משרד החוץ הודיע לעובדים בכל השגרירויות בעולם שאין תקציב לשלם להם על השעות הנוספות. זאת בשעה שהם עובדים מסביב לשעון מאז פרוץ המלחמה. דיפלומטים ישראלים באירופה זעמו על ההודעה ואמרו כי "זה אובדן מוחלט של שיקול דעת".
1 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
אין תקציב לשעות נוספות
(צילום: shutterstock)
עם פרוץ המלחמה הנחה משרד החוץ את העובדים לצאת לעבוד, והתחייב לשלם עבור השעות הנוספות. מאז, נמצאים שליחי המשרד בחזית המאבק הדיפלומטי. הם עובדים מסביב לשעון בהסברה ענפה, תדרוך עיתונאים ובפעילות דיפלומטית חשובה שמטרתה לקנות לישראל לגיטימציה בינלאומית להמשך המלחמה, שנחוצה כל כך. לעבודה הזאת מגויסים מאות רבות של עובדים ישראלים וגם עובדים מקומיים זרים – גם כאלו שאינם יהודים.
ואולם, כשבועיים מאז פרוץ המלחמה נדהמו גורמים במשרד החוץ ובשגרירויות בעולם לגלות שהנהלת המשרד הודיעה שלא תוכל לשלם שעות נוספות לעובדים. מדובר בעובדים מקומיים, ישראלים ולא ישראלים, יהודים ולא יהודים, שעבודתם למאמץ המלחמתי קריטית ביותר. אי תשלום של שעות נוספות לאותם עובדים זרים הוא הפרה של חוקי העבודה במדינות השונות ועלול לגרור תביעות.
הנושא עלה בשיחה שהתקיימה בין הנהלת המשרד לשגרירים באירופה שאמרו שחבל שבשעת מלחמה הם צריכים לעסוק בשעות נוספות בשעה שכולם מגייסים ועובדים מאוד קשה למען המדינה, בתנאים לא פשוטים ותחת איומים ביטחוניים קשים.
בסוף השבוע הבהירו במטה המשרד לכלל העובדים ש"זה המצב". "מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, המטה והנציגויות עובדים במסגרת חירום ובעצימות גבוהה מאוד. על אף האמור יש לזכור כי אנו עדיין עובדים במגבלות של תקציב מדינה ולכן כל עוד המשרד אינו מקבל תקציב ייעודי להיבטי מלחמה, אנו נדרשים לשמור על המסגרת התקציבית הקיימת בסעיפי השעות הנוספות, ללא כל חריגה מהתקציב שהוקצה לכל נציגות", נכתב במברק שנשלח לעובדים על ידי ראש חטיבת הון אנושי במשרד גיורא לוטרשטיין, סגנית חשב חו"ל גלית אפרים ומנהל מחלקת תקציבים אסף ברכה.
"זה אובדן מוחלט של שיקול דעת. לא שונה מלהודיע לחיילים שהם רשאים לירות אבל רק בשעות העבודה", כתבו שגרירים ודיפלומטים ישראלים באירופה בקבוצות פנימיות על ההחלטה שעוררה כעס. "פשיטת רגל מוחלטת. בכל הארץ יש מלחמה ואצלנו לא - את העובדים שעובדים סופי שבוע שלמים עלינו לפצות מתקציב השעות הנוספות הריק שלנו. בושה!".
בעקבות הסערה שעוררה ההודעה, מטה משרד החוץ שלח הודעה לכל הסמנכ"לים המרחביים במשרד החוץ: "לאור הפרשנויות מרחיקות הלכת של המברק בנושא השעות הנוספות, מבקשת להבהיר כי אין לעצור פעילות הקשורה למלחמה המתנהלת בשל מחסור, לכאורה, בשעות נוספות. נקיים בדיקה בראשון של ניצול השעות בנציגויות השונות ונסיט תקציב בין נציגויות, לפי הצורך. אנא הביאו לידיעת ראשי הנציגויות וקציני המנהלה".