בריז'יט מקרון, הגברת הראשונה של צרפת, החליטה לנקוט צעדים משפטיים בעקבות פרסומים שקריים שבהם נטען שהיא נולדה גבר – ועברה ניתוח לשינוי מין. הפרסומים שהופצו ברשתות החברתיות נועדו לגרום נזק לבן זוגה, הנשיא עמנואל מקרון, בבחירות שיהיו באפריל 2022.
3 צפייה בגלריה
עמנואל ובריז'יט מקרון
עמנואל ובריז'יט מקרון
בריז'יט ועמנואל מקרון
(צילום: AP)
היחסים בין בריז'יט לעמנואל מקרון תמיד עוררו סקרנות רבה בתקשורת הצרפתית. עמנואל בן ה-44 הכיר את בריז'יט בת ה-68 כשהיה תלמיד תיכון בן 15, והיא הייתה המורה שלו לתיאטרון. לגברת הראשונה, ששם נעוריה הוא בריז'יט טרוניו, יש שלושה ילדים מנישואיה הראשונים.
כבר כמה חודשים שברשתות החברתיות מתפרסמות טענות שקריות שהגברת הראשונה היא אישה טרנסג'נדרית, שנולדה בשם ז'אן-מישל טרוניו. מי שפרסמה את הדיווח הראשון על כך הייתה גולשת בפייסבוק בשם "נטשה ריי", שהציגה את עצמה כעיתונאית. הפרסום היה בחודש מרץ. בעמוד של "נטשה ריי" הופיעו שלל תיאוריות קונספירציה, ומתקפות נגד "הדיקטטורה" של מערכת הבריאות.
באוקטובר פרסם אתר ימין קיצוני בצרפת "תחקיר" על "המסתורין של בריז'יט מקרון" - שמבוסס על הפרסום של "נטשה ריי". אנשי ימין קיצוני, מתנגדי חיסונים ותומכי תנועת QAnon הפיצו את השקרים, וחתמו את הפרסומים ברשתות בהשטאג "ז'אן-מישל טרוניו" שהפך לפופולארי.
מפיצי השקרים קושרים את בריז'יט לתיאוריות קונספירציה שונות, שנועדו "להסתיר את המין שבו היא נולדה" ואף האשימו אותה במעשים פדופיליים. בנוסף למסרים טרנסופוביים הופיעו בפוסטים ובציוצים התבטאויות שמזוהות עם הימין הקיצוני, ומתקפות נגד הנשיא מקרון, איש מרכז.
עורך דינה של מקרון הודיע שהיא החליטה לנקוט הליכים משפטיים ולהגיש תלונה בעקבות השקרים שפורסמו עליה. הטענות על כך שבריז'יט "הסתירה את המין שבו נולדה" צברו תאוצה בשעה שעמנואל מקרון נערך לקמפיין הבחירות באפריל, שצפוי להיות קשה במיוחד עבורו. בקמפיין הקודם ב-2017, שבו נבחר לנשיאות, נאלץ עמנואל להכחיש שמועות שהפיצו מתנגדיו שהוא הומוסקסואל.
בצרפת, "פייק ניוז" טרנסופובי על אישי ציבור הוא נדיר למדי. ברחבי העולם התופעה מוכרת יותר. בשנים האחרונות פורסמו טענות שקריות שמישל אובמה, קמלה האריס וג'סינדה ארדרן הן טרנסג'נדריות.