מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא הערב (שלישי) דברים בנאום שייזכר לא בגלל האיומים על ישראל - אלא דווקא בגלל השיעולים וקשיי הנשימה. "פגיעה בירושלים תגרור מלחמה אזורית", איים, כשהצליח להשלים משפט.
8 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
איומים ושיעולים. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
נסראללה, שהרבה להשתעל במהלך נאומו שנמשך שעה וחצי ונקבע מראש לציון 21 שנה לנסיגת צה"ל מלבנון, התנצל בפתח דבריו על היעדרו בימים האחרונים ומאז נאומו האחרון לפני כשבועיים וחצי לציון יום ירושלים "בשל מחלה". בנאום הקודם שלו לפני כשבועיים וחצי טען שלא נדבק בקורונה, אולם ניכר כי מצבו החמיר מאז באופן משמעותי וכי הוא מתקשה לנשום.
הבן של נסראללה, ג'וואד, צייץ בחשבון הטוויטר שלו תוך כדי הנאום: "בסך הכול אלרגיה, אתם יכולים להירגע".
בהמשך דבריו התייחס נסראללה למבצע "שומר החומות" ברצועת עזה ואמר כי "אנחנו חוגגים בחודש מאי שני ניצחונות: ב-25 במאי את יום ניצחון לבנון והבסת הכיבוש, וב-21 במאי את הניצחון של העם הפלסטיני וההתנגדות הפלסטינית בעזה. אני מברך את העם הפלסטיני על הניצחון ההיסטורי הגדול".
8 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
קשיי נשימה וקושי להשלים משפטים. נסראללה בפתח נאומו
לדברי נסראללה, "ישראל החליטה לפנות תושבים פלסטינים משכונת שייח ג'ראח. זה לא סתם, כולם יודעים שישראל מנסה לייהד את ירושלים והשכונה. לאחר מכן נמנעה מהמתפללים המוסלמים להגיע למסגד אל-אקצא בחודש רמדאן. הפגיעות במתפללים והפריצות של המשטרה והמתנחלים למסגד חוזרות ונשנות. נתניהו וההנהגה הישראלית המשיכו בהתרסה. הטעות בהערכה שלהם הובילה למלחמה, לכישלון ולתבוסה שלהם, וזה יקרה גם שוב בעתיד. תושבי עזה וההתנגדות שלה היו נכונים להגן ולהקריב עצמם עבור ירושלים, מסגד אל-אקצא והמקומות הקדושים לאומה".
הוא הוסיף: "עליכם להבין שפגיעה בירושלים, במסגד אל-אקצא ובמקומות הקדושים שונה מכל פגיעה אחרת שאתם מבצעים. על הנהגת האויב, ממשלתו וצבאו לערוך חשיבה מחדש בהתבסס על מה שקרה ברצועת עזה. הפגיעה במסגד אל-אקצא והמקומות הקדושים לא תעצור בגבולות ההתנגדות בעזה. המשוואה שאליה אנו צריכים להגיע היא - ירושלים מול מלחמה אזורית. אי אפשר לעמוד מנגד כשהעיר הקדושה נמצאת תחת סכנה אמיתית. כשהישראלים יבינו את המשוואה הזאת, והיא רצינית, הם יידעו שכל צעד שכזה יהיה סכנה לקיומם".
8 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מעזה
שיגור רקטות מעזה
נסראללה שיבח. שיגור רקטות מעזה במהלך מבצע "שומר החומות"
(צילום: AP)
בהמשך שיבח את ארגוני הטרור הפלסטיניים בעזה על שיגור הרקטות באופן אינטנסיבי ורציף - וצחק על העובדה שלפני חלק מהמטחים פורסמו הודעות מראש. "הביטחון עבור ישראל הוא צורך קיומי. אם לא יהיה לה ביטחון היא תקרוס", אמר. "זה הישג צבאי וביטחוני משמעותי. כל גוש דן, באר שבע, דימונה ואפילו ירושלים היו תחת מתקפת רקטות. השביתו את הפעילות של נתב"ג, נגרמו אבדות בנפש, הפסדים כספיים".
נסראללה, שלמרות איומיו התקיפים בחר שלא לצרף את חיזבאללה למערכה בימי מבצע "שומר החומות" - טען כי דווקא ישראל היא זו שמורתעת: "אני לא חושב שישראל לא מסוגלת לצאת למבצע קרקעי. אבל הצבא הזה והנהגתו מפחדים ומורתעים מפעילות קרקעית - בין אם בלבנון או בין אם בעזה. הצבא החזק ביותר באזור מפחד. זה כישלון אמיתי".

"מוסיפים את הדם של השהיד מוחמד טחאן לחשבון"

מוקדם יותר ציינו בכמה מוקדים בדרום לבנון את "חג ההתנגדות והשחרור" - ומפגינים לבנונים התגודדו מול גדר הגבול. כלי תקשורת בלבנון דיווחו שצה"ל ירה גז מדמיע ורימוני עשן לעבר מפגינים בסמוך לנקודת הגבול הקרובה לקיבוץ משגב עם.
8 צפייה בגלריה
הפגנה בגבול לבנון של תומכי נסראללה
הפגנה בגבול לבנון של תומכי נסראללה
דגל עם תמונתו של מוחמד טחאן מונף בגבול לבנון
באירוע בסמוך לכפר כילא הפגינו לבנונים ואנשי חיזבאללה ליד גדר הגבול והניפו דגל עם תמונתו של מוחמד טחאן - הצעיר הלבנוני שנהרג לאחר שנורה מאש צה"ל לפני כשבוע וחצי בעת שניסה לחצות את הגדר לעבר ישראל. לצד תמונתו נכתב על הדגל: "נשלים את הדרך ומעל דמך נעבור". הדגל נתלה בהמשך גם על אחד מעמודי התצפית על הגדר.
נסראללה הזכיר בנאומו את טחאן: "השהיד שמת בדרך לירושלים. זה דור חדש שמאמין ומתגעגע לירושלים. אנחנו מוסיפים את הדם שלו לחשבון שלנו עם האויב, לצד דם השהיד עלי כאמל מוחסן (איש חיזבאללה שחוסל בסוריה בחודש יולי, ל"א)".
8 צפייה בגלריה
הפגנה בגבול לבנון של תומכי נסראללה
הפגנה בגבול לבנון של תומכי נסראללה
אחד ממוקדי ההפגנה בגבול לבנון
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
הפגנה בגבול לבנון של תומכי נסראללה
הפגנה בגבול לבנון של תומכי נסראללה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
הפגנה בגבול לבנון של תומכי נסראללה
הפגנה בגבול לבנון של תומכי נסראללה
תמונת נסראללה באחד הכפרים בדרום לבנון
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר, תוך כדי מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה - נורו מלבנון רקטות לעבר שטח ישראל. ביום רביעי נשמעו אזעקות בגליל ובקריות לאחר שארבע רקטות שוגרו מדרום לבנון. כיפת ברזל יירטה את אחת מהן, אחת נוספת התפוצצה בשטח פתוח בשפרעם ועוד שתיים התפוצצו בים. בתגובה, תקפו כוחות ארטילריים של צה"ל ב-16 פגזים מטרות בשטח לבנון.
יומיים קודם לכן נשמעה אזעקה בקיבוץ משגב עם שבגליל העליון. תושבים דיווחו כי שמעו רעשי נפץ - ומבדיקה שערך צה"ל עלה כי שש רקטות נורו לכיוון ישראל והתפוצצו בשטח הלבנוני. צה"ל הגיב בירי פגזים לעבר מקור השיגור.