אחרי שאתמול (שני) התחדש משפט נתניהו, והשופטים הציעו לקיים "מרתון" ולהקדים דיונים בתיקים 1000 ו-2000 - לצד 4000, עורך דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עמית חדד, השיב כי הוא מתנגד: "במצב הנוכחי, בעיצומה של מלחמת 'חרבות ברזל', אין אפשרות לנהל את הקשר הנדרש עם ראש הממשלה לצורך היערכות לחקירת העדים הצפויים". השופטים התחשבו בכך, ביטלו את הדיון שנקבע למחר, ועל כן יתקיימו שני דיונים בלבד השבוע, וכך גם בשבוע הבא.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט
(צילום: אורן בן חקון)

בתגובתו, טען חדד כי "אין היתכנות" לשמוע עדויות של עדים בתיקים נוספים - והצטרף לקריאתו אתמול של עורך הדין ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ', לקיים רק שני דיונים בשבוע - בשל אילוצי המלחמה. למעשה, אמירתו של חדד על הקושי לשמור על קשר עם נתניהו מנוגדת לטענות שהעלה בעבר ראש הממשלה באמצעות עורכי דינו, שלפיהן תפקודו לא ייפגע למרות היותו נאשם בפלילים והצורך לנהל את משפטו. בינתיים, השופטים מתחשבים בנימוקיו לאי-הקדמת העדות, אבל ציינו בהחלטתם כי בהמשך, ככל שתעלה בקשה מנתניהו על דיונים בהקשר למלחמה - היא תידון בנפרד.
בשלב זה של המשפט מעידים עדים מטעם התביעה רק בתיק 4000. אתמול, בתגובה לבקשת עורך הדין ז'ק חן להקדים דיונים ולקיים רק שני דיונים בשבוע, בטענה שחלק מצוותו במילואים, השופט משה בר-עם העיר כי "תכננו לעבור לארבעה דיונים בינואר". כאמור, על מנת לשמור על מתכונת של שלושה דיונים בשבוע, השופט שחם הציע שידונו יומיים בתיק 4000 וביום השלישי בתיקי 1000 ו-2000, שבו משרדו של חן לא יצטרך לקחת חלק.
עורך הדין עמית חדד למעשה הגיב לבקשת עורך הדין חן, כשטען כי "אין היתכנות לשמוע את עדותם של עדי האישום בתיקים אלו במקביל לעדים בתיק 4000". לכן, לדבריו, "יש לאפשר את שמיעת קבוצת העדים הנוכחית קודם כל". כמו כן, גם עורכות הדין של נוני מוזס, נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, השיבו כי המתכונת שהוצעה "אינה ישימה" - לאור דיונים בתיקים אחרים, ביניהם כאלו שנדחו לחודשים הקרובים בשל המלחמה, ולאור שירות בני הזוג של עורכות הדין במילואים.
4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
"אין אפשרות לנהל את הקשר הנדרש עם ראש הממשלה", עו"ד עמית חדד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהחלטת השופטים, שהתייחסה לבקשת עורך הדין חן, הם כתבו כי הם מתחשבים באילוצי המלחמה: "לפנינו בקשה לצמצום ימי הדיונים ליומיים בשבוע, בשל אילוצים של עו"ד ז'ק חן, בא כוחם של שאול ואיריס אלוביץ', הנובעים ממצב המלחמה. עם סיום הכרזת שר המשפטים בדבר מצב חירום מיוחד, הכלל הוא חזרה למתכונת עבודה רגילה. בתיק זה מדובר בשלושה ימי שמיעה בשבוע. נוכח המצב החריג והמיוחד שעליו הצביע עו"ד חן, ובאין התנגדות מצד המדינה, אנו נעתרים לבקשה.
"החלטה זו תעמוד בתוקף כל עוד נמשכים האילוצים עליהם מסר עו"ד חן. באופן מעשי, הדיונים יישמעו בימים שני ושלישי בשבוע. לפיכך, הדיון הקבוע למחר מבוטל. נוכח צמצום ימי הדיונים הנוגעים לאישום הראשון בכתב האישום, שקלנו את האפשרות לשמוע במקביל בכל שבוע דיונים עדים הנוגעים לאישומים האחרים, אך מתגובת עורכי הדין של נתניהו ומוזס עולה כי בנקודת הזמן הנוכחית הם אינם ערוכים לכך. בשים לב לכך שמלכתחילה היו אמורים העדים להישמע אחרי עדי האישום הראשון, בשלב הנוכחי לא נקיים שמיעה במקביל של עדי האישומים האחרים".
4 צפייה בגלריה
רבקה פרידמן-פלדמן
רבקה פרידמן-פלדמן
הציעה לקיים "מרתון ולסיים עם פרשת התביעה". השופטת רבקה פרידמן-פלדמן
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
למרות ההתחשבות, השופטים התייחסו לטענה של עו"ד חדד לקושי לנהל את הקשר עם ראש הממשלה בזמן מלחמה: "עם זאת, על נתניהו ומוזס להיות ערוכים לחידוש הדיונים באישומים אלה מיד עם סיום שמיעת העדים באישום הראשון, זאת בהתאם לתוכנית השמיעה המקורית. אשר לאמור בסעיף ג' לתגובת עו"ד חדד, ככל שתעלה בקשה הקשורה במצב המלחמה, היא תידון לגופה".
הדיון האחרון בתיקי האלפים התקיים בסוף ספטמבר, אלא שאז פרצה המלחמה ובית המשפט נכנס למצב חירום מיוחד - והתקיימו בו רק דיונים במתכונת חירום. בשבוע שעבר הודיעה הנהלת בתי המשפט על פקיעת ההכרזה על מצב חירום תוך התחשבות מיוחדת בחיילי מילואים, משפחות שכולות ומשפחות חטופים, ובכך אפשרה את חזרתם של דיוני ההוכחות בכל המשפטים, ובהם גם משפטו של ראש הממשלה.
4 צפייה בגלריה
עדותו של דותן מליחי חוקר המשטרה במשפט נתניהו ביהמ"ש מחוזי ירושלים
עדותו של דותן מליחי חוקר המשטרה במשפט נתניהו ביהמ"ש מחוזי ירושלים
החוקר דותן מליחי על דוכן העדים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הדיונים בתיק בזק-וואלה, שבו נאשם נתניהו בסעיף שוחד, מרמה והפרת אמונים, היו אמורים להתקיים השבוע בימים שני עד רביעי. בחודשים הקרובים צפויה להסתיים פרשת התביעה, כלומר, תסתיים עדותם של עדי הפרקליטות. בין עשרות העדים שעוד צפויים להעיד - שר המשפטים יריב לוין, היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה שלומית ברנע פרגו, בן דודו של נתניהו שגם היה עורך דינו במשך שנים דוד שמרון, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו וראש שב"כ לשעבר יובל דיסקין.
אחרי עדי הפרקליטות, אמורה להתחיל פרשת ההגנה, אז יזומנו עדים מטעם הסנגורים. העד הראשון שאמור שיעיד בפרשת ההגנה הוא ראש הממשלה עצמו - אם כי, תיתכן הפסקה בין פרשת התביעה להגנה. אתמול העריכה הפרקליטות שתסיים עם פרשת התביעה עד חודש מרץ, אולם קיום של שני דיונים בשבוע עשוי לעכב עוד יותר את המשפט, כך שעדות נתניהו תידחה. לדחייה נוספת בעדותו משמעות רבה, מאחר שמרגע שתחל - הוא יידרש להעיד ברציפות במשך כחודשיים. אם עדיין יהיה בתפקידו, לדבר תהיה השפעה ישירה על לוח הזמנים שלו ומכאן שגם על אופן ניהול המדינה.
השבוע הדיונים המשיכו מהנקודה שבה שהופסקו טרם החגים והמלחמה, ונשמעו החוקרים מיחידת להב 433 ערן בוחניק ודותן מליחי. בשבוע הבא יעיד ליאור שפיץ, חוקר מהרשות לניירות ערך.

