו מצב הפוך, שרוצים להחזיר את ה סמכויות לאנשים שלא הצליחו להזיז כלום".
בנוגע לסוגיית חזרת תושבי הצפון לבתיהם, בצל איום חיזבאללה, ביבס אמר כי "זה אירוע בפני עצמו שצריך לקבל גם הכרעה, לא יאוחר לדעתי מתחילת או אמצע יוני. הממשלה צריכה לקבל החלטה האם קובעים יעד להחזרת תושבי הצפון, כולל או הסדר מדיני שיגרום לחיזבאללה לסגת מעבר לליטני, או לחילופין, וצריך לומר את זה בצורה ברורה, יכול להיות שצריך לצאת למבצע גדול - למלחמה בלבנון".
1 צפייה בגלריה
חיים ביבס בוועידת "האנשים של המדינה"
חיים ביבס בוועידת "האנשים של המדינה"
חיים ביבס בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: סנטרל הפקות)
אתה רואה את תושבי הצפון עוד שנה יושבים במלונות ובכל הארץ? "לא רק שאני לא רואה, אני אגיד לך גם מה הנזק. ראיתי בדרך לכאן את נתוני הרישום לחינוך. בקריית שמונה 34% לא נרשמו בכלל, בשלומי 40%, ובחלק מהמקומות זה גם יותר גבוה. אתם מבינים את המשמעות של זה? ייתכן שחלק גדול מהאנשים האלה לא יחזרו בחזרה לצפון. צריך לטפל בעורף ישראל מיידית, קודם כל מרכיבי הביטחון והחזרת הביטחון האישי, ואחר כך המרכיב הכלכלי-תעסוקתי, הם החוסן האמיתי של מדינת ישראל, לא מי שנמצא כאן. הם החוסן האמיתי, אם הם לא יקבלו את הכול אנחנו לא נהיה כאן".
איזה תשובות אתה מקבל משרי הממשלה? "לרוב אני לא מקבל אף תשובה. עכשיו, אני לא יושב בקבינט המלחמה ואני לא רואה את הנתונים שהם רואים, אבל בסוף צריך לתת תקווה לאנשים. לומר: 'אנחנו עד למועד זה נכנסים פנימה', או להגיע להסכם. לא יכול להיות מצב שנמשיך את הדבר הזה שאין מועד שבו אנחנו לא יודעים מה קורה בצפון. בדרום הרשויות התאוששו אחרי הטבח וגם הצבא התאושש והם יצאו לדרך, הקימו את מנהלת תקומה שמטפלת. יש כאלה שכבר חזרו, יש כאלה שיחזרו בעתיד, יש תקציבים, יש הכול. בצפון לא רק שלא הקימו מנהלת תקומה, השאירו את זה על משרדי ממשלה, תחת הבירוקרטיה, תחת האדמיניסטרציה שלא מתפקדת כל כך הרבה שנים - ומצפים שזה יעבוד".
ראשי הרשויות אמרו בזמן אמת שרק השלטון המקומי עזר להם, איך זה יכול להיות? "זזו עובדה. בקורונה משרדי הממשלה ניסו לנהל את המשבר לבד, וכשהבינו שזה לא הולך אז העבירו אלינו את הניהול וקיבלו ניהול ברמה הכי גבוהה. זה בגלל שבסוף כל ראש רשות, כל ראש מועצה, יודע לטפל ברמת רחוב, בית ספר וגן ילדים, הוא בקשר עם התושבים. משרדי הממשלה יושבים למעלה. יש רק שני אופרטורים שיודעים לנהל אירוע ברמת התושבים: השלטון המקומי ופיקוד העורף. כל השאר - שיזוזו הצידה ויעבירו את הסמכויות. הם יכולים להכשיל, יכולים להגיד שלא מעבירים, ולא נותנים, יכולים גם לקצץ לנו במשאבים, אבל במי זה יפגע? בנו ובהם. הציבור מאבד את האמון בממשלה, ולכן אני אומר: תעבירו לנו, אנחנו יודעים לנהל".
ביבס התייחס בהמשך למחסור בעובדים בתחום הבנייה, לאחר האיסור על הכנסת פועלים מהרשות הפלסטינית, עקב אירועי 7 באוקטובר. "הבינוי ופיתוח התשתיות הוא מנוע צמיחה מרכזי, המדינה מכניסה 35 מיליארד שקלים מכל העסקאות, אפילו 10 נוספים אחרי מיסוי. אחרי השבוע הראשון או השני התקשרו אליי בכירי משרדי האוצר והכלכלה, ואמרו לי שצריך להחזיר את הפועלים. אמרתי שאפשר לעשות את זה תוך שבועיים: קודם כל את הפועלים הישראלים, ובהמשך נייצר מנגנון שבו מנהלים רישום של הפועלים מנקודת הכניסה לאתר. אם עובד נעלם, אתר הבנייה ייסגר מיידית".
ביבס סיפר כי בכירים האוצר והכלכלה הסכימו לתוכניתו, אך זו לא יצאה לפועל עקב אי תמיכה בקרב הציבור. "עשו סקר, ראו בנתונים שהציבור לא רוצה שאף אחד יחזור לעבוד, אבל זה היה נכון לאותו רגע. היום מבינים דבר אחד, הם אמרו שהם הביאו 100 אלף עובדים, הגיעו עד היום רק 3,500, מתוכם 1,500 נגרים".
עוד אמר ביבס כי "דור הניצחון זה אותו דור שיצא ב-7 באוקטובר כדי להגן על המדינה. הילדים שלי עזבו את הכול, עבודה, לימודים, עלו על המכוניות, לא בדקו בדרך מי תומך רפורמה, מתנגד, מי דתי, חילוני, מי מסורתי, לא - הם יצאו כדי להגן על המדינה. הדור הזה מחכה לקבל את הדירה שלו, אבל הדירה שלו תקועה כי אין ניהול של הכלכלה, אין הבנה גם מה צריך". ביבס קרא להקמת סיירות ביטחון, שיתנו מענה מקומי לתושבים: "זה הגיים צ'יינג'ר האמיתי. בנתיבות בשבת השחורה ראש העיר שלח את סיירת הביטחון שנתקלה במחבלים וחיסלה אותם. באופקים, איפה שלא הייתה סיירת, נרצחו יותר מ-50 בני אדם. לכן אני אומר: תנו לנו לנהל את המערכת, אנחנו יודעים יותר טוב, תנו לנו את הסמכויות ואת המשאבים, ותקבלו תוצאה".