נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס עורר סערה, בעקבות דברים שאמר במהלך ביקורו של ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס. בניסיון להדגיש את הקשר ההיסטורי בין ארגנטינה לאירופה ציטט פרננדס את המשורר המקסיקני אוקטביו פס, ואמר: "המקסיקנים הגיעו מהאינדיאנים, הברזילאים הגיעו מהג'ונגל, אבל אנחנו הארגנטינאים הגענו מהספינות. והספינות האלה הגיעו מאירופה".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס מארח את ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס
נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס מארח את ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס
אלברטו פרננדס מארח את פדרו סאנצ'ס בארגנטינה
(צילום: AFP)
לאחר מכן פרננדס התנצל על הדברים. "במחצית הראשונה של המאה ה-20 קלטנו יותר מחמישה מיליון מהגרים שחיו עם התושבים הילידים שלנו. אנחנו גאים בגיוון הזה", אמר נשיא ארגנטינה. "לא התכוונתי לפגוע באף אחד. בכל מקרה אני מתנצל בפני כל מי שנעלב או הרגיש שלא רואים אותו".
בתקשורת הברזילאית המתינו לתגובה של הנשיא ז'איר בולסונרו, והתגובה אכן הגיעה. בולסונרו פרסם בטוויטר תמונה שלו עם קבוצת ברזילאים ילידים. "ג'ונגל!", כתב בולסונרו בציוץ, והוסיף אימוג'י של דגל ברזיל. אדוארדו בולסונרו, חבר קונגרס ובנו של הנשיא, אמר שההתבטאות של פרננדס "גזענית" – וניצל את ההזדמנות לעקוץ את ארגנטינה על המצב הכלכלי שלה. "הספינה ששוקעת היא של ארגנטינה", אמר אדוארדו. כלכלת ארגנטינה נמצאת במיתון משנת 2018.
2 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מצטלם עם ברזילאים ילידים טוויטר
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מצטלם עם ברזילאים ילידים טוויטר
"ג'ונגל!". התגובה של בולסונרו
סירו נוגיירה, סנאטור ברזילאי, היה בוטה יותר: "כשאני קורא את דבריו של פרננדס אני מתחיל להבין טוב יותר למה אחרי מלחמת העולם השנייה פושעי המלחמה הנאצים הסתתרו בארגנטינה".
דבריו של פרננדס עוררו אי-נוחות גם בארגנטינה. בתגובה לנאום שפורסם ביוטיוב כתבה גולשת ארגנטינאית: "תסלחו לי, חברים מקסיקנים וברזילאים, בשמם של כל הארגנטינאים אנחנו מרגישים מבוכה גדולה. אתם יודעים כמה אנחנו אוהבים אתכם, את המדינות שלכם ואת המנהגים שלכם".