"כשאדם לא אומר אמת - הוא במסלול התנגשות"

בדיון היום, העיד בבית המשפט המחוזי בירושלים החוקר מליחי, ונשאל על חקירת אור אלוביץ', בנו של איש העסקים שאול אלוביץ' בתיק 4000. במענה לשאלות התובעת עו"ד יעל שחף, סיפר מליחי על חקירת הבן, שהתיק נגדו נסגר: "אור אלוביץ' למיטב זיכרוני שיתף פעולה באופן מלא ומסר את גרסתו". כמו כן, הוצג מזכר המתעד שאשתו של אור כתבה לחוקר שנהג בו "בכבוד וברגישות".
מליחי סיפר על מפגש בין האב לבנו במהלך החקירה: "מאחר שהוא רצה להיפגש עם אביו, הדבר הזה התבצע. הוא נועץ עם עורך דינו פעם נוספת, פעם שנייה באותו יום, ולאחר מכן נפגש בחדר בקומת קרקע עם אביו. אני לא הייתי שותף לתשאול שנערך מחוץ למבנה. כמובן שעל גופה של החוקרת היה מכשיר הקלטה".
עו"ד שחף שאלה: "הייתה טענה שההפגשה בין שני החשודים נועדה לגרום להם להחליף ייצוג, שזה היה תרגיל חקירה במטרה לגרום לשאול אלוביץ' להחליף ייצוג". מליחי השיב: "לא היה דבר כזה, זה לא עלה בשיחות שלי, לא לפני ולא אחרי. הכוונה הייתה לפתח שיחה באווירה נינוחה יותר, תשאול לא בין ארבעה קירות. הם נפגשו בחדר שממוקם בקומה התחתונה של המבנה. במקור זה היה חדר חקירה, אבל בגלל מצוקת מקום של חדרי היוועצות של עורכי דין הוא הוסב לחדר שבו נועצו עורכי דין עם לקוחות". השיחה בין השניים, שבה שוחחו על על החלפת ייצוג, הוקלטה ללא ידיעתם.
בהמשך, מליחי נשאל על ידי עו"ד נועה פירר מצוותו של ז'ק חן, המייצג את בני הזוג אלוביץ': "האם חקירת אדם במשך 12 שעות, שמתלונן שהוא עייף - הגיונית?". מליחי: "יש מקרים שכן, ולעיתים אדם מתלונן שהוא עייף או כואב לו הראש אבל כל עוד הוא לא אומר שהוא לא מסוגל להיחקר לעיתים ממשיכים, או נותנים לו לנוח".
כשנשאל למה התכוון כשאמר בחקירה לאור אלוביץ' שהוא "במסלול התנגשות", השיב מליחי: "בן אדם לא אומר אמת, אז אתה אומר לו 'אתה במסלול התנגשות' שייקח אחריות על מעשיו ולא על מעשים של אחרים. הכוונה היא להכניס אותו לאווירה של לומר את האמת, לשקף את ההשלכות והמצב שבו הוא נמצא". עו"ד פירר: "כשאתה אומר לו 'תחשוב על הילדים ועל עצמך', ו'מה שהיית מעורב בו יש השלכות'; והצעת לו לקחת אחריות, למה התכוונת?". מליחי: "שאנשים ייקחו אחריות על המעשים שעשו, בין אם אדם טעה או לא. להודות באמת. אם יוגש כתב אישום ובבית המשפט יינתן גזר דין, זה עלול להשפיע על סביבתו".