ברקע המלחמה ברצועת עזה והמאבק ההסברתי בעולם, לשגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הוצמד קצין צה"ל בכיר שיספק לו מידע חיוני בזמן אמת, המאפשר לו להשיב על ההאשמות שמוטחות בישראל מצד האו"ם והתקשורת העולמית. כעת, בדיוני האו"ם יושב יחד עם ארדן גם אל"מ גיא ברק, שבימים כתיקונם משמש כנספח ים בשגרירות ישראל בוושינגטון, אך מכהן במקביל גם כמזכיר הצבאי של השגריר באו"ם, בעיתות חירום.
1 צפייה בגלריה
שגריר ישראל ב או"ם גלעד ארדן
שגריר ישראל ב או"ם גלעד ארדן
אל"מ ברק יחד עם השגריר ארדן וחברי המשלחת
מדובר בפעם הראשונה שלמדינת ישראל יש נספח צבאי באו"ם, גם אם מדובר בשינוי זמני לתקופת המלחמה. הצמדת הנספח הצבאי לשגריר מגיעה כחלק מהפקת לקחים מעימותים קודמים ברצועה, ובראשם מבצע "שומר החומות". משלחת ישראל באו"ם התלוננה שבמהלך המבצעים הצבאיים של ישראל השגריר ארדן אינו מעודכן מספיק כדי לענות בזמן אמת על ההאשמות שמוטחות בישראל מצד האו"ם או התקשורת, כמו הפצצת בניין סוכנות הידיעות AP בעזה, שבו שכנו גם משרדי מודיעין של חמאס.
במשלחת ציינו כי חל עיכוב משמעותי עד שפרטי התקרית הגיעו לשגריר, כך שלא היה ביכולתו להגיב על האשמות אלו, ובעקבות פניות אלו הוחלט להצמיד לשגריר ישראל נספח צבאי בעיתות מלחמה וחירום. כעת אל"מ ברק עבר מוושינגטון לניו יורק, הוא צמוד למשלחת מסביב לשעון, ועבודתו מהווה תרומה משמעותית לעבודתו של ארדן והמשלחת. בין היתר, ברק מעביר מידע חיוני לארדן עבור נאומיו, מספק למשלחת חומרי הסברה בזמן אמת שעזרו להפריך פייק ניוז והאשמות שקריות מצד ארגוני האו"ם, ותדרך שגרירים זרים. במשלחת הישראלית שיבחו כי עבודתו של ברק "ייעלה מאוד את העבודה".
כנציג צה"ל, אל"מ ברק אחראי גם על כל ההקרנות של סרט הזוועות מה-7 באוקטובר שמקיים ארדן בפני שגרירים באו"ם, וכן בהקרנה באוניברסיטת הרווארד. לפי הנוהל, רק אל"מ ברק רשאי להקרין את הסרט, ומגיע עם ארדן לכל אירוע.